افتتاح کتابخانه آیت‌الله حق‌شناس/40 جشن کتاب برگزار می‌شود
کد خبر: 3763609
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
چند خبر از هفته کتاب؛

افتتاح کتابخانه آیت‌الله حق‌شناس/40 جشن کتاب برگزار می‌شود

گروه ادب ــ مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری 40 جشن کتاب در شهرهای مختلف ایران در هفته کتاب خبر داد.

افتتاح کتابخانه آیت‌الله حق‌شناس/40 جشن کتاب برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا به نقل از ستاد خبری بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، ابراهیم حیدری درباره برنامه‌های این نهاد در هفته کتاب گفت: امسال قرار است در چند برنامه مشارکت داشته باشیم، اما در دو برنامه به طور خاص حضور داریم، برگزاری 40 جشن کتاب در 40 شهر کشور یکی از این برنامه‌هاست که 30 شهر در مرکز استان و 10 جشن در شهرهای فعال حوزه کتاب برگزار می‌شود. در این برنامه اعضای باشگاه کتابخوانی به همراه میهمانان باشگاه در یک روز خاص در یک میدان، خیابان یا مکان معینی گرد هم می‌آیند و با پرچم‎های خود که نماد استان‌هایشان است راه‌پیمایی می‌کنند و به تبلیغ کتاب می‌پردازند. هر باشگاه کتابخوانی نیز با رژه کتاب در سطح شهر یک فضای فرهنگی بزرگی ایجاد می‌کند و برای کتاب جشن گرفته می‌شود.
وی با تأکید بر فرهنگی بودن انقلاب ایران در سال 1357 افزود: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است و دین ما نشأت گرفته از کتاب است این موضوع ایجاب می‌کند که جوانان ما امروزه با کتاب همراه باشند؛ چرا که کتاب در این جامعه پویایی خود را دارد.
حیدری با اشاره به دیگر برنامه‌ها گفت: از دیگر برنامه‌ها می‌توان به حضور نویسندگان تهرانی در استان‌های دیگر اشاره کرد که ضمن دیدار و سخنرانی در باشگاه کتابخوانی و جشن امضای کتاب، از مدارس و مهدکودک‌ها بازدید کرده و با اعضای باشگاه‌های کتابخوانی به گفت‌و‌گو می‌پردازند. هم اکنون ۱۱ هزار باشگاه کتابخوانی در سراسر کشور تأسیس شده که در حال فعالیت هستند و جشن کتاب مکمل همان برنامه‌ها در سراسر کشور است.
وی ادامه داد: همچنین پنجمین دوره جشنواره «تقدیر از مروجان کتابخوانی» امسال برگزار خواهد شد. آثار ارسال شده به دبیرخانه با همکاری خانه کتاب داوری شده است و اختتامیه‌ آن در هفته کتاب برگزار خواهد شد و از برگزیدگان مروجان و فعالان کتاب تجلیل می‌شود.
حیدری با اشاره به رشد جشنواره در سالیان اخیر گفت: در این دوره از جشنواره رشد خوبی در سطح کمی و کیفی آثار وجود داشته و بانوان حضور فعالی در بخش مروجان کتابخوان و گردهمایی‌ها داشتند. برنامه ‌مهم دیگر،‌ تجلیل از خادمان نشر است که اول آذر ماه طی با حضور معاون امور فرهنگی از افراد برگزیده تجلیل خواهند شد.
حیدری درباره تاثیرگذاری این برنامه‌ها بر ترویج کتاب و کتابخوانی بیان کرد: سیاست‌های ما در این ۴ یا ۵ سال گذشته بر ترویج کتاب و کتابخوانی تمرکز داشته است و یکی از این برنامه‌ها جشنواره پایتخت کتاب ایران است. بازخورد ما از این برنامه‌ها حاکی از تأثیرگذاری این برنامه‌ها بر ترویج کتاب و کتابخوانی است و میزان رشد مشارکت‌کننده‌ها نشان از موفقیت ما در برنامه‌هاست. تلاش ما این است تا در برنامه‌های خود از برنامه‌های فرهنگی شهرها و روستاهای کم برخوردار حمایت کنیم.
کتابخانه آیت‌الله حق‌شناس در هفته کتاب افتتاح می‌شود
براساس این گزارش؛ ایمان کرد، مدیر امور کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره برنامه‌های این سازمان در هفته کتاب گفت: برنامه‌های سازمان در دو حوزه ستادی و مناطق تقسیم شده است. برنامه‌های فراگیر در حوزه ستادی شامل اجرا طرح کتابخانه‌گردی با حضور رئیس سازمان و اعضای شورای شهر،‌ برگزاری نهمین دوره جشن کتاب‌یار ویژه تجلیل از فعالان حوزه نشر «کتابداران و کتابخوانان برتر»،‌ افتتاح کتابخانه آیت‌الله حق‌شناس تنگستانی،‌ برگزاری مرحله دو جام باشگاه‌های کودک و نوجوان،‌ اجرای طرح تهرانگردی ویژه بازدید گروهی مدارس از کتابخانه‌های سازمان با همکاری تهران‌گشت،‌ برگزاری نخستین جشنواره کتاب شهر ویژه تجلیل از نویسندگان کتاب‌های مدیریت شهری و شهروندی،‌ برگزاری چهارمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات،‌ رونمایی از نشریه ترجمان علم اطلاعات و دانش‌شناسی،‌ دیدار با پیشکسوتان حوزه نشر، کتاب و کتابداری،‌ انعقاد تفاهم نامه با بنیاد نهج‌البلاغه و الحاق کتابخانه نهج‌البلاغه به کتابخانه عمومی تهران،‌ انعقاد تفاهم‌نامه با پایانه اتوبوسرانی تهران برای کتابخانه سیار و انعقاد تفاهم‌نامه با مؤسسه خانه کتاب از جمله برنامه‌های این سازمان در هفته کتاب است.
وی از برگزاری 177 برنامه در مناطق 22 گانه تهران خبر داد و گفت: مجموعه کتابخانه‌های شهرداری تهران زیر نظر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مدیریت امور کتابخانه‌ها است که مجموعاً 372 کتابخانه در تهران وجود دارد. این کتابخانه‌ها اولین شبکه کتابخانه‌‌ای در خاورمیانه هستند به این معنا که عضویت در این کتابخانه‌ها به معنای عضویت در تمام کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است.
بخشنامه وزارت کشور به استانداران در هفته کتاب
در این بخشنامه بر ضرورت هماهنگی و تعامل سازنده میان نهادها، سازمان‌ها و مراکز فرهنگی دولتی و غیر دولتی برای به منظور بهتر برگزار شدن برنامه‌های بیست و ششمین هفته کتاب در ایام یاد شده تأکید شده است.
همچنین وزارت کشور همزمان با برگزاری بیست و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برخی از کتاب‌های مازاد و نسخ تکراری موجود در این وزارتخانه را به کتابخانه‌های مناطق محروم اهدا خواهد کرد.
این وزارتخانه در نظر دارد در ایام هفته کتاب و کتابخوانی مسابقه کتابخوانی را در مراکز مقاومت بسیج وزارت کشور برگزار کند. همچنین همزمان با روز کتاب و کتابخوانی تعداد 4 نفر از کتابخوانان نمونه این وزارتخانه تقدیر خواهند شد.
بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از تاریخ 24 آبان تا 1 آذرماه با مشارکت بیش از 60 نهاد و سازمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.
انتهای پیام

captcha