گلایه از خام‌فروشی محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی
کد خبر: 3763355
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶

گلایه از خام‌فروشی محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی

گروه اجتماعی ــ نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: محصولات ارزشمند استان مانند زعفران و عناب باید فرآوری و جلوی خام فروشی آن‌ها گرفته شود و برای این فرآوری نیز باید بخش خصوصی ورود کند و دانشگاه بیرجند و شرکت‌های دانش بنیان استان روی این محصولات کار کنند.

گلایه از خام فروشی محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، حجت الاسلام سید محمدباقر عبادی، امروز 21 آبان در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به انتقال برخی جنگنده‌ها به فرودگاه بیرجند، اظهار کرد: این موضوع را به عنوان سوال و مکاتبه در دو سال گذشته مکتوب به شورای عالی امنیت ملی دادم و دغدغه‌ها و نظرات کارشناسان در این خصوص را منتقل کردیم و آن‌ها نیز بررسی می‌کنند و تصمیم‌گیرنده نهایی شورای عالی امنیت ملی است.

وی با بیان اینکه تصمیم‌گیرنده در این خصوص، استان نیست بلکه شورای عالی امنیت ملی است، گفت: اگر مردم جنگنده‌ای بر فراز آسمان مشاهده کنند به طور قطع احساس ناامنی نمی‌کنند بلکه نشان از امنیت است و احساس خوشحالی خواهند کرد.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی به پرواز چارتری در فرودگاه بیرجند اشاره کرد و افزود: باید بخش خصوصی نیز به صنعت هوایی ورود کند و ما هم نسبت به استفاده از ظرفیت صنعت هوایی هر چه در چارچوب مقررات باشد، پشتیبانی و حمایت می‌کنیم.

عبادی با بیان اینکه تعداد پروازهای استان کاهش یافته است، تصریح کرد: پرواز مادر در بیرجند شرکت ایران ایر است و بسیاری از هواپیماهای ایران ایر نیز از رده خارج شده و یا با کمبود قطعات مواجه است لذا باید با شرکت‌های هواپیمایی دیگر وارد مذاکره شویم که پروازهای خود را افزایش دهند و شرکت ایران ایر که تضعیف شده نیز پرواز مادر فرودگاه بیرجند نباشد.

وی ادامه داد: کنسل شدن پروازها در دیگر فرودگاه‌های کشور نیز بوده است اما با پیگیری انجام شده، رییس سازمان هواپیمایی کشور این قول را دادند که بزودی مشکل پروازها حل خواهد شد.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی، مهم‌ترین مشکل استان را مسأله آب دانست و خاطرنشان کرد: آبی که امروز در بحث کشاورزی و سایر مصارف دیگر وجود دارد باید به درستی مصرف و مدیریت شود که بخشی از آن به فرهنگ‌سازی و شیوه مدیریت برمی‌گردد.

عبادی با بیان اینکه صنعت، معدن و کشاورزی ما نیاز به آب دارند، اظهار کرد: انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس اقدامات بسیاری را می‌طلبد و باید بخش خصوصی نیز در این زمینه ورود کند.

وی با بیان اینکه در این راستا احداث تصفیه‌خانه آب در سواحل دریای عمان آغاز شد اما بعد از مدتی ساخت این تصفیه خانه متوقف شد، افزود: تذکرات بسیاری را به رییس جمهور دادیم و امروز نیز از دولت این گلایه را داریم که اهتمام لازم در زمینه انتقال آب انجام نشده است.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکنون اقدامی از سوی دولت برای رفع کم آبی ندیدیم، گفت: خشکسالی یک واقعیتی است که وجود دارد و خشک شدن رودخانه‌ها نیز یک زنگ خطری است و استان‌هایی که در زمینه آب هیچ مشکلی نداشتند هم دچار مشکل خواهند شد.

عبادی با اشاره به آب‌های ژرف، تصریح کرد: در این خصوص نیز چند جلسه برگزار شده و برای بحث آب‌های ژرف مطالعات خوبی در استان انجام شده و امروز آب‌های ژرف خوب و انبوهی در زمین وجود دارد و باید برای آن در آینده برنامه‌ریزی شود.

وی بیان کرد: برای بحث آبخیزداری، طرحی را با همکاری منابع طبیعی استان به رییس مجلس شورای اسلامی دادیم و لاریجانی نیز این طرح را تقدیم رهبر معظم انقلاب اسلامی کردند و ایشان نیز مبلغ 200 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای بحث آبخیزداری در کشور اختصاص دادند.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: عمده روستاهای استان گرفتار خشکسالی و کم آب هستند و به واسطه اعتبار برداشت شده از صندوق توسعه ملی تعداد 50 پروژه آبخیزداری در استان انجام می‌شود.

