میزگرد شبکه چهار با موضوع «افول قدرت آمریکا و نظم جهانی آینده»
کد خبر: 3763592
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶

میزگرد شبکه چهار با موضوع «افول قدرت آمریکا و نظم جهانی آینده»

گروه هنر ــ مجله سیاسی و فرهنگی «رو در رو» امروز موضوع «افول قدرت آمریکا و نظم جهانی آینده» را با حضور دو کارشناس بررسی می‌کند.

میزگرد شبکه چهار با موضوع «افول قدرت آمریکا و نظم جهانی آینده»

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما، مراد عنادی مجری کارشناس، امروز ساعت ۱۹ در میزبانی از عطاءالله رفیعی آتانی، استاد دانشگاه تهران و کارشناس روابط بین‌الملل و مهرداد حلال خور، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه آمریکا، به بررسی افول قدرت آمریکا و نظم جهانی آینده می‌پردازد.
موضوع «زوال هژمونی و سلطه آمریکا در نظام بین‌الملل» پدیده‌ای نو در چشم‌انداز نظم نوین جهانی است، که نه تنها اندیشمندان غیرآمریکایی بر آن تأکید، که صاحب‌نظران آمریکایی هم به آن اذعان دارند و از روند افول قدرت آمریکا در صحنه جهانی ابراز نگرانی کرده‌اند.
زبیگنیو برژینسکی، تحلیل‌گر ارشد آمریکایی در کتاب بینش استراتژیک، در سرفصلی با نام «غربِ در حال افول» از «رنگ‌پریدگی رؤیای آمریکایی» در جهان مدرن خبر داده و از «دنیای بعد از آمریکا» در چشم‌انداز سال ۲۰۲۵ میلادی سخن گفته و تهدید‌های نظام چندقطبی برای آمریکا و جهان را بررسی کرده است...
کارشناسان در تحلیل افول تدریجی قدرت آمریکا در نظام بین‌الملل به عواملی نظیر رشد سریع اقتصاد‌های نوظهور به ویژه اقتصاد چین، پیامد‌های جنگ‌طلبی آمریکا در دهه نخست قرن بیست‌ویکم و تاثیر آن در شکل‌گیری بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی، موج بیداری سیاسی و عمومی جهانی و میل به چندجانبه‌گرایی در جهان اشاره می‌کنند و معتقدند که ایالات متحده آمریکا دیگر توان بازگشت به هژمونی مسلط نیمه دوم قرن بیستم را ندارد، و در امپراتوری لیبرالی - سرمایه‌داری غربی -آمریکایی در مسیر افول و سقوط قطعی قرار گرفته است.
در برنامه «رودررو»‌ی این هفته، به کنکاش و تحلیل بیشتر این موضوع می‌پردازیم. این برنامه به تهیه‌کنندگی سید مهدی حسینی، کاری از گروه سیاسی شبکه چهار سیما است و سه‌شنبه‌ها ساعت ۱۹:۰۰ به صورت زنده به روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.
انتهای پیام
captcha