اوقاف در سه حوزه قرآن، موقوفات و بقاع متبرکه فعالیت می‌کند
کد خبر: 3764010
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۶
مرتضوی:

اوقاف در سه حوزه قرآن، موقوفات و بقاع متبرکه فعالیت می‌کند

گروه اجتماعی - رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ماهان گفت: اوقاف در سه حوزه قرآن، موقوفات و بقاع متبرکه فعالیت می‌کند و در همین راستا اخذ سند مالکیت موقوفات، تنظیم و تجدید اسناد اجاره رقبات موقوفات، احیاء و عمران تعدادی از موقوفات و ... در 6 ماه گذشته انجام شده است.

به گزارش ایکنا از کرمان و به نقل از اداره اوقاف و امور خیریه ماهان، حمید مرتضوی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ماهان دیروز چهارشنبه، 23 آبان گفت: در بخش ماهان شهرستان کرمان، 21 بقعه و اماکن مذهبی، 440 موقوفه، یک‌هزار و 300 رقبه و 120 مسجد وجود دارد که تعدادی از اهداف اداره اوقاف در حوزه تثبیت و اخذ سند مالکیت موقوفات، اجرای امینانه نیات واقفان، تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی و وقف جدید مطابق نیازهای روز جامعه است.
وی از واگذاری و اجاره املاک اوقافی مستعد سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی با اجاره طولانی خبر داد و افزود: اجاره باغ سردار نصرت با مساحت 23 هزار متر مربع، واگذاری 18 باب مغازه در صحن شاه نعمت‌الله ولی، اجاره باغ سروستان در شهر محی‌آباد و چندین بنا و مکان دیگر به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.
مرتضوی بیان کرد: وقف فقط در مال نیست بلکه در فکر و کارهای فرهنگی و تمام آنچه که انسان دارد، می‌تواند راه پیدا کند، مثلا فردی که در تهیه طرح جامع بقاع متبرکه تخصص دارد، می‌تواند با تهیه طرح جامع بقاع متبرکه خود را یک واقف بداند.
وی عنوان کرد: اوقاف در سه حوزه قرآن، موقوفات و بقاع متبرکه فعالیت می‌کند و در همین راستا اخذ سند مالکیت موقوفات، تنظیم و تجدید اسناد اجاره رقبات موقوفات، احیاء و عمران تعدادی از موقوفات، کارهای عمرانی در بیش از پنج بقعه، انجام کارهای فرهنگی نظیر برگزاری آرامش بهاری، خیمه‌های معرفت، طرح ضیافت الهی، طرح نشاط معنوی، مراسم مذهبی و دینی در 6 ماه گذشته انجام شده است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ماهان تصریح کرد: وقف در واقع عملی است که انسان به انتخاب خود و در کمال صحت و سلامت، اموال و دارایی خود را از مالکیت مجازی‌اش خارج می‌کند و به مالکیت حقیقی آن، یعنی خداوند بر می‌گرداند تا در راه رضای خدا، به همنوعان خود ببخشد.
مرتضوی افزود: بهره‌گیری بهینه از منابع و توانمندی‌های این نهاد مردمی که نشأت گرفته از اعتقادهای دینی انسان است، می‌تواند منجر به رشد و توسعه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی مذهبی، آموزشی، درمانی، بهداشت جامعه شود که نتیجه نهایی آن به یقین دستیابی به عدالت اجتماعی خواهد بود.
وی اظهارکرد: مردم باید ببینند نیازهای جامعه چه است که در همان حوزه وقف کنند و می‌توانند به صورت دست جمعی در وقف کردن مشارکت داشته باشند یا می‌توانند در ساخت یک پروژه اقتصادی به صورت دسته‌جمعی کمک کند.
مرتضوی گفت: وقف به عنوان یک سرمایه و منبع بزرگ درآمدی و اقتصادی می‌تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی را حل کند و در تعادل و توازن‌بخشی به امور اقتصادی و اجتماعی جامعه سهم شایان توجهی را به خود اختصاص دهد، این تعادل خود عاملی است در رسیدن به عدالت اجتماعی و رفاه عمومی که هدف نهایی اکثر کشورهای در حال توسعه است.
وی به آثار عینی وقف در توسعه امور اقتصادی جامعه اشاره و بیان کرد: توزیع عادلانه ثروت در بین همه قشرهای جامعه، تبدیل مالکیت خصوصی به مالکیت عمومی، کمک به بخش عمومی در انجام بعضی از وظایف دولت، کارآفرینی و اشتغال، فقرزدایی، تأمین مساکن ارزان قیمت برای مردم فقیر و نیز واگذاری زمین‌های وقفی با اجاره طولانی مدت، اجاره دادن مغازه‌ها و کارگاه‌های با اجاره بهای ارزان‌تراز مهمترین آثار عینی است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ماهان از ساماندهی هیات امناهای بقاع متبرکه و مساجد بخش ماهان خبرداد و تأکید کرد: بانیان امر هرچه زودتر به اداره اوقاف و امور خیریه ماهان برای تکمیل پرونده خود مراجعه کنند.
انتهای پیام

captcha