شهید بهشتی مخالف اجبار در آیین زندگی بود
کد خبر: 3763878
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵

شهید بهشتی مخالف اجبار در آیین زندگی بود

گروه اجتماعی ــ یک پژوهشگر حوزه خانواده گفت: شهید بهشتی با انسان قالبی مخالف و معتقد بود که در آیین زندگی نباید اجباری باشد، در واقع او معتقد بود که باید طوری عمل کنیم که انسان‌ احساس کند با پای خودش حرکت می‌کند.

شهید بهشتی مخالف اجبار در آیین زندگی بود

به گزارش ایکنا از اصفهان، صدیقه قاسمی، پژوهشگر حوزه خانواده در مراسم نودمین سالگرد تولد شهید بهشتی که با عنوان «من بهشتی هستم» در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه 12 سال است که درباره بررسی دین از منظر شهید بهشتی تحقیق کرده‌ام، اظهار کرد: در زمانی که موفق به انتشار مجموعه تحقیقاتم از اندیشه‌های شهید بهشتی شدم، 12 مشخصه اصلی برای دین را طبقه‌بندی و ارائه کردم که البته بعداً چهار مورد دیگر به آنها افزوده شد.
وی افزود: براساس دیدگاه شهید بهشتی، حکومت اگر حکومتی دینی است، باید حکومتی انسان‌ساز و توأم با آزادی، صدق و راستی، حق‌جویی و… باشد.
این پژوهشگر خانواده با بیان اینکه آزادی از ارکان مهم اندیشه دینی شهید بهشتی است، افزود: انسان یک موجود ممتاز و برجسته است، آزادی نیز با انتخابگری انسان معنا می‌شود. انسان باید از هوی و هوس، تعلقات نامطلوب و هرچه که دست و پای او را در رسیدن به تعالی می‌بندد، آزاد شده و به اختیار ذاتی خود برسد.
قاسمی ادامه داد: شهید بهشتی با انسان قالبی مخالف و معتقد بود که در آیین زندگی نباید اجباری باشد، در واقع او معتقد بود که باید طوری عمل کنیم که انسان‌ احساس کند با پای خودشان حرکت می‌کند.
وی در پایان تصریح کرد: شهید بهشتی معتقد بود حکومت‌ها باید قدرت اختیار انسان را به رسمیت بشناسند و باید به نظر مردم احترام بگذارند.
انتهای پیام

captcha