مستند تاریخ کهگیلویه تولید شد
کد خبر: 3763992
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶

مستند تاریخ کهگیلویه تولید شد

گروه اجتماعی ـ کارگردان مستند تاریخ کهگیلویه گفت: این فیلم ۸۰ دقیقه‌ای امروز، 24 آبان‌ماه در شهر دهدشت، به روی پرده سینما می‌رود.

مستند تاریخ کهگیلویه تولید شد

به گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد، امید عبداللهی، مستند تاریخ کهگیلویه امروز، 23 آبان‌ماه در نشست خبری اظهار کرد: در این مستند تاریخی از 700 تا 800 منبع تاریخی استفاده شده است.
وی عنوان کرد: مستند تاریخ کهگیلویه شامل 2 بخش کهگیلویه در گذر شن‌های زمان و دهدشت عصر طلایی یک سرزمین است.
مستند تاریخ کهگیلویه بیان کرد: مستند تاریخ کهگیلویه از سال 94 در بافت تاریخی دهدشت در 2 بخش کلید خورد.
عبدالهی افزود: داستان این مستند از 9 هزار سال قبل از میلاد آغاز و تصویربرداری فیلم نیز از تپه دژکوه سوق و خان‌احمد گچساران تا استان‌های خوزستان، فارس و اصفهان انجام شد.
وی عنوان کرد: در بخش دیگری از این مستند دهدشت عصر طلایی یک سرزمین داستان نابودی این شهر تاریخی به روی صحنه می رود.
مستند تاریخ کهگیلویه تصریح کرد: این مستند در قالب مستند بازسازی شده است که به سیر تحولات تاریخی و تمدن از دوران نوسنگی در 11 هزار سال پیش و استقرار اولین انسان‌ها در این استان تا پایان عصر طلایی استان کهگیلویه و بویراحمد در دوران صفوی در سه قرن پیش پرداخته است.
عبدالهی ابراز کرد: در این مستند به بازسازی میدانی و کامپیوتری سازه‌ها و اماکن تاریخی و تحولات سیاسی، فرهنگی و تاریخیِ چندین دوره از عصر باستان تا دوران اسلامی پرداخته شده است.
وی عنوان کرد: همچنین تحولات تاریخی از جمله هجوم امپراطوری آشور تا باشت کنونی در جنوب کهگیلویه و بویراحمد، مقاومت آریوبرزن در برابر اسکندر مقدونی در تنگه پیلاپرسیکا در کهگیلویه و بویراحمد، حیات اجتماعی سیاسی اسماعیلیان بر فراز دژکوه، تحولات سیاسی امنیتی و بویژه فرهنگی اقتصادی عصر صفویه در دهدشت از ارگ حکومتی و بازار شهر گرفته تا حمام‌ها، تجارتخانه و گمرک، کاروانسرا، مسجد جامع و مدرسه علمیه شهر نیز با استفاده از بازیگر و هنرور و بکارگیری تکنیک کروماکی بازسازی میدانی و تصویربرداری شده است.
مستند تاریخ کهگیلویه تصریح کرد: این مستند تندیس بهترین فیلم در جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها را کسب و به چندین جشنواره نیز راه یافته است.
یدآورمی‌شود، نویسنده و کارگردان این مستند امید عبدالهی، مدیر تصویربرداری سعید حصاری، گوینده متن اکبر منانی، تدوین و صداگذاری ایمان نیک بین، طراحی سه بعدی و جلوه‌های ویژه کامپیوتری سعادت بستام و طراح لباس و صحنه آسیه مسعودی هستند.

انتهای پیام

captcha