افتتاح همزمان ۸۳ مرکز جامع بیماران خاص در كشور
کد خبر: 3763342
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳

افتتاح همزمان ۸۳ مرکز جامع بیماران خاص در كشور

گروه اجتماعی ـ ۸۳ مرکز جامع بیماران خاص در دانشگاه علوم پزشکی شیراز و ۵۸ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی کشور به‌صورت ویدئوکنفرانس افتتاح شد.

به گزارش ایكنا از فارس، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز،۸۳ مرکز جامع بیماران خاص در دانشگاه علوم پزشکی شیراز و ۵۸ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی کشور با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌صورت ویدئوکنفرانس افتتاح شد.
سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این آیین گفت: بر اساس قانون، بیماران خاص بیمارانی هستند که مبتلا به بیماری‌های کلیوی و نیازمند پیوند، تالاسمی و هموفیلی هستند، اما مجموعه فراوانی از بیماری‌های دیگر مانند بیماری ام اس، پروانه ای، بیماری‌های متابولیک و بیماری اس ام ای را داریم.
وی اضافه کرد: بیش از ۴۰ نوع بیماری وجود دارد که از نظر ما به عنوان بیماری خاص محسوب می‌شود، اما آنچه که در قانون برای آن‌ها اعتبار پیش‌بینی شده است، سه بیماری کلیوی، تالاسمی و هموفیلی است که در سال‌های گذشته اغلب هزینه‌های آن‌ها از سوی دولت و مجلس تضمین شده و پرداخت می‌شود.
قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به متقاضیانی که در نوبت بهره‌مندی از این مزایا قرار دارند، افزود: وزارت بهداشت در این زمینه تصمیم‌گیرنده نیست و دولت و مجلس می‌توانند متناسب با اعتباراتی که در کشور دارند، به تعداد لیست بیماری‌های خاص اضافه کنند.
وی، بهترین روش برای جلوگیری از مبتلا شدن افراد به اینگونه بیماری‌ها را پیشگیری عنوان کرد و افزود: پیشگیری یعنی متولد نشدن فرزندانی که به این بیماری‌ها مبتلا هستند و این امر نیازمند آموزش، خودمراقبتی، توجه خانواده‌ها و انجام مشاوره‌هایی است که در زمینه ژنتیک پیش از بارداری باید انجام شود و در انواع پیشرفته و شدید آن با توجه به مجوزهای شرعی که از سوی علما ارائه شده، راه‌هایی برای پایان دادن به بارداری وجود دارد.
وزیر بهداشت بیان کرد: پس از تولد نیز باید امکانات لازم برای این بیماران فراهم شود؛ هزینه‌های درمانی بیماران خاص در مواردی ده‌ها برابر هزینه درمان یک بیمار معمولی است و بعضی از بیمه‌ها توانایی پرداخت این هزینه‌ها را ندارند؛ بنابراین باید تا جایی که می‌توانیم به پیشگیری اهمیت دهیم و این وظیفه خانواده‌ها و نظام بهداشتی کشور است.
قاضی‌زاده هاشمی ابراز امیدواری کرد که وضعیت اقتصادی و درآمدی دولت و منابع بودجه عمومی به گونه‌ای باشد که بتوانیم بالاترین استانداردها را برای درمان بیماران خاص رعایت کنیم.
وی ادامه داد: کار این مراکز جامع بیماران خاص، تجمیع خدمات است و این خدمات علاوه بر موضوع تشخیص، درمان و تامین دارو، خدمات توانبخشی و دندانپزشکی را نیز شامل می‌شود.
وزیر بهداشت در ادامه از انجمن‌های مختلف، معاونت اجتماعی وزارت بهداشت و نیک‌اندیشان حوزه سلامت تقدیر کرد و گفت: بدون مشارکت انجمن‌ها، نیکوکاران و خود بیماران و خانواده‌ها این کار سامان پیدا نمی‌کرد و زنجیره خدمات ارائه شده با حضور آ‌ن‌ها کامل می‌شود.
قاضی‌زاده هاشمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شرایط و مسائل بین‌المللی تأکید کرد: این ضرورت وجود داشت که اطمینان خانواده‌ها در خصوص توجه وزارت بهداشت به خدمات‌رسانی به بیماران خاص بیش از پیش فراهم شود؛ توزیع دارو یکی از نگرانی های جدی خانواده این بیماران است که با راه‌اندازی این مراکز داروهای موردنیاز، همواره در دسترس و باعث آرامش خاطر بیماران و خانواده‌های آن‌هاست.
وی اضافه کرد: در آغاز کار ممکن است کمبودهایی وجود داشته باشد، اما باید همه کمک کنیم تا این بنیان بسیار نیکویی که گذاشته شده است، کامل شود.
وزیر بهداشت گفت: بسیاری از این بیماران نقشی در مبتلا شدن به بیماری ندارند و رنج آن را تحمل می‌کنند که امیدواریم با راه‌اندازی این مراکز بخشی از درد و رنج این بیماران کم شود؛ امیدواریم بیمه‌ها نیز به درجه‌ای از توانمندی از نظر اقتصادی، برنامه‌ای و اولویت‌بندی برسند که بتوانند نیازهای این بیماران را در همه گروه‌ها فراهم کنند.
هاشمی همچنین از تلاش‌های معاونت اجتماعی و معاونت درمان وزارت بهداشت برای تشکیل انجمن‌های مختلف ویژه هر کدام از بیماری‌های خاص در کشور تقدیر کرد.
وی با اشاره به تعداد بیماران MS و خاص در استان فارس، با تقدیر از عملکرد دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ارائه خدمات ارزنده به این بیماران با توجه به زیرساخت‌های مناسب ایجاد شده در این دانشگاه، توسعه بیشتر خدمات به مراجعان را خواستار شد.
شبکه مراکز جامع بیماران خاص کشور امروز بیست و یکم آبان راه‌اندازی شد و در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز چهار مرکز، شامل دو مرکز جامع بیماران تالاسمی و هموفیلی در بیمارستان شهید آیت‌الله دستغیب، مرکز جامع بیماران پروانه‌ای در بیمارستان سوانح سوختگی امیرالمومنین(ع) و مرکز جامع بیماران ام اس در بیمارستان شهید دکتر چمران، همزمان با ۵۸ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی دیگر کشور به صورت ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.
انتهای پیام

captcha