تمرکز صرف بر قرائت و حفظ قرآن؛ آسیبی جدی برای جامعه قرآنی
کد خبر: 3763902
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
عباس سلیمی مطرح کرد:

تمرکز صرف بر قرائت و حفظ قرآن؛ آسیبی جدی برای جامعه قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ عباس سلیمی با اشاره به اینکه در فضای مجازی به صراحت ناخداباوران و قرآن‌ستیزان به فعالیت می‌پردازند‏، گفت: چرا جامعه قرآنی نمی‌تواند پاسخگوی این دشمنی‌ها باشد؟ دلیل روشن است؛ چون فکر و ذکر خود را روی قرائت، حفظ، صوت و لحن قرآن معطوف کرده‌ایم و این آسیبی جدی برای جامعه قرآنی است.

سومین همایش تخصصی حافظان قرآن و انقلاب

به گزارش ایکنا از خوزستان، سومین همایش تخصصی حافظان قرآن و انقلاب، صبح امروز چهارشنبه 23 آبان‌ماه در سازمان دارالقرآن کریم اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان، با حضور عباس سلیمی، مدرس و پیشکسوت قرآن کریم برگزار شد. او در بخش نخست این همایش تخصصی در ارتباط با جایگاه حافظان و حاملان قرآن کریم و ویژگی‌های بایسته آنها سخن گفت.

وی تصریح کرد: متأسفانه ما در بسیاری از مواقع از نعمات خداوند؛‌ جایگاه و عظمت آنها غافل هستیم و جایگاه خود را قدردان نیستیم. اگر منزلت حافظان قرآن را بدانیم به تبع آن میزان مسئولیت‌آفرینی این جایگاه را درک و به وظایف خود عمل خواهیم کرد.

سلیمی با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) در ارتباط با عظمت نعمت قرآن گفت: ایشان فرمودند: «آل‌القرآن آل‌الله هستند»، یعنی شما جزء خانواده اختصاصی خدا هستید و به تبع آن مسئولیت‌های بزرگی متوجه شماست. باید بدانیم که حاملان کتاب الهی تنها قاریان و حافظان و مترجمان و مفسران قرآن نیستند بلکه حامل قرآن کسی است که قرآنی بیاندیشد، قرآنی سخن بگوید و مهم‌تر از همه قرآنی عمل کند. چنین افرادی در روز قیامت مورد خطاب خدا قرار می‌گیرند و بر جایگاه‌هایی از نور استقرار می‌یابند. آیا حافظان قرآن خوزستان به این منزلت با عظمت توجه دارند؟

این پیشکسوت قرآن تصریح کرد: علی‌رغم تمام تلاش‌هایی که در طول چهل سال در زمینه آموزش قرآن در کشور صورت گرفته است، هنوز کارهای زیادی نکرده‌ایم و خیلی از هموطنان ما از روخوانی قرآن نیز عاجز هستند. گرچه در این مدت فعالیت‌هایی انجام شده است و پیش از انقلاب تعداد حافظان کل قرآن کمتر از تعداد انگشت‌های دو دست بود و امروز به برکت خون شهدا، حمایت امام و هدایت‌های مقام معظم رهبری و همچنین همت شما قرآنیان ظرفیت به آنجا رسیده است که رهبر انقلاب از ملت مطالبه ده میلیون نفر حافظ قرآن کردند.

وی در ادامه با اشاره به روایاتی درباره اهمیت آموزش قرآن و جایگاه آموزگاران قرآن کریم گفت: با وجود این روایات مقام آموزگار قرآن را به مثابه یک شهید بالا می‌برد، سؤال اینجاست که آیا همه قرآنیان از مصادیق این بیانات هستند. ما سخنی از رسول اکرم(ص) داریم که فرمودند: «چه بسا کسی قرآن بخواند و در آن حال قرآن او را لعنت کند». چطور باید جایگاه خود را تمییز دهیم و چه کنیم که مشمول این سخن دوم نشویم؟

این مدرس قرآن ادامه داد: کسی مشمول آن بیانات است که تمام بایدها و نبایدهای قرآنی را مو به مو رعایت کند و عامل به قرآن باشد که تدبیر مقدمه همه اینها است. فکر نکنید اگر قرآن را زیبا بخوانید، جزء حاملان قرآن هستید. جامعه قرآنی باید در سیره و سبک زندگی قرآنی مراقب باشد. اکنون شرایطی در کشور وجود دارد که قرآنیان زیر ذره‌بین دوست و دشمن هستند. کافی است در حوزه ارتباطات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، اخلاقی، لغزش کوچکی داشته باشند تا زمینه حمله بدخواهان به قرآن و مکتب اهل‌بیت(ع) شروع شود.

سلیمی با اشاره به سخنی از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه کار نیک از شیعیان به جهت انتساب آنها به ائمه نیک‌تر و کار بدشان نیز به همین جهت بدتر است، گفت: ما باید دعا کنیم که خداوند ما را مایه بی‌آبرویی مکتب و دین قرار ندهد. در فضای مجازی به صراحت ناخداباوران و قرآن‌ستیزان به فعالیت می‌پردازند. از نظر محتوایی و شکلی به تمسخر قرآن کریم می‌پردازند. چرا جامعه قرآنی نمی‌تواند پاسخگوی این دشمنی‌ها باشد؟ چون ما همه فکر خود را روی قرائت، حفظ، صوت و لحن قرآن معطوف کرده‌ایم و این آسیبی جدی برای جامعه قرآنی است.

این مدرس قرآن کریم عنوان کرد: ارتباط جامعه قرآنیان و حافظان قرآن با حوزه‌های علمیه بسیار ضعیف است. باید ارتباطی سازمان‌یافته با علما برقرار کنیم. خوزستان باید در این عرصه پیشگام و پیش‌قدم برای پاسخگویی به شبهات آنها باشد. رسالت جامعه قرآنی آن است که به شیوه علمی به این دشمنان پاسخ دهند. زمانی می‌توانیم خود را مشمول تعابیر بلند پیامبر اسلام بدانیم که همه دستورات ایشان را عمل کرده باشیم. زمانی این حقیقت جامه عمل می‌پوشد که قرآن وسیله ارتزاق و تجارت ما نباشد.

وی در پایان افزود: رسول خدا(ص) به چهار رکن اساسی در این حدیث اشاره دارند «قرآن را یاد بگیرید، در آن تدبر کنید، به مردم آموزش دهید اما آن را وسیله کاسبی قرار ندهید.» تا زمانی که تعامل صادقانه با قرآن نداشته باشیم، نمی‌توانیم به جایگاه متعالی جامعه ایرانی اسلامی دست یابیم. ما در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی هستیم. دشمن تهدیدات ناجوانمردانه‌ای را برای تهدید ارکان نظام مطرح می‌کند. ما برای آنها پاسخ داریم. امام باقر(ع) می‌فرماید: «ان‌القرآن حیٌّ لایموت» همواره تأکید امام راحل و مقام معظم رهبری بر این بوده که کتاب انقلاب، قرآن مجید است.

انتهای پیام

captcha