عبادی به راه‌آهن بیرجند نیز اشاره کرد و گفت: راه‌آهن استان از سمت گناباد کلنگ‌زنی شده و زیرساخت‌های ریلی از سمت گناباد ساخته می‌شود؛ دولت این قول را داده بود که در تابستان امسال کلنگ راه‌آهن از سمت بیرجند به زمین زده شود اما این قول دولت عملی نشده است.

دیده شدن آزادراه بیرجند_ قاین در بودجه کشور

وی افزود: دوبانده شدن محور قاین_ بیرجند که مسیر زیارتی مشهد مقدس است در دستور کار قرار گرفت و در سه سال گذشته روند رشد دو بانده‌سازی این محور خوب بوده است.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اعتبارات دولت قطره چکانی است لذا بخش خصوصی ورود کرده است و محور بیرجند_قاین برای نخستین بار در بودجه امسال کشور به عنوان آزادراه دیده شده و در آینده به صورت آزادراه خواهد شد.

عبادی به بازنشستگی استاندار خراسان جنوبی و انتخاب استاندار جدید اشاره و بیان کرد: نمایندگان، استاندار را انتخاب نمی‌کنند بلکه دولت استاندار را انتخاب می‌کند و خواسته‌های ما نیز سیاسی نیست بلکه خواسته‌های ما توسعه‌ای است.

مشورتی برای گزینه قطعی استانداری با نمایندگان نشده است

وی با بیان اینکه تاکید دولت به وزارت کشور این است که استانداران بومی نباشند، تصریح کرد: مردم تقاضای زیادی دارند که استاندار بومی باشد اما در هیچ جای کشور استاندار بومی وجود ندارد چرا که استاندار بومی شاید حساسیت‌هایی در شهرستان‌ها به وجود آورد.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هنوز برای گزینه قطعی استانداری هیچ مشورتی با نمایندگان انجام نشده است، گفت: نگاه نمایندگان استان این است که استاندار باید توانمند و امین باشد و از کارآمدی لازم و نگاه اقتصادی برخوردار باشد.

عبادی با اشاره به موضوع صنایع دستی و فرش، تصریح کرد: با همراهی تعدادی از نمایندگان مجلس فراکسیون صنایع دستی و فرش را تشکیل دادیم چرا که صنایع دستی با توجه به خشکسالی‌های پیاپی که در استان وجود دارد می‌تواند به عنوان شغل و درآمد مکمل باشد.

وی افزود: طرح حمایت از فرش و صنایع دستی را پیش بینی کردیم و به تصویب رسید و بر این اساس دولت موظف شده تمام قالی بافان را بیمه کند و برای عرضه محصولات صنایع دستی نیز موظف است، بافت‌های تاریخی و گردشگری را در اختیار قالی بافان و صنایع دستی قرار دهد.

دولت قانون قالی بافان را اجرایی نکرده است

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت قانون قالی بافان را اجرایی نکرده است، گفت: باید آموزش صنایع دستی به روستاییان داده شود و کسانی از دستگاه‌های اجرایی در زمینه صنایع دستی گلایه‌ای دارند و دستگاه اجرایی مرتبط می‌تواند کاری را انجام دهد ولی این کار را نمی‌کند به نمایندگان استان بگویند تا پیگیری کنیم.

عبادی با بیان اینکه گردشگرانی که وارد کشور می‌شوند قانون این کشور را رعایت می‌کنند، تصریح کرد: اگر گردشگری در شهرستان ناهنجاری ایجاد کرد نباید بگوییم مقصر گردشگر است بلکه مدیران و مسئولانی مقصر هستند که در مدیرت مشکل داشتند و باید جواب دهند لذا نباید با این حرف‌ها گردشگری را مختل کنیم.

وی گفت: برای رونق گردشگری، صادرات و صنایع دستی دفتر وزارت خارجه در استان ایجاد کردیم که این دفتر می‌تواند به عنوان گنج عمل کند اما علی رغم تذکراتی که داده شد متاسفانه مسئولان استان نسبت به دفتر وزارت خارجه اهمیت نمی‌دهند.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این دفتر می‌تواند با تمام سفرای کشورهای خارجی ارتباط برقرار و جاذبه‌های گردشگری و تاریخی را معرفی کند.

محصولات استراتژیک استان فرآوری شود

عبادی ادامه داد: محصولات ارزشمند استان مانند زعفران و عناب باید فرآوری و جلوی خام فروشی آن‌ها گرفته شود و برای این فرآوری نیز باید بخش خصوصی ورود کند و دانشگاه بیرجند و شرکت‌های دانش بنیان استان روی این محصولات کار کنند.

وی با اشاره طرح شفاف‌سازی آرای نمایندگان مجلس، گفت: این شفافیت آراء عنوان درستی است و باید رای نمایندگان شفاف باشد اما مهم‌تر از آن این است که مسئولان در کشور ثروت خود را شفاف کنند و بر این اساس از دولت خواستیم سامانه ثبت حقوق طراحی کند و مدیران حقوق‌های خود را به صورت شفاف ارائه کنند.
انتهای پیام

captcha