اخلاق‌مداری و ادب لازمه مناظرات و گفت‌وگوهای دینی و علمی است
کد خبر: 3764143
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۹

اخلاق‌مداری و ادب لازمه مناظرات و گفت‌وگوهای دینی و علمی است

عضو شورای علمی همایش گفت‌وگوی ادیان گفت: همان طور که در سیره اهل بیت(ع) وجود دارد اخلاق مداری و ادب لازمه مناظرات و گفت‌وگوهای دینی و علمی است.

به گزارش ایکنا؛‌ ایسنا نوشت: حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بی‌آزار شیرازی ظهر امروز در پیش نشست تخصصی همایش بین‌المللی امام رضا(ع) در سالن جلسات امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: گفت‌وگو و مناظره ابزار مهمی است که می‌تواند جایگزین خشونت و نزاع و جنگ در بین ادیان و مذاهب شود. همانطور که در سیره اهل بیت(ع) وجود دارد اخلاق مداری و ادب لازمه مناظرات و گفت‌وگوهای دینی و علمی است. وبرگزاری چنین همایش هایی در دانشگاه ادیان و مذاهب یکی از پیشرفت‌های مهم حوزه بعد از انقلاب اسلامی است که باید فراگیر شود.

وی بیان کرد:خداوند در آیاتی از قرآن کریم بر چگونگی گفت‌وگو و مناظره اشاراتی دارد و مومنان را به بهترین روش در جدال و مباحثه و گفت‌وگو فرا می‌خواند.پیامبر اسلام(ص) نیز گاهی در قالب نامه و یا به صورت شفاهی گفت و گویی با رهبران ادیان داشت. امامان معصوم(ع) از جمله امام رضا(ع) بر گفت‌وگومحوری و مناظرات بر اساس استدلال و منطق و رفتار و منش نیک تاکید داشتند.

حجت‌الاسلام بی‌آزار شیرازی یادآور شد: در گفت‌وگو ابتدا از مشترکات سخن گفته می‌شود سپس با زبانی شیوا و علمی حقانیت را به اثبات می‌رسانیم.در مناظرات و گفت‌وگوی بین ادیانی، شان و منزلت پیامبران(ص) و پیروان آنها به خوبی مورد توجه قرار می‌گیرد و از موضوعاتی که تفرقه برانگیز است پرهیز می‌شود. فردی که مناظره می‌کند باید با اطلاعات کافی و دانش لازم وارد میدان گفت‌وگو شود.

وی اظهار کرد: وقتی امام رضا(ع) در مناظره با مسیحیان متوجه شد آنها عیسی (ع) را خدا می‌دانند بیان کرد که حضرت مسیح خیلی عبادت نمی‌کردند، مسیحیان در پاسخ گفتند که حضرت مسیح اهل عبادت فراوان بود. در این هنگام امام رضا(ع) با هوشیاری بیان کرد فردی که خداست چگونه می‌تواند به عبادت بپردازد. چنین روش استدلالی در بیان حضرت امام رضا(ع) موجب از بین رفتن شبهات در افراد مسیحی حاضر در جلسه مناظره شد.

انتهای پیام

captcha