حقیقت جامعه مؤمن، برقراری پیوند دوستی و خیرخواهی است
کد خبر: 3763584
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
حجت‌الاسلام صادقی:

حقیقت جامعه مؤمن، برقراری پیوند دوستی و خیرخواهی است

گروه جامعه - معاون فرهنگی قوه قضاییه عدل و احسان را دو اصل اخلاق اجتماعی بر مبنای قرآن، که ضامن بقای جامعه است، خواند و گفت: هر مسلمانی باید خود را نیکوکار بداند تا به مرتبه والای انسانی دست یابد.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام‌ومسلمین هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه، در افتتاحیه همایش ملی مددکاری اجتماعی و توسعه پایدار (از نظریه تا عمل)، که پیش از ظهر امروز برگزار شد، اظهار کرد: مددکاران باید بدون چشم‌داشت و توقعی خدمت‌رسانی کنند و نباید انتظار پاداش داشته باشند. در واقع، این مددکاری دیگرگروانه‌ای است که بر مبنای تفکر انسان والا شکل می‌گیرد. البته ارائه خدمات از طرف مددکاران با کاری که فردی معمولی انجام می‌دهد و پاداش می‌گیرد مقایسه نشود، زیرا انسان‌ها ذاتاً به خاطر کاری که می‌کنند انتظار پاداش دارند.

وی ادامه داد: اسلام چند مبنا دارد؛ یکی عشق به ایثار و دیگرگروی است، یعنی برای وجود انسان‌ها ارزش قائل باشیم، مانند امیرمومنان(ع) که از رنج و ناراحتی انسان‌ها می‌گریست. برای مثال درباره اتفاقی که برای زن یهودی رخ داد فرمودند: اگر انسان از غصه شنیدن این خبر بمیرد، شایسته است. همچنین، به مالک‌اشتر امر می‌کند که انسان‌ها را گرامی بدار. بنابراین، محبت به انسان‌ها اصلی اساسی است.

حجت‌الاسلام صادقی گفت: مبنای دوم احسان و نیکوکاری است که ۴ مورد را دربرمی‌گیرد: پرهیز از آسیب رساندن به دیگران؛ دفاع، یعنی انسان از آسیب دیدن دیگران جلوگیری کند؛ درمان، در واقع آسیب‌های دیگران را درمان کنیم و خیرخواهی، به این معنا که انسان تا می‌تواند به دیگران خیر برساند.

وی افزود: مرحله اول وظیفه همه افراد جامعه است. اما سه مرحله دفاعی، درمانی و خیرخواهی بیشتر متوجه مددکاران است. اگرچه ممکن است افرادی غیر از مددکاران هم وارد این مراحل شوند. البته این کاری فوق‌العاده اخلاقی به شمار می‌آید و بزرگ‌ترین مرتبه اخلاق نیکوکاری است.
 
معاون فرهنگی قوه قضاییه با بیان اینکه حداقل کار اخلاقی عدالت است که در قالب قانون اجرا می‌شود، گفت: خداوند در این باره فرمان داده است: «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ.» طبق این آیه برای بقای جامعه هم به عدل نیاز است و هم به احسان.
صادقی با بیان اینکه هر انسان مسلمانی باید خود را نیکوکار بداند تا مرتبه بالای انسانی را کسب کند، بیان کرد: مددکار اجتماعی به کسی اطلاق می‌شود که این را به عنوان شغل خود برگزیده است. اگر مددکاران توجه کنند که در چه مسیری گام برمی‌دارند و آن را با عشق همراه کنند و نیات درستی داشته باشند می‌توانند بهشت را برای خود بخرند.

وی افزود: چنین نگرش‌هایی در قرآن و معارف اهل بیت هم ذکر شده است؛ یک مورد آن اصل تعاون است: «تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى.» اصل دیگر به تعبیر امام علی(ع) اصل زرین است که یکی از اصول پایه اخلاقی مددکاران محسوب می‌شود و طبق این اصل انسان باید آنچه را برای خود می‌پسندد برای دیگری هم بپسندد. همچنین، اصل سیمین مقابل این اصل است. براساس آن آنچه را برای خود نمی‌پسندی برای دیگری هم مپسند. اصل بعدی امر به معروف و نهی از منکر است که براساس آیه «وَالمُؤمِنونَ وَالمُؤمِناتُ بَعضُهُم أَولِیاءُ بَعضٍ یَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَیَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ» انجام می‌شود و مبنای این  آیه ولایت و اولی بودن برخی از مؤمنان است. ولایت یعنی در بین مردم فرهنگ‌دوستی، محبت و عشق باشد. حقیقت ولایت قرب، دوستی و پیوند است. جامعه مؤمن جامعه‌ای است که در آن مردم پیوند دوستی دارند و به خاطر همین دوستی همدیگر را امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند. کسی نباید این کار را خشونت و تندی تعبیر کند.

وی در توصیه دیگری به مددکاران گفت: کار خود را با یک نگرش اخلاقی دنبال کنید. این نگرش اخلاقی به شما انگیزه و توان می‌دهد. آنان باید کار خود را با عشق انجام دهند و هنگام کار از انجام آن لذت می‌برند.

در ادامه این همایش محمد زاهدی اصل، دبیر همایش مددکاری اجتماعی و توسعه پایدار، نیز گفت: با ایجاد تفاهم و همدلی در میان مددکاران می‌توانیم بعد از ۶۰ سال سکاندار رفاه اجتماعی در کشور باشیم. سازمان بهزیستی برای مددکاران اجتماعی سازمانی مادر تلقی می‌شود و یکی از حرفه‌های نقش‌آفرین در توسعه مددکاری اجتماعی است و نقشی که دانش‌آموختگان مددکاری در طراحی و تدوین ابعاد مختلف اجتماعی دارند تأثیرگذار است. همچنین، مددکاران اجتماعی کارگزاران عرصه توسعه هستند و دغدغه آن‌ها جامعه است. در نتیجه، برای زندگی بهتر و توسعه پایدار می‌توان از این افراد بهره جست.

وی با بیان اینکه مردم باید بتوانند توانمندی‌های خود را افزایش دهند و وظیفه مددکاران اجتماعی نیز همین است، گفت: در الگوی جدید توسعه تأکید شده است که این امر به دست مردم و برای مردم باشد و برای نقش‌آفرینی آنان در فرایند توسعه توانمندی صاحبان حِرَف ضروری است. البته این ضرورت با دانش‌افزایی میسر خواهد شود و سازمان بهزیستی و دانشگاه علامه طباطبایی در این باره اقداماتی را انجام داده‌اند.

زاهدی در پایان گفت: از بین ۱۵۰ مقاله‌ ارسال شده به دبیرخانه این همایش در نهایت ۱۰۰ مقاله پذیرش شد و پس از مرحله داوری، در نهایت ۲۰ مقاله برای ارائه در همایش انتخاب شد.
همچنین در پایان مراسم افتتاحیه امروز از دو کتاب با عناوین «تندیس اراده؛ دستاورد‌های گروه‌های همیار زنان خانوار در سراسر کشور» و «راهنمای تشکیل گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار» رونمایی شد.
 
گزارش تصویری این همایش را اینجا ببینید.

انتهای پیام
captcha