ابقاء حق از برکات وقف است
کد خبر: 3763343
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۷

ابقاء حق از برکات وقف است

گروه فرهنگی ــ عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان و نماینده آیت‌الله سیدعلی سیستانی در مشهد با اشاره به اینکه کعبه و مسجدالحرام از باسابقه‌ترین موقوفات بشمار می‌رود، گفت: طبیعت وقف جاودانگی است و ابقاء حق از مهم‌ترین برکات آن است.

ابقاء حق از برکات وقف استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی آیت الله مهدی مروارید در همایش یاوران وقف که ظهر امروز، همزمان با هفتمین روز از دهه وقف در جمع مسئولان، واقفان، مدیران و متولیان وقف در تالار نور مشهد برگزار شد، بیان کرد: مهم ترین چیزی که برای واقفان می ماند، تشکر خداوند و اولیاء خدا از خیران است که قابل محاسبه بشری نیست و روایات بسیاری برای این عمل خداپسندانه وارد شده اما آنچه قابل بیان است، این است که در روایات از وقف به عنوان صدقه جاریه یاد می شود و کلمه وقف به صورت مستقیم مطرح نشده است.

وی افزود: دو نوع صدقه وجود دارد؛ صدقه ای که به فقیر و نیازمند می دهیم و گرهی از کار یک نفر می گشاییم و صدقه ای که آثار و برکات آن تا بعد از وفات باقی می ماند که صدقه جاریه نام دارد و وقف نیز مصداق آن است.

آیت الله مروارید با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) در خصوص وقف اظهار کرد: حضرت فرمودند «پس از مرگ انسان، جز از ناحیه سه عمل، پاداشی به او نمی‌رسد؛ صدقه‌ای که در حال حیاتش جاری ساخته و پس از مرگش هم جریان می‌یابد. سنت و روش هدایتی که بنیان گذاشته و پس از مرگ هم به آن عمل می‌شود و فرزند شایسته‌ای که برای او دعا می‌کند».

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان اضافه کرد: وقف اموال با نیات مختلف اجتماعی، فرهنگی، عبادی و... نیز از نمونه های صدقه جاریه ای است که بعد از وفات فرد نیز خیر و برکاتش باقی می ماند و شاید بتوان با این اقدام خیرخواهانه ذمه حقوق الهی و اولیاء خدا را تا حدودی پرداخت کرد.

وی گفت: بر اساس حدیث ذکر شده هر کار خیری که آثار آن تا بعد از فوت انسان باقی بماند، مصداق وقف است لذا ترویج این سنت حسنه مساله مهمی است که باید به آن اهتمام ورزید.

آیت الله مروارید با اشاره به اینکه مسجد الحرام و کعبه از باسابقه ترین موقوفات بشمار می رود، بیان کرد: طبیعت وقف جاودانگی است و از جمله برکات وقف ابقاء شریعت حق است. آنان که در راستای احیای موقوفات قدم برمی دارند در حقیقت در راه ابقای حق هستند که ثواب واقفان را نیز خواهند برد.

انتهای پیام

captcha