حمله بی‌سابقه دبیرکل کنفرانس اسلامی ـ اروپایی به الجزیره
کد خبر: 3763554
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱

حمله بی‌سابقه دبیرکل کنفرانس اسلامی ـ اروپایی به الجزیره

گروه بین‌الملل ـ محمد بشاری، دبیرکل کنفرانس اسلامی ـ اروپایی در اظهاراتی بی‌سابقه در جریان برگزاری نشست بین‌المللی چشم‌انداز «روسیه ـ جهان اسلام» در داغستان، شبکه ماهواره‌ای الجزیره قطر را سخنگوی رسمی گروه‌های تروریستی داعش و القاعده دانست.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع مصر؛  نشست بین‌المللی دو روزه چشم‌اندار «روسیه ـ جهان اسلام» طی روزهای یکشنبه و دوشنبه (20 و 21 آبان‌ماه) در شهر مخاچ‌قلعه، پایتخت داغستان و به ریاست رئیس‌جمهور داغستان و با حضور رئیس‌جمهور تاتارستان و رئیس پارلمان چچن برگزار شد.
 
محمد بشاری که ریاست شورای جهانی اقلیت های مسلمان نیز عهده‌دار است، ضمن سخنانی از جامعه بین‌المللی خواست که تکفیر و تندروی خشونت‌آمیز را جرم محسوب کرده و کشورهای حامی آن را تحت پیگرد قرار دهد.
 
وی در ادامه از تعامل برخی شبکه‌های خبری از جمله شبکه الجزیره قطر  با وقایع تروریستی محکوم کرده و مدعی شد که الجزیره به سخنگوی رسمی گروه‌های تروریستی همچون القاعده و داعش و رهبران آن‌ها تبدیل شده است.
 
محمد بشاری تصریح کرد: پخش سخنان و بیانیه‌های گروه‌های ستیزه‌جو شریک جرم محسوب می‌شود، بنابراین جامعه بین‌المللی باید با اتخاذ قوانینی افراطی‌گری و حامیان آن‌ها را محوم کند.
 
گفتنی است، گروه چشم‌انداز راهبردی «روسیه ـ جهان اسلام» در سال 2006 و به ریاست یوگنی پریماکوف، سیاستمدار برجسته روسی ایجاد شد و در ساختار آن 33 کشور و تعداد زیادی از اندیشمندان اجتماعی از کشورهای مسلمان مشارکت دارند.
 
در چهارمین نشست گروه چشم‌انداز راهبردی «روسیه ـ جهان اسلام»، که روزهای یکشنبه و دوشنبه در شهر مخاچ‌قلعه داغستان برگزار شد، نمایندگانی از ۳۴ کشور جهان از جمله مصر، ایران، ترکیه، اردن، مالزی، اندونزی، پاکستان، بنگلادش، امارات و کویت حضور داشتند. 
 
 ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در پیامی به این نشست اظهار کرد: مسکو اهمیت بسیار زیادی برای همکاری با کشورهای اسلامی قائل است. 

پوتین گفت: برای فدراسیون روسیه بسیار مهم است که روابط دوستانه با کشورهای اسلامی در سطوح دوجانبه و درون سازمان همکاری اسلامی تقویت کند. مواضع ما نسبت به بسیاری از مسائل ضروری در دستور کار جهانی و منطقه ای بسیار نزدیک است. ما به طور مشترک به دنبال ایجاد یک نظم جهانی عادلانه و دموکراتیک بر اساس حاکمیت قانون و آزاد شدن از هر گونه اشکال حکومت های قدرتمند و یا فشار اقتصادی و اطلاعاتی، هستیم.

وی افزود: مسکو و کشورهای جهان اسلام همکاری سازنده اقتصادی، علمی و فنی و بشردوستانه و مشارکت در حل منازعات منطقه ای و در شرایط بحرانی دارند. جلسه فعلی گروه به یک مسئله بسیار جدی اختصاص دارد که مبارزه با تروریسم و ایدئولوژی افراطی و هماهنگ کردن تلاش ها در زمینه های آموزش و روشنگری در این خصوص، با تلاش جوانان است.
 
در این نشست به موضوعاتی از قبیل ساخت مکتب «رهبران جوان جهان» (ایده‌ای که توسط ولادیمیر پوتین مطرح شد)، مبارزه با تروریسم و ایده‌های افراط‌گرایی و همچنین توسعه‌ همکاری‌های چند جانبه روسیه و کشورهای مسلمان پرداخته شد.
انتهای پیام
captcha