گفت‌وگو ‌با ادیان الهی جزئی از تمدن اصیل اسلامی است/ برهان محکم؛ ویژگی مناظرات امام رضا(ع)
کد خبر: 3764064
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹
حجت‌الاسلام نواب:

گفت‌وگو ‌با ادیان الهی جزئی از تمدن اصیل اسلامی است/ برهان محکم؛ ویژگی مناظرات امام رضا(ع)

گروه اجتماعی ـ رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه گفت‌وگو و مناظره با ادیان اسلامی بخشی از تمدن اصیل اسلامی و دینی است، گفت: برهان محکم، ویژگی مناظرات امام رضا(ع) است.

گفت‌وگو و مناظره با ادیان الهی جزئی از تمدن اصیل اسلامی است/ برهان محکم؛ ویزگی مناظرات امام رضا(ع)به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ظهر امروز، 23 آبان‌ماه در پیش‌نشست تخصصی همایش بین‌المللی امام رضا(ع) در سالن جلسات امام موسی صدر‌ دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: نخستین همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌و‌گوی ادیان بهمن‌ماه سال جاری در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: این همایش با محوریت عقلانیت در ادیان و خدامحوری نقطه مشترک ادیان و نقش گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز در همزیستی با ادیان و محبت و عدالت برگزار خواهد شد. 

وی تصریح کرد: اسلام بر گفت‌و‌گو و توجه به مشترکات بین ادیان تأکید دارد، در حقیقت گفت‌و‌گو و مناظره با ادیان اسلامی بخشی از تمدن اصیل اسلامی و دینی است. 

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار کرد: در صدها قرن گذشته و در جهان معاصر جنگ‌های زیادی بین ادیان مختلف صورت گرفته است که برخی از این جنگ‌ها بسیار وحشتناک بوده و انسان‌های زیادی را به کام مرگ فرستاده است چرا که بشریت به جای گفت‌و‌گو و مناظره با یکدیگر به نزاع و جنگ می‌پرداختند.

نواب گفت: برخی پیروان ادیان گفت‌وگو و تبادل نظر و مناظره با رهبران ادیان دیگر را ننگ می‌دانستند و زبان جنگ را به کار می‌بردند ولی ایران در زمینه گفت وگوی تمدنی سابقه خوبی در بین کشورهای دیگر داشته و مصون‌ترین کشور در میان مناطق درگیر جنگ بین ادیانی بوده است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: در دانشگاه ادیان و مذاهب بر آنیم تا با زبان علمی و آکادمیک فرهنگ گفت‌وگو بین ادیان مختلف الهی را نهادینه کنیم.

وی گفت: فرهنگ گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز باید در جامعه و ‌بین مردم و نخبگان علمی و دینی و اندیشمندان و عالمان توسعه یابد تا بتوان فرهنگ اسلامی و دینی و شیعی را گسترش دهیم.

نواب اظهارکرد: گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز بخشی از فرهنگ دینی ما به شمار می‌رود و در سیره امامان معصوم(ع) نیز دیده می‌شده است؛ ما با این فرهنگ رشد کرده‌ایم و امروز شکل و مسیر و راه گفت‌و‌گو تغییر کرده است.

وی اظهار کرد: یکی از امامانی که از راه گفت‌و‌گو و مناظره با اندیشمندان و بزرگان ادیان الهی به ترویج فرهنگ دینی و اسلامی می‌پرداخت امام رضا(ع) بود؛ شیوه ایشان در گفت‌وگو علمی و ساده و به همراه استدلال و دلیل محکم است. 
وی بیان کرد: مناظرات و گفت‌وگوهای امام رضا(ع) غبار دشمنی‌ها را برطرف می‌کرد و رهبران ادیان با ملایمت و ملاطفتی که امام رضا(ع) داشت با دین اسلام به خوبی آشنا می‌شدند. 

نواب اظهار کرد: برگزاری همایش‌ها می‌تواند تا حد زیادی روش‌های گفت‌وگو با ادیان را توسعه دهد هر چند همایش و سمینار به تنهایی کافی نیست و باید به شکل عملی نیز وارد حوزه گفت‌وگوی بین ادیانی شد.  
انتهای پیام

captcha