یار خوش بیان دیگر حرفی برای گفتن ندارد
کد خبر: 3764172
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱
به بهانه روز کتاب و کتاب‌خوانی؛

یار خوش بیان دیگر حرفی برای گفتن ندارد

گروه فرهنگی_ هر چه به سمت زندگی‌های مدرن پیش می‌رویم و تکنولوژی‌ها پیشرفته تر می‌شوند، سطح مطالعه ما کاهش می‌یابد و این امر با تعالیم قرآن تضاد دارد.

یار خوش بیان دیگر حرفی برای گفتن ندارد

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، نقطه‌ آغاز رسالت و دعوت اسلامی بر مبنای خواندن و مطالعه شكل گرفت و اعجاز اسلام، قرآن و راه رسیدن به آن مطالعه و تدبر در آن بود.

تاریخ هیچ تمدنی خالی از كتاب و كتابت نبوده ‌است، همه فرهنگ‌ها با كتاب آغاز می‌شوند و با كتاب رشد می‌كنند.

در این میان آیین مقدس اسلام بیشترین بهره را از كتاب برده‌ است، چرا كه پیامبر اسلام(ص) رسالتش را با فرمان خواندن از سوی خداوند آغاز می‌كند و در همین فرهنگ مقدس است كه خداوند به قلم سوگند یاد می‌كند و معجزه‌ آخرین فرستاده‌اش را یك كتاب قرار داده‌ است.

خداوند می‌فرماید: 《هل یستوی الّذین یعلمون والّذین لا یعلمون؛ بگو آیا كسانی كه می‌دانند با كسانی كه نمی‌دانند، مساوی‌اند؟》؛ این حكم شامل كسانی نیز می‌شود كه به بهانه‌ عبادت، مطالعه و راه علم آموزی را كنار نهاده‌اند، تا به گمان خود از راه كسب ثواب به سعادت برسند، اما پیامبر(ص) می‌فرماید: «برتری عالم بر عابد مانند برتری من بر كم ترین شماست».

در کتاب‌های فارسی دبستان می‌خواندیم «من یار مهربانم، دانا و خوش بیانم» اما حالا دیگر به بیان این یار مهربان گوش نمی‌کنیم. کتاب آسمانی قرآن خود دلیل و برهانی است بر لزوم خواندن کتاب چرا که این معجزه الهی خود از نوع همین یار مهربان است که در آن به مواردی اشاره شده است که حتی در این زمان و با ابزارهای پیش رو نمی‌توان به همه جنبه‌های آن رسید.

شاید باورش سخت باشد اما در ایران، کشوری که تمدن طولانی دارد، هزینه لوازم آرایشی یک فرد در یک روز برابر هزینه کرد او برای خرید کتاب در یک سال است و این یعنی هیچ گاه به این فکر نکرده‌ایم که باید عقلمان را توسعه دهیم.

چرا کم کتاب می‌خوانیم؟

ابراهیم مودی، یکی از شهروندان بیرجندی در گفت و گو با ایکنا گفت: در حال حاضر مردم به دلایل مختلفی دست از کتاب خواندن برداشته‌اند.

وی افزود: شاید فشار اعمال روزانه بر افراد و مشغله آن‌ها یکی از عواملی باشد که مردم به سمت تغذیه روحی و روانی خود نمی‌روند و از آن دوری می‌گزینند.

مهدی مهدوی، یکی دیگر از شهروندان بیرجندی در گفت و گو با ایکنا گفت: در بعضی از موارد بر خلاف باور عموم که مشکل از مردم است، تقصیر از سوی ناشر و نویسنده است که کتاب را به طور دشوار و با جلد و صفحه آرایی نامناسب عرضه می‌کند.

وی افزود: همانطور که در این جهان باید همه چیز همپای تکنولوژی رشد کند، کتاب نیز باید رشد کند که متاسفانه با گذشت زمان مضامین کتب دشوار و یا سرد شده است و یا ظاهر کتاب برای مخاطب جالب و جذاب نیست.

این شهروند بیان کرد: همه ما می‌دانیم که در جهان امروز علم، قدرت می‌آورد و اگر کسی سواد نداشته باشد نمی‌تواند در مقابل هجمه‌ها فشار آورد.

مهدوی ادامه داد: کسب دانش و آگاهی مانند هر امر دیگری نیازمند منبع و ماخذ است که کتاب، بهترین روش و راحت ترین روش برای کسب اطلاعات است.

دانشمندان حال حاضر به این موضوع رسیده‌اند که اگر افراد از کتاب‌های کاغذی استفاده کنند، سطح یادگیری آن‌ها به مراتب بالاتر از زمانی خواهد بود که مطالب را از مراجع و وسایط دیگر به دست آورند.

مراجع دینی نیز در بخشی از فتاوای خود، به این نکته اشاره کرده‌اند که قرائت کتاب قرآن از روی کاغذ، ثواب بیشتری نسبت به استفاده از نسخ رایانه‌ای قرآن دارد و در همین باب در آیات و روایات آمده است:« نگاه کردن به خط قرآن ثواب دارد.»

یکی دیگر از مسائل مهم در کتابخوانی شرایط کتاب خواندن است که در این بین زمان مطالعه نقش بسزایی در یادگیری مباحث و مطالب دارد.

یار خوش بیان دیگر حرفی برای گفتن ندارد

وجود 870 هزار نسخه کتاب در کتابخانه های خراسان جنوبی

محمدرضا رضایی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی با گرامیداشت 24 آبان روز کتاب و کتابخوانی در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: در حال حاضر ۷۱ کتابخانه فعال شامل 60 باب کتابخانه نهادی و 11 باب کتابخانه مشارکتی در خراسان‌جنوبی وجود دارد که نسبت به سال93، ۱۴.۵ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه 61 درصد کتابداران زن و 39 درصد کتابداران استان مرد هستند، تصریح کرد: بیش از ۸۷۰ هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های استان موجود است که از سال ۹۳ تاکنون ۳۱ درصد رشد داشته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر کتابخانه‌های استان، ۵۵ هزار و ۶۱۱ نفر عضو دارند، اظهار کرد: در حال حاضر ۲۱ کتابخانه روستایی در استان فعالیت می‌کنند که این تعداد نسبت به سال ۹۳، ۷۵ درصد رشد داشته است.

رضایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 60 عدد تجهیزات شبکه و 225 رایانه در کتابخانه‌های استان فعال است.

فرهنگ، محوری‌ترین برگ هویتی یک ملت محسوب می‌شود و یکی از راه‌های مهم توسعه فرهنگی اهمیت دادن به مساله کتاب، کتاب‌خوانی و ترویج مطالعه در جامعه، خصوصا در میان جوانان و نوجوانان است؛ بنابراین چه خوب است که با مطالعه این فرهنگ را حفظ و توسعه دهیم.
چه خوب است در کنار برگزاری همایش‌ها و جلسات مختلف تدبیری نیز برای ارتقا سطح مطالعه عمومی در کشور بیندیشیم.

گزارش از سید محمد علی سجادی
انتهای پیام

captcha