وقف در تحقق اقتصاد مقاومتی مؤثر است/ ثبت نخستین موقوفه قرآنی در ساوه
کد خبر: 3763459
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲

وقف در تحقق اقتصاد مقاومتی مؤثر است/ ثبت نخستین موقوفه قرآنی در ساوه

گروه فعالیت‌های قرآنی - رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ساوه گفت: وقف یکی از نمادهای مهم اقتصاد مقاومتی است، چراکه اقتصاد باعث رشد و تعالی جامعه می‌شود. موقوفه‌های قرآنی در ساوه نداشتیم تا اینکه امسال وقفی با نیت قرآنی ثبت شد.

وقف، در تحقق اقتصاد مقاومتی موثر است/ ثبت نخستین موقوفه قرآنی در ساوه

حجت‌الاسلام حمید کرمی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ساوه، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: وقف یکی از نمادهای مهم اقتصاد مقاومتی است، چراکه اقتصاد باعث رشد و تعالی جامعه می‌شود. در سال‌های اخیر متوجه شدیم ارگان‌هایی بودند که با بحث وقف آشنا نبودند و نتوانستند فعالیت‌های فرهنگی را بروز کنند.
وی تصریح کرد: وقف مشارکتی یکی از مهم‌ترین ملزوماتی است که در حوزه وقف باید به آن توجه شود. امروز افراد نمی‌توانند به تنهایی زمین یا ملکی را وقف کنند، وقف مشارکتی امروز با توجه به مشکلات اقتصادی یکی از راه‌های عملیاتی برای جاودان کردن عملکردهاست.
کرمی با بیان اینکه موقوفه‌ها جامعه را از بسیاری مشکلات نجات می‌دهد، اظهار کرد: به وسیله وقف‌های مشارکتی افراد با کوچک‌ترین هدیه خود می‌توانند مبلغی را روی هم گذارده و در این سنت حسنه شرکت کنند. تجربه ثابت کرده است مشارکت مردم در همه عرصه‌ها باعث رشد و تعالی جامعه می‌شود.
رئیس اداره اوقاف ساوه بر ضرورت حضور اصحاب رسانه و انعکاس اخبار این حوزه تأکید کرد و افزود: رسانه، مهمترین، مؤثرترین و حساس‌ترین دستگاه‌هایی است که می‌تواند در حوزه وقف فعال باشد. رسانه را می‌توان تأثیرگذارترین نهاد در زمینه اجرایی شدن فرهنگ در جامعه نامید.
حجت الاسلام کرمی افزود: بی‌شک هر فرهنگ و آدابی از جمله غلط یا درست را می‌توان به وسیله رسانه در جامعه نهادینه کرد، اگر رسانه‌ها در مقوله وقف و مشارکت عموم مردم برای دوری از مشکلات در زمینه‌های مختلف ورود پیدا کند قطعا در آن حوزه موفق عمل خواهیم کرد. اگر مردم از طریق رسانه با فرهنگ وقف و برکات این سنت حسنه آشنا شوند تأثیر آن را به مرور در جامعه خواهیم دید.
وی از کم‌رنگ بودن وقف‌های قرآنی در ساوه گلایه کرد و افزود: وقف‌های قرآنی در این شهرستان نداشتیم تا اینکه امسال وقفی با نیت قرآنی ثبت شد. ما باید نیازهای جامعه و مردم را به اطلاع مردم برسانیم بی‌شک اگر واقفان از نیازهای روز جامعه مطلع باشند راحت‌تر نیت وقف خود را در آن مسیر افزایش فعالیت‌های قرآنی یا کاهش آسیب‌های اجتماعی قرار می‌دهند.
حجت‌الاسلام کرمی بیان کرد: تأثیرگذاری در حوزه وقف قرآنی می‌تواند از طریق جامعه قرآنی صورت گیرد. اگر اصحاب قرآنی با آثار ترویج وقف‌های قرآنی بیشتر آشنا شوند خودشان جهت تبلیغ ورود پیدا می‌کنند. با توجه به رشد موقوفه‌های قرآنی در چند سال اخیر اما بازهم برای تبلیغ بیشتر جای کار وجود دارد.
وی گفت: ساوه در بخش پژوهش، تحصیل افراد بی‌بضاعت، پزشکی، دارو و درمان، کمک به بیماران خاص، ازدواج، اسکان و اشتغال جوانان، اعیاد وقفی ندارد. وقف در بخش فقرا کم است اما کافی نیست. بهتر است واقفان نیات خود را مطابق با نیازهای مردم و جامعه منطبق کنند تا شاهد رونق در سطح اجتماع باشیم.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ساوه در پایان از اجرای بیش از 40 برنامه در دهه وقف خبر داد و افزود: برپایی محفل انس با قرآن، نشست‌های مختلف با فرهنگیان، نخبگان، روحانیون، طلاب، کلنگ‌زنی فاز اول امامزاده سید اسحاق(ع)، افتتاح نمایشگاه دهه وقف، نشست تخصصی با خواهران طلبه، نشست با بازاریان، غبارروبی امامزاده سید علی اصغر(ع) و سید ابورضا(ع)، همایش وقف، تجلل از برترین‌های اصحاب وقف، برگزاری شورای اداری در امامزاده سید اسحاق(ع)، برپایی دعای کمیل، زیارت حضرت رسول(ص) از راه دور، نشست با اصحاب رسانه، دیدار با خانواده قرآنی و دیدار با خانواده شهدا بخشی از برنامه‌های اجرایی دهه وقف است.
انتهای پیام

captcha