سال گذشته فقط 10 درصد بودجه قرآنی کشور تخصیص یافت
کد خبر: 3763780
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۹
حجت الاسلام حمید محمدی:

سال گذشته فقط 10 درصد بودجه قرآنی کشور تخصیص یافت

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با اعلام اینکه بودجه قرآنی کشور از 200 میلیارد تومان به 100 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است، گفت: از این بودجه گاهی نصف و گاهی صفر درصد آن تخصیص می‌یابد و در سال گذشته فقط 10 درصد آن تخصیص یافته است.

سال گذشته فقط 10 درصد بودجه قرآنی کشور تخصیص یافت

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور امروز، ۲۲ آبان‌ماه در گردهمایی اساتید و پیشکسوتان قرآنی که با محوریت «هم‌افزایی فعالیت‌های قرآنی» در دفتر نماینده ولی فقیه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: قرائت قرآن هرچه زیباتر باشد تسلی خاطر بیشتر خواهد داشت و حلیه قرآن و لباس زیبای قرآن عبور آن از حنجره های طلایی خوش‌خوان‌های امت پیامبر اسلام(ص) است.
وی قرآن را کتابی خواندنی، دیدنی، شنیدنی، فهمیدنی و عمل کردنی دانست و افزود: در این راستا باید گفت که خوشخوانی و تلاوت زیبا یکی از ویژگی های قرآن بوده که می تواند مخاطبان را به خود جذب کند.
حجت‌الاسلام محمدی بیان کرد: قرائت قرآن در اصل برای شنیدن آن انجام می‌شود و در این راستا خداوند متعال در آیه 204 سوره اعراف می فرماید: «وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا؛ و چون قرآن خوانده شود گوش بدان فرا داريد». این آیه به این معناست که وقتی یک نفر قرآن تلاوت می‌کند، جماعت و یا گروهی از شما به تلاوت فرد گوش می‌دهید و این اهمیت شنیدن قرآن را نشان می‌دهد.
قرآن برای رسالت شفا و رحمت نازل شده است
وی با اشاره به اینکه قرآن برای رسالت شفا و رحمت نازل شده است، اعلام کرد: شفا، پالایش کردن وجود از همه ناپاکی‌ها و رحمت، آرایش کردن وجود به همه پاکی‌هاست. یعنی قرآن برای بهره‌مندی ما از وجود آن نازل شده است.
دبیر شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور با اعلام اینکه فرهنگ واگذاری همه وجود به قرآن موجب دستیابی به رحمت الهی خواهد شد، بیان کرد: خیر و برکتی که در قرائت و خواندن قرآن وجود دارد اگر با تدبیر و عمل همراه شود چندین برابر خواهد شد.
وی با اعلام اینکه نکته کلیدی قرآن این است که تمام جنبه‌های دیدنی، شنیدنی، خواندنی قرآن برای رسیدن به بصیرت است، بیان کرد: آخرین رسالت در ابلاغ نبوی عمل کردن به قرآن است.
قرآن در سه ساحت فرد، خانواده و جامعه جاری و ساری شود
حجت‌الاسلام محمدی افزود: زمانی می‌توانیم مدعی شویم که استان ما قرآنی است که انسان قرآنی، خانواده قرآنی و جامعه قرآنی و سالم داشته باشیم و قرآن در سه ساحت فرد، خانواده و جامعه جاری و ساری شود.
وی اعلام کرد: امروز می‌توانیم کردستان را به واسطه کارهای خوبی که در گذشته صورت گرفته و فعالیت‌هایی که امروز انجام شده یک استان‌ موفق در ساحت قرآنی بدانیم.
دبیر شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور با اعلام اینکه آموزش و پرورش محور تبلیغات قرآنی است، عنوان کرد: اگر شما بتوانید آموزش و پرورش استان کردستان را قرآنی کنید و کار را در آموزش و پرورش ساماندهی کنید، حق قرآن را ادا کرده‌اید.
نخبگان قرآنی در دارالقرآن‌های آموزش و پرورش جذب شوند
وی اعلام کرد: در این راستا باید برنامه‌های قرآنی در آموزش و پرورش خوب اجرا شود و معلمان قرآن را از بهترین‌ها قرار دهید و نخبگان قرآنی در دارالقرآن های اموزش و پرورش جذب شوند.
وی با اشاره به ابلاغ وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه از سه ساعت قرآن باید یک ساعت را به حفظ قرآن اختصاص داد، عنوان کرد: ما باید همواره به سمت حفظ قرآن حرکت کنیم و سهمیه حافظان قرآن استان را تأمین کنیم.
او در ادامه گفت: پیامبر اکرم(ص) پایه‌گذار جلسات خانگی است و ما هم باید این راهبرد را در دستور کار خود قرار دهیم.
جلسات روضه‌خوانی جای جلسات خانگی قرآن را گرفته است
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 35 نوع جلسه خانگی در کشورمان وجود دارد، افزود: جلسات در گذشته بیشتر قرآن بود کم کم روضه خوانی به آن اضافه شده و امروز دیگر جلسات روضه خوانی جای جلسات خانگی قرآن را گرفته که باید این مسئله اصلاح شود.
دبیر شورای توسعه فعالیت های قرآنی کشور عنوان کرد: توسعه رشته‌های دانشگاهی در تهران انجام و رشته‌های قرآن محور طراحی شده که دانشگاه‌های استان‌های مختلف برای راه‌اندازی این رشته‌ها خود باید همت کنند.
وی افزود: امیدواریم استان کردستان در این بخش ورود خوبی داشته و قطب دانشگاهی کشور در بخش علوم قرآنی شود و با راه اندازی دانشگاه علوم قرآنی اوقاف در استان یک انقلاب وسیع در آموزش عالی قرآن و ترویج کارهای قرآنی در استان کردستان روی خواهد داد.
حجت الاسلام محمدی با اعلام اینکه بودجه قرآنی کشور از 200 میلیارد تومان به 100 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است، بیان کرد: این بودجه هم گاهی نصف آن تخصیص می یابد و گاهی صفر درصد آن و در سال گذشته فقط 10 درصد آن تخصیص یافت.
وی به بودجه‌های قرآنی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان دارالقرآن کریم، کانون های فرهنگی – هنری مساجد و موقوفات قرآنی اشاره کرد و افزود: من این امر را پیگیری می‌کنم و تاکید می‌کنم که نسبت به رفع مشکلات استان کردستان توجه ویژه‌ای شود.
تاکنون 40 میلیون تومان اعتبارات قرآنی سال 96 کردستان اختصاص یافته است
دبیر شورای توسعه فعالیت های قرآنی کشور اعلام کرد: بودجه سال 96 معاونت قرآن و عترت اداره کل ارشاد کردستان هم پارسال 100 میلیون تومان که تاکنون 40 میلیون تومان آن پرداخت شده و به زودی مابقی این مبلغ هم پرداخت خواهد شد.
وی از تخصیص بودجه قرآنی 97 به استان کردستان خبر داد و یادآور شد: ان‌شاء‌الله با تخصیص بودجه 97 و پرداخت کسری سال 96 اعتبار قرآنی خاصی وارد استان کردستان می‌شود.
انتهای پیام

captcha