دغدغه جهاددانشگاهی نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی بیش از دانشگاه‌هاست
کد خبر: 3763344
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۸
غلامرضا غفاری:

دغدغه جهاددانشگاهی نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی بیش از دانشگاه‌هاست

گروه دانشگاه ــ معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در مراسم امضای تفاهم‌نامه با جهاددانشگاهی گفت: امروز دغدغه جهاددانشگاهی نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی بیشتر از دانشگاه‌هاست و باید گفت این نهاد علمی - فرهنگی تمایل مطلوبی به ارتباط با دانشگاه دارد.

دغدغه جهاد دانشگاهی نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی بیش از دانشگاه‌هاست

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت‌های فرهنگی این وزارتخانه و جهاددانشگاهی که امروز دوشنبه، ۲۱ آبان‌ماه در سالن کنفرانس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد، اظهار کرد: وزارت علوم از همان آغازین روزهای تاسیس جهاددانشگاهی با این نهاد ارتباط و همکاری داشته و این همکاری همچنان استمرار دارد. بر حسب کارویژه‌ها و رسالتی که جهاد برای خود تعریف کرده، از آغاز تا به امروز جزء مجموعه‌هایی است که با همه بخش‌های دانشگاه ارتباط داشته، اما این ارتباط با معاونت‌های فرهنگی بیشتر بوده است و هر چه جلوتر رفته، قوت و توانمندی بیشتری پیدا کرده و ظرفیت‌های خوبی از سوی این نهاد در اختیار جامعه دانشگاهی کشور قرار گرفته است.
وی ادامه داد: گستره‌ای که این مجموعه پیدا کرده، موجب شده امروز دغدغه این نهاد نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها بیشتر باشد و به جای آن‌که دانشگاه‌ها این دغدغه‌ها را پیگیری کنند، این جهاددانشگاهی است که خواستار ارتباط بیشتر با دانشگاه است تا این دغدغه‌ها را رفع کند.
غفاری با بیان اینکه در جلساتی همچون جلسه اخیر شورای معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها و نیز اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها تاکید کرده ام، افزود: جهاددانشگاهی یکی از همین نهاد‌های دانشگاهی است که ظرفیت‌های بسیاری دارد. این نهاد عضو شورای فرهنگی دانشگاه‌ها است و می‌توان از نقطه نظرات و ظرفیت‌های این نهاد در حوزه فکر و عمل بهره گرفت. این نهاد می‌تواند به دانشگاه‌ها بگوید شما می‌توانید از توانمندی‌های ما در جهت تقویت داشته‌های فرهنگی و اجتماعی خود استفاده کنید.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در ادامه سخنان خود، تلاش برای ارتقای کیفیت زندگی دانشجویی را از جمله اولویت‌های این معاونت و معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها برشمرد و افزود: دانشجویانی که کیفیت زندگی دانشجویی مناسبی ندارند، همواره در معرض بسیاری از آسیب‌های اجتماعی هستند و ما می‌توانیم با همکاری جهاد دانشگاهی که ماهیت و طبیعت کار این مجموعه کار فرهنگی است، از این آسیب‌ها جلوگیری کنیم.
وی تصریح کرد: با توجه به شرایط امروز در دانشگاه‌ها و قابلیتی که مجموعه جهاد دارد و دریچه‌های تازه‌ای که از سوی این نهاد باز شده، امضای این تفاهم‌نامه امکان فعالیت و همکاری بیشتر را با این نهاد فراهم خواهد کرد.
غفاری گفت: اعلام می‌کنیم این همکاری به صورت متقابل خواهد بود و همکاری با جهاد به ما در عرصه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها کمک می‌کند.
وی افزود: یکی از نکات مهمی که در جلسه ملاقات دانشجویان نخبه با مقام معظم رهبری از سوی ایشان مطرح شد؛ ارتقای فرهنگ ایرانی-اسلامی دانشجویان بود. جالب است اروپاییان با همه مراوداتی که با یکدیگر دارند، اما اخیرا با توجه به مسائلی که داشته‌اند، ویژه برنامه‌هایی را تحت عنوان اروپای من اجرا می‌کنند. امروز به اقتضای فضایی که در دانشگاه‌های ما وجود دارد، حوزه گردشگری که به طور ویژه جهاد دانشگاهی در این زمینه فعالیت می‌کند، می‌تواند به ما کمک کند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه این آمادگی در سطح وزارتخانه، ستاد و دانشگاه‌ها برای همکاری با جهاد وجود دارد، اظهار کرد: با توجه به همگرایی با جهاد دانشگاهی به نظر می‌رسد می‌توان کار‌های خوبی انجام داد.
وی در پایان افزود: در بحث آیین‌نامه جذب و ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، تلاش می‌کنیم وزن فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی این آیین‌نامه بیشتر شود، چرا که خدماتی که این افراد ارائه می‌کنند، بهتر خواهد بود.
انتهای پیام
captcha