شهدا بهترین الگو برای اعتلای کشور هستند/ اهمیت عبادت در شب
کد خبر: 3763636
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل:

شهدا بهترین الگو برای اعتلای کشور هستند/ اهمیت عبادت در شب

کانون خبرنگاران نبأ ــ آیت‌الله سیدحسن عاملی گفت: زنده نگه داشتن آثار شهدا و دفاع مقدس افتخاری ابدی برای کشور است، چراکه شهدای ما بزرگ‌ترین و بهترین الگو برای اعتلای کشور هستند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ جلسه درس اخلاق دانشگاهیان و چهارمین سالگرد تدفین شهدای گمنام دانشگاه محقق اردبیلی با سخنرانی آیت‌الله سیدحسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل شب گذشته، 21 آبان‌ماه در مسجد دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.
آیت‌الله عاملی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، گفت: شهدا در برابر لشکر اهریمی ایستادند تا ملتی را که در نهایت حصار قرار گرفته بودند، در کمال شرف نجات دهند.
وی با بیان اینکه ما امروز بیش از هر زمان دیگری در عصر شبهه قرار گرفته‌ایم، عنوان کرد: امروز دشمنان اسلام همه تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا با وارد کردن شبهه‌ای خطرناک، ذهن جوانان را نسبت به جهاد و شهادت بی‌تفاوت کنند غافل از اینکه هنوز معنی جهاد و شهادت را درک نکرده‌اند.
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت: موزه جنگ روسیه بزرگ‌ترین موزه دنیا است و مردم بسیاری از اقصی نقاط جهان تنها به خاطر دیدن این موزه و عبرت از جنگ به این کشور سفر می‌کنند که این خود اهمیت زنده نگه داشتن آثار جنگ در ملت‌های دنیا را خاطرنشان می‌کند.
آیت‌الله عاملی با بیان اینکه در موزه جنگ روسیه، سالنی به نام اشک وجود دارد، اظهار کرد: به تعداد کشته‌شدگان روسی در جنگ‌ها اشک‌های مصنوعی ساخته و از سقف‌ها آویزان شده است و این خود اهمیت زنده نگه داشتن رشادت‌ها و دلیری‌های رزمندگان در روسیه را نشان می‌دهد.
امام جمعه اردبیل تصریح کرد: زنده نگه داشتن آثار شهدا و دفاع مقدس افتخاری ابدی برای کشور است، چراکه شهدای ما بزرگ‌ترین و بهترین الگو برای اعتلای کشور هستند.
وی از هشت سال دفاع مقدس به‌عنوان نبوغ نسل بزرگ ایران اسلامی نام برد و عنوان کرد: ما نیازمند حراست از حماسه‌ها و رشادت‌های جوانان‌مان هستیم تا نسل جوان با تدبیرهای هم‌نسلان خود در دوران سخت کشور بیشتر آشنا شده و قدردان امنیت، و آسایش امروزی شوند.
آیت‌الله عاملی در بخش دیگری از سخنان خود به ماه ربیع‌الاول اشاره کرد و گفت: ربیع‌الاول، ماه ولادت عصاره کائنات و بزرگ‌ترین انسانی است که خداوند متعال خلق کرده است.
وی به تبیین مراحل زندگانی پیامبر اکرم(ص) پرداخت و از معراج به‌عنوان بزرگ‌ترین مدرسه برای پیامبر اسلام(ص) نام برد و افزود: سیر در آسمان‌ها و کهکشان‌ها توسط پیامبر اکرم(ص) بر پایه معرفت و عبادت استوار است.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه طبق روایات در پیامبر اکرم(ص) بعد از معراج، حالات روحی خاص پدیدار شد، گفت: اهمیت معراج را تنها کسانی می‌توانند درک کنند که نماز شب‌شان ترک نمی‌شود. مدرسه معراج از چنان جایگاه بالایی برخوردار است که عارف بعد از کشف لایه‌های عظمت در خلقت الهی، به‌دنبال هیچ چیز دیگری نمی‌رود.
وی با اشاره به اهمیت عبادت در شب، بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) شب تا صبح مشغول عبادت برای خداوند متعال بود به‌طوری که مؤمنان را نیز به این امر مهم سفارش کرده است.
آیت‌الله عاملی با بیان اینکه شهدا «عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» هستند، به نمازها و عبادت‌های شبانه عارفان و سالکان اشاره کرد و گفت: در جهان آخرت حورالعین‌ها از شدت تابش نور بندگان الهی که شب‌زنده‌دار هستند، نزد خداوند متعال شکایت می‌کنند.
وی در ادامه سخنان خود به مقایسه دیدگاه تفکرات اسلامی با تفکرات غربی در مورد آزادی پرداخت و گفت: نوع تفکر و دیدگاه این دو مکتب در مورد واژگانی چون زهد و معانی خوب و بد از زمین تا آسمان است و این دیدگاه باعث شده که در آخرالزمان امر به معروف و نهی از منکر جای خود را عوض کند.
امام جمعه اردبیل ادامه داد: طبق روایات، روزگاری در عالم ظاهر می‌شود که مردم سر راهشان مرتکب آلودگی اخلاقی می‌شوند، به‌طوری که صبح با ایمان بیرون می‌آیند و شب بی‌ایمان به خانه برمی‌گردند که امیدواریم خداوند متعال ما را از این بلایا حفظ کند.
آیت‌الله عاملی در بخش پایانی سخنان خود به عناصر کمال در انسان اشاره کرد و گفت: اگر انسان این موارد را رعایت کند در روز قیامت در دریایی از ای کاش‌ها گرفتار نخواهد شد.
وی از قدم نهادن در مرتبه انسان کامل، سیر نشدن از عبادت با معرفت، طهارت باطن، رؤیت قصور در عبودیت به‌عنوان بخشی از مراحل کمال انسانی نام برد و گفت: توحید بزرگ‌ترین نشانه کمال است.
امام جمعه اردبیل با بیان اینکه ریشه درمان تمام بزه‌ها، ترس است، اظهار کرد: فرار از تشخص و تعین که در اصطلاح به مَنیّت موسوم است، انجام وظیفه و نظم در کارها، بی‌قراری، اصلاح خلقیات بد به انسان‌سازی موسوم است.
در ابتدای مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداله حسنی، رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان اردبیل یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم را گرامی داشت و با اشاره به مقبره شهدای دانشگاه از ساخت حسینیه‌ای در جوار دو شهید گمنام دانشگاه محقق اردبیلی خبر داد.
یادآور می‌شود، قرائت زیارت عاشورا و مداحی از دیگر بخش‌های مراسم بود.


بهزاد زارع
انتهای پیام

captcha