به گزارش ایکنا، فارس نوشت: طرح ملی حفظ قرآن کریم از ابتدای سال ۱۳۹۷ با محوریت جزء ۳۰ قرآن کار خود را آغاز کرد و انتظارها پس از گذشت حدود هفت سال از مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن به پایان رسید و این طرح آغاز شد.
آغاز طرح با محوریت حفظ یک جزء قرآن در سال با نظرات مختلفی از سوی اساتید و کارشناسان روبرو است که در این زمینه دقایقی را با استاد شهریار پرهیزکار به گفتوگو نشستیم.
سرعت طرح لاکپشتی است و نمیتوان امید داشت در زمانی منطقی به مقصد برسد
پرهیزکار سرعت طرح ملی حفظ را با توجه به هدف تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کُند و لاکپشتی بیان کرد و گفت: اینکه دوستان کاری را در زمینه حفظ قرآن آغاز کردهاند حرکتی خوب از و از سکون و بیتفاوتی بهتر است اما اگر چنین کاری هدفش تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن است باید گفت که دوستان مسیری طولانی را با سرعت لاکپشت طی میکنند و نمیتوان امید داشت در زمانی منطقی به مقصد رسید.
این طرح صرفاً برای آشنا کردن مردم با حفظ قرآن منطقی است
وی تحول در زمینه حفظ را با روند فعلی بعید دانست و گفت: با این برنامهها و با این سرعت کار، گمان نمیکنم تحولی در کوتاه مدت ایجاد شود اما اگر مقصد دوستان این است که مردم صرفا با حفظ قرآن آشنا شوند این خوب است پس نباید چنین برنامهای را با هدف تحقق خواست رهبر معظم انقلاب به مردم معرفی کرد.
رهبری قطعاً برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ زمان مشخصی در نظر دارند
این استاد قرآن کریم با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب قطعاً برای تحقق ۱۰ میلیون حافظ زمان مشخصی را هم در نظر دارند، گفت: امروز ۷ سال از خواست رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ گذشته و ما تازه طرحی اینچنینی را آغاز کردهایم و با این روند مشخص نیست تا چند سال و چند دهه دیگر ۱۰ میلیون حافظ قرآن تربیت میشوند، قطعاً رهبری زمان مشخص و منطقی را برای این موضوع در نظر داشتند و با این حال ۷ سال زمان از دست رفته و اگر بخواهیم طی مثلاً ۳۰ سال به عدد ۱۰ میلیون حافظ قرآن برسیم قطعاً این امر مطالبه رهبری را محقق نمیکند.
وی ادامه داد: زمانی که ایشان موضوع تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن را مطرح کردند آن را بر اساس شرایط ۷ سال قبل و جمعیت آن زمان بیان کردند و اگر بخواهد این امر چند دهه به طول بیانجامد شاید ۱۰ میلیون حافظ قرآن ما را به اهدافمان نرساند.
طرح ملی حفظ فاقد راهبرد است و با هدفش خوانایی ندارد
پرهیزکار طرح ملی حفظ را فاقد راهبرد دانست و گفت: این کاری یک سری تاکتیک دارد اما هیچ راهبرد و استراتژی برای آن طراحی نشده. اینکه بگوییم باید تا سال فلان به عدد فلان برسیم و تا سال فلان به عدد فلان این کافی نیست، بلکه باید همه جوانب امر از جذب افراد، روش کار، مسیرهای رسیدن به هدف، نیرو و توان برای تحقق امر و... را در نظر گرفت و باید کاری که انجام میشود با هدفی که ترسیم شده کمی خوانایی داشته باشد تا کسی که کار را میبیند امید داشته باشد که با این روند پس از گذشت چند سال شاید خواست رهبری محقق شود.
این حافظ کل قرآن در پایان فعالیت طرح ملی حفظ را برای جریانسازی و آشنایی مردم با حفظ مناسب دانست و گفت: این برنامه نمیتواند ما را به هدف بزرگ برساند و تنها برای جریانسازی خوب است و باید در کنار آن برنامههای دیگر با قوت و شتاب بیشتر طراحی و اجرا شوند.
به گزارش فارس طرح ملی حفظ قرآن کریم امسال درحالی کار خود را با محوریت حفظ جزء ۳۰ قرآن آغاز کرده که در اولین افق آن باید تا سال ۱۴۰۴ تعداد ۳.۵ میلیون حافظ کل و در افق بعدی یعنی تا سال ۱۴۱۴ تعداد ۱۰ میلیون حافظ کل قرآن تربیت شوند.
انتهای پیام
خطر بزرگ تري كه صداي آن در حال درآمدن است « اجباري كردن » طرح در وزارت آموزش و پرورش است.
اين طرح در آموزش و پرورش بدون مطالعه، بدون مصوبه، بدون مجوز، بدون معلم حرفه اي
و متاسفانه با اجبار و بي منطق در حال اجراست.
شش ساعت در هفته از زنگ رسمي قرآن دوره ابتدايي را بدون مجوز و اطلاع برنامه ريزان و مؤلفان درسي قرآن و بدون كاهش محتواي كتاب درسي اشغال كرده اند.
اين طرح به نام قرآن و حربه رهبري از مدارس خواسته مي شود.
طرحي كه تنها شما آن را نقد فرموديد. و كسي را اجازه نقد آن نيست. ( چرا ؟!!! )
روش خطرناك و يك سوئه اي كه عواقب خطرناكي خواهد داشت.
صداي خانواده ها و معلمان در آمده است. ...
تا كي بايد شاهد اين نوع كارهاي ضعيف و ناكارآمد باشيم.
