توسعه علمی نیازمند هزینه‌های بسیار است
کد خبر: 3763411
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶

توسعه علمی نیازمند هزینه‌های بسیار است

گروه اجتماعی - معاون علمی آستان قدس رضوی با بیان اینکه توسعه علمی نیازمند صرف هزینه‌های زیادی است، گفت: اگر می‌خواهیم در حوزه فناوری نانو، میکروالکترونیک، نانوالکترونیک و بسط علوم انسانی اسلامی کار کنیم، نیازمند هزینه و بازار مصرف هستیم.

لزوم استفاده از ابزارهای علمی برای تقویت اتحاد میان ملت‌های مسلمانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمد مهدی‌نژاد نوری شب گذشته، 21 آبان ماه در مراسم افتتاح سال تحصیلی جدید دانشجویان عراقی محصل در ایران که  در حرم رضوی برگزار شد، با اشاره به اینکه اسلام در ذات خود دینی صلح جو است و در مقابل کسانی که تعدی کنند محکم خواهد ایستاد، عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران با همسایگانش، ملت‌های مسلمان، ملت‌های آزاده و کشورهایی که با ما سر جنگ و ستیز ندارند، از همه ابزارها برای تقویت دوستی و اتحاد راهبردی استفاده می‌کند که روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی از جمله  آن‌ها هستند و یکی از موارد مهم داشتن روابط علمی و فناوری است.

وی افزود: امروز در دنیا عبارتی مصطلح است به نام «دیپلماسی علمی» که سند راهبردی آن هم در کشور ما به تصویب رسیده و براساس آن ارتباط علمی ما با سایر کشورها برقرار است.

مهدی‌نژاد نوری با بیان اینکه یکی از موارد کلیدی و مهم، تبادلات استاد و دانشجو است، بیان کرد: ما صرفا به دنبال ارتباط یک طرفه نیستیم. موارد متعددی است که ما و ملت عراق را پیوند می‌دهد که مهمترین آن فرهنگ مشترک است و لذا این روابط علمی با کشور دوست و همسایه عراق روز به روز توسعه پیدا می کند.

معاون علمی آستان قدس رضوی ادامه داد: اگر اتحاد بین کشورهای دوست، همسایه  وهم فکر در حوزه علمی توسعه پیدا کند، این کشورها می‎توانند به صورت مشترک دست به توسعه یکسری علوم و فناوری‌هایی بزنند که از لحاظ اقتصادی، توان و ظرفیت علمی  توانایی انجام آن  را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه چشم‌انداز این همکاری‌ها صرفا محدود به آموزش‌های دانشجویی نخواهد شد و این آموزش‌ها مقدمه توسعه همکاری‌هاست، خطاب به دانشجویان اظهار کرد: تلاش ما این است که کیفیت کارهای علمی که به شما ارائه می‌دهیم، هر روز بهتر شود و سطح و مطلوبیت آن ارتقا یابد، به نحوی که شما تعلیم ببینید  و از لحاظ نظری، مهارتی و رفتاری از دیگر دانشجویانی که در مکان‌های دیگر تحصیل کرده‌اند، بالاتر باشید و این نقطه مطلوبی است که ما به دنبال آن هستیم.

فراگیری علم و دانش نوعی جهاد علمی است
در ادامه یاسین شریف، سرکنسول عراق در مشهد با بیان اینکه حضور دانشجویان دختر و پسر عراقی در ایران برای فراگیری علم و دانش نوعی جهاد علمی است، گفت: همانگونه که خانواده‌های شما در برابر داعش ایستادگی کردند و با جانفشانی و دادن خون جهاد کردند. شما هم امروز که به دور از خانواده و وطن در حال فراگیری دانش هستید، نوعی جهاد علمی است.

وی افزود: بسیاری از حضور زائران اقصی نقاط دنیا در زیارت اربعین به عنوان راهپیمایی یاد می‌کنند در حالی که در راهپیمایی‌ها شرکت کننده‌ها محدود هستند اما در اربعین شاهد حضور میلیونی زائران و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) هستیم.

وضعیت مناسب عراقی‌ها در جمهوری اسلامی ایران
شریف با اشاره به فتنه انگیزی‌های دشمنان برای ایجاد تفرقه و فاصله بین دو ملت ایران و عراق گفت: متاسفانه این فتنه انگیزی‌ها از ماه‌ها قبل از ایام اربعین آغاز شد به گونه‌ای که بسیاری از دوستان و خانواده‌ها از اوضاع عراقی‌ها در ایران احساس نگرانی می‌کردند اما من امروز به آن‌ها می‌گویم که وضعیت عراقی‌ها در جمهوری اسلامی بسیار مناسب است و از همان راحتی که در شهرهای عراق دارند، در شهر مشهد نیز برخوردار هستند.

سرکنسول عراق در شهر مشهد افزود: از دانشجویان عراقی درخواست می‌کنم این محافل دوستانه میان مردم ایران و عراق را از طریق شبکه‌های مجازی منتشر کنند.

وی با بیان اینکه کنسولگری عراق در شهرهای مختلف جمهوری اسلامی ایران آمادگی برای ارائه خدمات و رفع مشکلات دانشجویان محصل عراقی در ایران دارد، عنوان کرد: در این رابطه رایزنی‌هایی با رؤسای دانشگاه‌ها برای تسهیل تحصیل دانشجویان عراقی در مراکز آموزش عالی ایران انجام شده است.

انتهای پیام

captcha