کارگاه «ریشه‌شناسی مفردات قرآن در زبان‌های سامی» برگزار شد
کد خبر: 3764135
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۰

کارگاه «ریشه‌شناسی مفردات قرآن در زبان‌های سامی» برگزار شد

گروه اندیشه ــ اولین جلسه کارگاه ریشه‌شناسی مفردات قرآن کریم در زبان‌های سامی در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ اولین جلسه کارگاه «ریشه‌شناسی مفردات قرآن کریم در زبان‌های سامی»، امروز 23 آبان در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با تدریس محمدحسین اخوان‌طبسی، دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد. این کارگاه مشتمل بر 4 جلسه بود که مدرس کارگاه در هر کدام از این جلسات به بیان سرفصل‌های تعیین شده، پرداخت.
در جلسه اول، به کلیاتی پیرامون چیستی ریشه‌شناسی، حوزه‌های زبانی مرتبط با ریشه‌شناسی، ضرورت ریشه‌شناسی، معرفی خانواده‌های زبانی و یکی از زیرشاخه‌های آنها با عنوان زبان‌های سامی، آشنایی با جغرافیا و تاریخ زبان‌های سامی و در نهایت کاربرد ریشه‌شناسی در مطالعه مفردات قرآن کریم پرداخته شد.
در جلسه دوم مطالبی در مورد آواها و واج‌شناسی زبان‌های سامی به طور تفصیلی مطرح شد. در جلسه سوم، مدرس کارگاه به معرفی الفباها و منابع زبان‌های سامی برای پژوهش‌های قرآنی پرداخت و با توضیح نحوه یافتن نظایر یک واژه قرآنی در زبان‌های سامی، مثال‌هایی را که شرکت‌کنندگان کارگاه پیشنهاد دادند، بررسی کرد.
در پایان، اخوان‌طبسی در آخرین جلسه کارگاه، به ریشه‌شناسی دور پرداخت و توضیحاتی پیرامون ریشه‌یابی در سامی باستان و آفروآسیایی باستان ارائه کرد.
انتهای پیام

captcha