مبانی دینی دانش‌آموزان در مدرسه کامل و در جامعه به عنوان فرهنگ نهادینه می‌شود
کد خبر: 3763813
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۱
فولادوند:

مبانی دینی دانش‌آموزان در مدرسه کامل و در جامعه به عنوان فرهنگ نهادینه می‌شود

گروه اجتماعی - مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: بی‌شک همه اعتقاد داریم که مبانی اخلاقی دینی دانش‌آموزان در آموزش و پرورش بسته می‌شود و بعد از سال‌های اتمام دوره تحصیل در جامعه به عنوان فرهنگ نهادینه می‌شود. ما ملکف هستیم در همه عرصه‌ها خدمات را در سایه مبانی دینی به دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی ارائه دهیم.

تغییر ساعت بعضی مدارس اراک بصورت آزمایشی/ مبانی اخلاقی و ‌دینی دانش‌آموزان در مدرسه کامل می‌شود

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، شهریار فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی، در جلسه شورای آموزش و پرورش که عصر روز گذشته، 22 آبان در سالن جلسات استانداری مرکزی برگزار شد، گفت: ساعت شروع کار در مدرسه در هر دوره تحصیلی مشخص است و برنامه‌های درسی باید طبق برنامه ارائه شود، اما اینکه این ساعت از چه ساعتی شروع شده و تا چه ساعتی ادامه داشته باشد دارای ضوابط و مبنایی نیست.
وی تصریح کرد: یکی از اختیارات شورای آموزش و پرورش تغییر تقویم آموزشی است ما قصد داریم که در چند مدرسه که معذورات اجتماعی نداریم ساعت کلاس مدارس را به ۸:۳۰ یا ۹ صبح انتقال دهیم و گروهی در قالب ارزیاب رصد میدانی از عملکرد تحصیلی این دانش‌آموزان و میزان شادابی آنان را انجام دهد.
وی ادامه‌داد: در نظر داریم این اقدام آزمایشی را در مدارسی که والدین آنان کارمند نباشند و سرویس ایاب و ذهاب ندارند اعمال کنیم. واگذاری بخشی از مسولیت‌ها به دانش‌آموزان از دیگر اقدامات آزمایشی است که به صورت پایلوت و محدود در چند مدرسه برگزار می‌شود.
فولادوند اضافه کرد: واگذاری بخشی از مسولیت‌ها به دانش‌آموزان با در نظرگرفتن ملاحظات انجام می‌شود. دانش‌آموزان باید در نظر داشته باشند مدرسه محل زندگی آنان است و برای حفاظت از آن باید تلاش کنند، البته اجرای طرح باید با توجیه مردم به ویژه والدین همراه باشد تا شائبه‌ای پیش نیاید.
وی ادامه‌داد: بدون اینکه پیش‌داوری کنیم بهتر است طرح اجرایی شود، پس از گذشت مدت معین نتایج طرح توسط ارزیابان مورد بررسی قرار گیرد و سپس نتیجه نهایی در شورا به منظور ادامه‌دار بودن یا خاتمه طرح انعکاس داده شود.
فولادوند تأکید کرد: بی‌شک همه اعتقاد داریم که مبانی اخلاقی دینی دانش‌آموزان در آموزش و پرورش بسته می‌شود و بعد از سال‌های اتمام دوره تحصیل در جامعه به عنوان فرهنگ نهادینه می‌شود. ما ملکف هستیم در همه عرصه‌ها خدمات را در سایه مبانی دینی به دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی ارائه دهیم.
مجتبی حیدری، معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان مرکزی، هم گفت: از ۲۱ تا ۲۷ آبان تحت عنوان هفته کارآفرینی نامگذاری شده است. بی مناسبت نیست اگر در این هفته برنامه‌ها جهت مهارت‌آفرینی و ارتقای مهارت دانش‌آموزان تدوین شود.
وی تصریح کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و یکی از اهداف مهم نظام رساندن دانش‌آموزان به مراحل حیات طیبه است تا به توانمندی و آگاهی‌ها دست پیدا کند. ما وظیفه داریم نکات تربیتی را در قالب مبانی اعتقادی و دینی به دانش‌آموزان منتقل کنیم.
حیدری در تشریح ۶ ساحت اظهار کرد: پرداختن به مبانی اعتقادی، باور دینی و اخلاقی، اقتصادی، علمی و فناوری، اجتماعی و سیاسی، تربیت روحی و بدنی، تربیت زیباشناختی و هنری ۶ ساحت تعریف شده است.
وی ادامه‌داد: جرقه‌های تحول‌آفرینی و انتقال اطلاعات و حافظه‌محوری باعث شده تا آموزش و پرورش از یک نهاد آموزشی صرف به نهادی تربیتی آموزشی تبدیل شود. دانش‌آموزان در دوره تحصیل باید به توانمندی و شایستگی دست پیدا کنند‌. مهارت زندگی، دانش، نگرش از جمله موارد مهارت یادگیری هستند که محصلان باید در این زمینه‌ها رشد پیدا کنند‌.
حیدری بابیان اینکه تفکر، برقراری ارتباط، رشد و تقویت عاطفه انسانی، کاهش رفتارهای پرخطر، مهارت مقابله با استرس، سازگاری با محیط از جمله مهارت‌های کسب شده در مدارس است، اظهار کرد: آموزش و پرورش استان در نظر دارد برنامه‌های مهارت‌آفرینی را در قالب برنامه‌های درسی و غیر‌درسی (برنامه‌های مکمل و فوق‌برنامه) اجرایی کند. برنامه پایه‌های مختلف تحصیلی تعریف شده و طبق ضوابط اجرا می‌شود.
این مقام مسئول افزود: مهارت‌آموزی، یاد خدا، خوش‌رویی، فراگیری تشکر، شجاعت و قانون‌مداری از جمله محورهای آموزشی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی است. آموزش همراه با تولید، طرح خوداتکایی، ایران مهارت در قالب برنامه‌های فوق برنامه اجرایی می‌شود. دانش‌آموزان در دوران تحصیل با کار و فناوری، فرهنگ و هنر، مدیریت خانواده، سبک زندگی، تفکر و سواد رسانه‌ای، انسان و محیط زیست آشنا می‌شوند .
وی برلزوم آموزش همراه با تولید تأکید کرد و افزود: تأسیس تالار علمی یا مرکز فن‌آموز بسیار ضروری است، اراک به رغم صنعتی بودن باید برای بازدید دانش‌آموزان برنامه مدون داشته باشد که این خلأ در استان احساس می‌شود. طرح خوداتکایی، کاشف و ایران‌مهارت از دیگر طرح‌های اجرایی است. همچنین ۲۳ مدرسه شبانه‌روزی استان مجری طرح خوداتکایی است.
حیدری اضافه کرد: در استان دفتر مهارت‌آموزی با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط همچون سازمان صمت (صنعت، معدن و تجارت)، فنی و حرفه‌ای، جهاد کشاورزی، بهزیستی، اوقاف، شرکت شهرک‌های صنعتی، پارک علم و فناوری، بنیاد نخبگان احداث شود تا برنامه‌ها هدایت شده پیش رود. به نظر می‌رسد تشکیل بانک اطلاعاتی نقشه راه خوبی برای رشد است.
وی بیان کرد: بخشی از اعتبارات فرهنگی شهرداری به موضوع مهارت‌آموزی اختصاص داده شود و پیوست فرهنگی برای نهادها داشته باشیم تا همسویی شکل گیرد. رسانه‌های ارتباط جمعی هم جهت ارائه مسائل تربیتی با آموزش و پرورش در تعامل باشند.
انتهای پیام

captcha