موقوفات عامه بیت‌المال است/ لزوم نظارت دقیق سازمان اوقاف بر موقوفات خاصّه
کد خبر: 3764035
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶
آیت‌الله دری نجف‌آبادی:

موقوفات عامه بیت‌المال است/ لزوم نظارت دقیق سازمان اوقاف بر موقوفات خاصّه

گروه اجتماعی - نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با بیان اینکه موقوفات عامه بیت‌المال است و سازمان اوقاف بر موقوفات خاصه عندالضرورة می‌تواند نظارت داشته باشد، افزود: اکثر موقوفات خاصه میلیاردی است و احتمال هدر رفت وجود دارد و اوقاف وظیفه دارد در این رابطه نظارت دقیق داشته باشد و کارها را شرعی پیگیری کند.

موقوفات عامه، بیت‌المال است/ لزوم نظارت دقیق سازمان اوقاف بر موقوفات خاصّه

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک امروز، 23 آبان در همایش ائمه جماعت شهرستان اراک به مناسبت دهه وقف که در دفتر امام جمعه اراک برگزار شد گفت: وظایف مربوط به اوقاف باید دسته‌بندی و درست اجرایی شود. اوقاف سلسله وظایف سنگین و ارزشمندی در قبال واقفین و اجرای نیات واقفین دارد.
وی با بیان این نکته که متصدیان، روحانیت، مجلس، صدا و سیما، رسانه‌های مکتوب و مجازی در قبال وقف و ترویج این سنت حسنه رسالت خطیر دارند، اظهار کرد: اوقاف رسالت حساسی در مورد احیای موقوفات، حفظ و نگهداری موقوفات، بهره‌‌برداری، استفاده بهینه و بجا از موقوفات، اجاره درست، جلوگیری از هدر‌رفت، به کار گرفتن نیروهای شایسته و مدبر دارد که باید به درستی عمل کند.

خدمت در حوزه اوقاف شخصی نیست
آیت‌الله دری نجف‌آبادی به آیه 58 سوره مبارکه «نساء» که می‌فرماید «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا، خدا به شما فرمان مى‏‌دهد كه سپرده‌‏ها را به صاحبان آنها رد كنيد» استناد کرد و افزود: خدمت در حوزه اوقاف شخصی نیست، مسئولیت‌ها شرعی، قانونی وامانت الهی است و برای واگذاری امانت الهی به افراد باید حساسیت به خرج داد.
امام جمعه اراک تصریح کرد: بیشتر از آنکه برای سپردن امور دنیوی به دیگران حساسیت وجود دارد باید برای سپردن امورات دینی به دست افراد دین‌مدار و با ایمان حساسیت به خرج دهیم. امر دین باید در اختیار کسی باشد که صددرصد اهل دین، فقیه و عادل در دین باشد.
وی تأکید کرد: موقوفات عامه بیت‌المال است، سازمان اوقاف بر موقوفات خاصه عندالضرورة می‌تواند نظارت داشته باشد. اکثر موقوفات خاصه میلیاردی است و احتمال هدر رفت وجود دارد اوقاف وظیفه دارد در این رابطه نظارت دقیق داشته باشد و کارها را شرعی پیگیری کند. اگر جایی لازم بود فوری استفتاء کرده و کسب تکلیف کند.

تغییر کاربری موقوفات
آیت‌الله دری نجف‌آبادی ادامه داد: تبصره ماده 2 برای تشخیص موقوفات است، در این ماده اختلافات با منابع طبیعی، مردم و دستگاه‌های مختلف را برطرف می‌کند. برخی از موقوفات همچون مدرسه طلبگی را از وقفیات خارج کردند، خانه و .. ساختند و امروز گرفتار می‌شویم که برای بازگردن آن با مشکلاتی مواجه می‌شویم چراکه تغییر کاربری موقوفات درست نیست.
وی اضافه کرد: صندوق توسعه سازمان اوقاف باید صندوق توسعه واقعی باشد، سازمان برای صندوق برنامه‌ریزی داشته باشند و کارها را اولویت‌بندی کنند. اوقاف و روحانیت کمک کنید تا سنت حسنه وقف تبلیغ شود. موقوفه‌ها را باید حفاظت کرده و به نیت واقفان عمل کرد.
آیت‌الله دری نجف‌آبادی در پایان گفت: پرداختن به امور روحانیون و تأمین بخشی از هزینه زندگی طلاب مورد توجه قرار گیرد. با برنامه‌ریزی درست و حکمیانه می‌توان گام‌های خوبی در راستای رفع نیازهای حوزه، مباحث اجتماعی، فرهنگی و .. برداشت.
یادآور می‌شود؛ در حاشیه این همایش از کتاب همسان‌گزینی تبیان استان مرکزی نوشته حجت الاسلام علی نیک عهد نیز رونمایی شد.

همایش ائمه جماعت شهرستان اراک/عکاس:زهرا بهرامی همایش ائمه جماعت شهرستان اراک/عکاس:زهرا بهرامی همایش ائمه جماعت شهرستان اراک/عکاس:زهرا بهرامی همایش ائمه جماعت شهرستان اراک/عکاس:زهرا بهرامی همایش ائمه جماعت شهرستان اراک/عکاس:زهرا بهرامی همایش ائمه جماعت شهرستان اراک/عکاس:زهرا بهرامی همایش ائمه جماعت شهرستان اراک/عکاس:زهرا بهرامی همایش ائمه جماعت شهرستان اراک/عکاس:زهرا بهرامی همایش ائمه جماعت شهرستان اراک/عکاس:زهرا بهرامی همایش ائمه جماعت شهرستان اراک/عکاس:زهرا بهرامی


انتهای پیام

captcha