به تربيت ده ميليون حافظ بپردازند؟
يا به سند تحول بنيادين كه از آموزش و پرورش روخواني و روان خواني و مفاهيم مي خواهد، عمل كنند؟
کاش کسی سلام و خواهش آموزگاران و معلمان را به وزیر محترم برساند.
متشکرم
به نظر من تاکید بر حفظ کردن آن هم اگر به شکل اجباری و تحمیلی ، یا با ضر ب و زور پاداش های مادی باشد یک عمل تربیتی اصیل و سازنده نیست. خواندن روان قرآن و درک و فهم مختصری از برخی مفاهیم ساده اما متناسب با ضروریات زندگی فردی و اجتماعی قطعا مناسب تر است و از همه مهم تر این که اصول قرانی در زندگی واقعی مدرسه ای تحقق پیدا کند این بهترین شکل یادگیری قران است .
ضمنا من كه حافظ قرآن نيستم و روش آن را نمي دانم چگونه تدريس كنم؟
آموزش و پرورش دبيركميسيون آموزش عمومي قرآن كشور است و بايد با تقويت برنامه هاي درسي و ساعات قرآن اهداف مصوب آموزش عمومي قرآن ( مصوبه شوراي شوسعه فرهنگ قرآني ) را محقق كند.
لذا الزام آموزش و پرورش به انجام مأموريت هاي غير سازماني غير قانوني و خلاف واقع است.
۱- پيوست پژوهش داشته باشد.
۲- بر اساس كاربست پژوهش هاي انجام شده مدون شود.
۳- اجراي آزمايش شده باشد.
۴- تاييديه مراكز علمي را گرفته باشد.
۵- ...
آيا صرف اجراي سراسري مي توان نام يك طرح را « ملي » گذاشت؟
چرا در برنامه هايي مثل « افق »، « رصد » و ... فقط مديران دستگاه ها آمار و ارقام مي دهند و حرف هاي كلي مي زنند. بهتر است از كارشناسان و متخصصان علمي و آموزشي هم دعوت شود.
با تشكر
همين امور باعث دلسردی مردم از فعاليت هاي قرآني شده است.
بر همین اساس باید کارگروه هاي ویژه اي از متخصصان تربيتي و روان شناسي يادگيري براي چنين برنامه هايي دعوت و به كار گرفته شوند.
پس طرح حفظ قرآن بايد در راستاي « تدبر » تعريف و ارائه شود. ( و با آن مغاير نباشد. )
۲- چون حوزه عمومي را شامل مي شود، بايد « حفظ نسبي » باشد. ( نه حفظ تخصصي )
۳- چون از ساعات درسي استفاده شده بايد « مصوبه شوراي عالي داشته باشد. »
۴- چون قرار است معلم كلاس تدريس كند، بايد معلم به حد كافي دوره ديده باشد.
۵- چون در همه مدارس است، پس حالت اجباري پيدا كرده است. ( قرار بوده اختياري باشد. )
۶- چون بدون اجراي مرحله آزمايشي و تأييد متخصصان اجرا مي شود، اطلاق ملي به آن صرف اجراي سراسري صحيح نيست.
۷- چون محتوا به آيات كتاب هاي درسي توجه نداشته است، حق استفاده در ساعات آموزشي ندارد.
۸- چون بدون تاييد ساير حوزه ها ابلاغ و اجرا شده، ضمانت سراسري نداشته و بايد فقط در دارالقرآن ها اجرا شود.
با این روند به نظر می رسد متأسفانه وزارت آموزش و پرورش که جایگاهی بنیادی در امر توسعه آموزش های قرآنی در کشور دارد، بعد از گذشت سالها هنوز قرآن را یک درس ساده و همچون ریاضی و ادبیات فارسی برای دبستانی ها می داند و آموزش آنرا نیز یک کار حاشیه ای تصور می کند، موضوعی که درست بر خلاف سند تحول و موافق با روح و رویه هاییست که نسخه نویسان غربی برای جوامع اسلامی تجویز می کنند.
آيا در حوزه آموزش عمومي قرآن كشور « حفظ ترتيبي » با نگاه امير المؤمنين در نهج البلاغه مطابقت دارد؟
1- « ما جالس هذا القرآن احد الا قام عنه
بزياده او نقصان
زياده من هدي
و نقصان من عمي »
خطبه 176
2- « لا خير في قرائه ليس فيها التدبر »
شير را بچه همي ماند به او تو به مولايت چه مي ماني؟ بگو
زيرا :
اولا - با آمدنشان اغلب طرح هاي بومي تعطيل مي شود.
ثانيا - با تغيير افراد و مديران طرح ملي نيز تعطيل مي شود.
نتيجه چه مي ماند :
« هيچ »
لذا شعار طرح ملي از اصل مخرب و به زيان فرهنگ جامعه است.
بايد « ايده هاي ملي » ارائه كرد تا طرح هاي بومي را جهت و سرعت و قوت دهد.
طرح هاي ملي كه قريب به اتفاقشان دولتي هستند جز بلعيدن اعتبارات كلان كه عمدتا هم هزينه « تبليغ و ترويج » به جاي آموزش مي شوند. چندان خاصيتي ندارند.
شاهد مدعا : كافي است كمي به گذشته طرح هاي بي شمار نگاه كنيم.
« طرح ملي حفظ نور » سه سال قبل وزارت آموزش و پرورش و آن فرجام ناخوشايند ...
« طرح ملي حفظ جزء 30 » امسال كه با ابهامات و اشكالات متعدد در حال برگزاري است.
با تشكر از صداقت و شجاعت استاد پرهيزگار