همایش یاوران وقف در میناب برگزار شد
کد خبر: 3763644
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸

همایش یاوران وقف در میناب برگزار شد

گروه فرهنگی ـ همایش یاوران وقف با هدف ایجاد سازوکاری برای فرهنگ‌سازی وقف در این شهرستان برگزار شد.

همایش یاوران وقف در میناب برگزار شد

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدطاهر گرایلی مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان در این همایش که صبح امروز ۲۲ آبان‌ماه در محل سالن سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان میناب برگزار شد، اظهار کرد: همزمان با هشتمین روز از دهه وقف، همایش یاوران وقف به‌منظور تجلیل از واقفان، خیران و متولیان نمونه میناب در این شهر برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدطاهر گرایلی ضمن لزوم پاسداشت یاوران وقف بیان کرد: وقف مصداق کامل انفاق است؛ اگر بخواهیم به اوج انفاق برسیم، باید واقف باشیم؛ تنها وقف است که نام انسان را ماندگار می‌کند و در احادیث آمده است که با وقف که مصداق صدقه جاریه است، حتی پس از مرگ هم پرونده اعمال گشوده است و ثواب به پای واقف نوشته می‌شود.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان ایجاد سازوکاری برای فرهنگ سازی وقف را ضروری دانست و ابراز کرد: موضوع وقف مشارکتی در چند سال اخیر آغاز شده و هدف از آن مشارکت همه افراد جامعه در مقوله وقف است و اینکه مردم از هر قشری می‌توانند وقف کنند.
وی با اشاره به اینکه امر وقف بدون نظر متولی شرعی حکم غصب را دارد، تاکید کرد: مهم‌ترین هدف سازمان اوقاف و امور خیریه اجرای امینانه نیات واقفان است تا جایی که اگر شخصی به هر اسمی به اموال موقوفه چنگ بیندازد طبق فرموده امام عصر(عج) ملعون است.
معاون استاندار و فرماندار ویژه میناب در همایش یاوران وقف در میناب ضمن تقدیر از عملکرد اداره اوقاف این شهرستان افزود: باید با تبلیغ فرهنگ وقف و افزایش مشارکت مردم وقف‌های جدیدی در راستای نیاز‌های کنونی جامعه و برای بهره‌وری بهتر از این سنت حسنه ایجاد شود.
محمد احمدی از موقوفات به‌عنوان شریان اقتصادی شیعه یاد کرد و اضافه کرد‌: با توجه به شرایط اقتصادی جامعه شاهد کمبود اعتبارات به‌صورت جدی هستیم که وقف کمبود‌های اعتباری و خلا‌های جامعه را پوشش می‌دهد و سعی بر کاهش این کاستی‌ها دارد.
امام جمعه میناب نیز در ادامه این همایش با اشاره به اینکه ۱۵ تا ۲۴ آبان جاری به نام دهه وقف نامگذاری شده است، نخستین واقف را پیامبر گرامی اسلام‌(ص) دانست و افزود: خدمات و برکات وقف باید در جامعه اطلاع‌رسانی شود تا مردم از این نعمت الهی مطلع باشند.
حجت‌الاسلام میرزاحسین معتمدی‌فر با اذعان به اینکه شکوفایی تمدن اسلامی مدیون وقف و موقوفات است، گفت: یکی از دلایلی که باعث شد تمدن اسلامی، حتی در زمانی که دولت‌های به ظاهر اسلامی هم حضور داشتند، گسترش پیدا کند، انجام وقف بود.
وی اظهار کرد: وقف سنت حسنه‌ای است که مربوط به همه جامعه است و متولی آن فقط سازمان اوقاف نیست، اما این سازمان تلاش می‌کند همه مردم را به سوی وقف، مشارکت در امور خیر و حل مشکلات جامعه سوق دهد.
امام جمعه میناب گفت: وقف کاربرد‌ها و کارکرد‌های گسترده و متنوع دارد و سرمایه ابدی است که هیچ گاه تمام نمی‌شود، لذا یاوران وقف می‌توانند در ترویج این فرهنگ و سنت حسنه وقف به خوبی نقش ایفا کنند.
در پایان این همایش، از جمعی از یاوران وقف با اهدای لوح تقدیر، قدردانی شد.
انتهای ییام

captcha