بی‌تعهدی دبیر جشنواره «عکس وحدت»؛ رفتاری مغایر با اهداف یک رویداد هنری
کد خبر: 3763927
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸

بی‌تعهدی دبیر جشنواره «عکس وحدت»؛ رفتاری مغایر با اهداف یک رویداد هنری

گروه هنر ــ با وجود اعلام قبلی مبنی بر برگزاری رسمی مراسم افتتاح دومین جشنواره «عکس وحدت»، این مراسم در زمان و مکان مقرر برگزار نشد.

بی‌تعهدی دبیر جشنواره «عکس وحدت»؛ رفتاری مغایر با اهداف یک رویداد هنری

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آثار منتخب دومین جشنواره «عکس وحدت» که به همت معاونت فرهنگی مجمع تقریب مذاهب اسلامی و در آستانه فرارسیدن هفته وحدت در حال برگزاری است، از امروز چهارشنبه 23 آبان‌ماه در نگارخانه شماره یک خانه عکاسان ایران واقع در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه که بالغ بر 50 قطعه عکس می‌شود تا 29 آبان‌ماه به غیر از روزهای تعطیل آماده بازدید علاقه‌مندان است.

قطعات عکس به نمایش درآمده در این نمایشگاه که اغلب طبیعت‌گرا بوده و فارغ از فضای شهری، زندگی روستایی، عشایری را به تصویر کشیده‌اند، بازگوکننده مفهوم وحدت به معنای کلی آن هستند؛ وحدت میان اعضای یک خانواده و تعاونی که میان آن‌ها برای رسیدن به اهداف ترسیم شده در کانون خانه وجود دارد، وحدت به منظور بهبود شرایط زندگی و تعاون میان اقوام گوناگون ایرانی به جهت همدلی و غمخواری در شرایط ناخوشایند زندگی و صدالبته وحدتی که میان اقوام و مذاهب اسلامی چه شیعه و چه سنی وجود دارد و نمود بارز آن را در هفته وحدت و در آئین و مراسم مربوط به زادروز خجسته نبی مکرم اسلام شاهد هستیم.     

اما طبق اعلام قبلی دبیرخانه این جشنواره قرار بر این بود تا مراسم افتتاح رسمی این جشنواره، صبح امروز چهارشنبه،  23 آبان‌ماه، با حضور حجت‌الاسلام و‌المسلمین نبویان؛ معاون فرهنگی مجمع تقریب در تالار اندیشه برگزار شود که متأسفانه تغییر در مکان و زمان این مراسم اطلاع‌رسانی نشد.

خبرنگاران به محض حضور در محل متوجه شدند که فضای داخلی نگارخانه شماره یک خانه عکاسان ایران برای برگزاری این مراسم اختصاص پیدا کرده است و مسئول هماهنگی برگزاری افتتاحیه نیز بسیار اصرار داشت که زمان دقیق برگزاری ساعت 10:30 منظور شده است.

با این تفاصیل، تا ساعت 10:50 حضار در نشست اعم از خبرنگاران و میهمانان مدعو منتظر ماندند تا حداقل سلمان امیری؛ دبیر این جشنواره برای رسمیت پیدا کردن این مراسم در محل حاضر شود اما اعلام شد که گویا جلسه‌ای اضطراری در مجمع تقریب تشکیل شده است و با این وجود دبیر در تلاش است که خود را هر چه زودتر به محل برگزاری مراسم برساند که این امر موجب دلخوری برخی از حضار و به ویژه خبرنگاران شد و آن‌ها تصمیم به ترک مراسم را گرفتند.

هر چند که وحدت، موضوعی مرتبط با رسالت و اهداف نهادی همچون مجمع تقریب مذاهب اسلامی است و این مجمع باید از محل بودجه‌های مصوب فرهنگی خود نسبت به برگزاری برخی از برنامه‌های فرهنگی و هنری اهتمام داشته باشد اما به نظر می‌رسد بسیاری از این تشکل‌ها، برگزاری برنامه‌های حوزه‌های گوناگون خود را باید به برخی مؤسسات متخصص واگذار کنند.

اقدام معاونت فرهنگی مجمع تقریب مذاب اسلامی در برگزاری چنین رویداد هنری ستودنی است اما ای کاش با توجه به برخی دیدگاه‌های تخصصی و ملاحظات مربوط به محافل فرهنگی و هنری که تخصص نهادها و مؤسساتی با چنین ویژگی‌هایی است مثلاً امور اجرایی چنین جشنواره‌ای در حوزه عکاسی به یکی از بنگاه‌های عکس فعال در کشور واگذار شود.

اتفاق امروز و بی‌تفاوتی دبیر جشنواره به برگزاری رسمی افتتاحیه یک رویداد هنری نشان از آن دارد که دوستان چندان اشرافی به برخی از مناسبات و ملاحظات حاکم بر محافل فرهنگی و هنری ندارند چرا که اگر چنین بود با فرض اعلام قبلی برگزاری یک برنامه رسمی، باید دیگر برنامه‌های همسو با سازمان متبوع خود را به زمان دیگری موکول کرده و یا در مورد زمان برگزاری این رویداد هنری، تجدید نظر می‌کردند.

البته براساس آخرین خبرها، گویا این مراسم تنها با حضور حجت‌الاسلام نبویان؛ معاون فرهنگی مجمع تقریب، آن هم با حداقل یک ساعت تأخیر رسمیت یافته و برگزار شده است.

یادآور می‌شود، نگارخانه شماره یک خانه عکاسان ایران در طبقه همکف ساختمان مرکز حوزه هنری واقع شده است.

خبرنگار امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام

captcha