دانش آموزان پایه دهم و یازدهم؛ مخاطب طرح غربالگری اختلالات ژنتیک
کد خبر: 3764217
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱

دانش آموزان پایه دهم و یازدهم؛ مخاطب طرح غربالگری اختلالات ژنتیک

گروه اجتماعی_ معاون امور توسعه و پیشگیری اداره‌کل بهزیستی خراسان‌جنوبی گفت: طرح غربالگری اختلالات ژنتیک برای دانش آموزان پایه دهم و یازدهم دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه اجرا می‌شود.

دانش آموزان پایه دهم و یازدهم؛ مخاطب طرح غربالگری اختلالات ژنتیک

اعظم احمدی شادمهری در گفت و گو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، به طرح غربالگری اختلالات ژنتیک برای دانش آموزان پایه دهم و یازدهم دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه اشاره کرد و ادامه داد: امسال طرح در شش شهرستان بیرجند، قائن، نهبندان، طبس، سربیشه و درمیان از ابتدای آبان آغاز شد.

وی با بیان اینکه در این طرح ابتدا همکاران آگاه سازی، آموزش‌هایی را به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند، افزود: آموزش‌ها در 4 عنوان سلامت و پیشگیری از بیماری و معلولیت، سلامت دستگاه عضلانی- اسکلتی، سلامت بینایی و سلامت شنوایی در نوجوانان برای پایه دهم ارائه می‌شود.

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره‌کل بهزیستی خراسان‌جنوبی بیان کرد: همچنین سه عنوان ژنتیک و مشاوره ژنتیک، پیشگیری از حوادث غیر ترافیکی و پیشگیری از حوادث ترافیکی برای پایه یازدهم ارائه می‌شوند.

احمدی شادمهری ادامه داد: در راستای این طرح 4 کارگاه تربیت مربی منطقه‌ای در مهر ماه برگزار شد و 100 معلم آموزش و پرورش تحت آموزش قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه در این طرح تا پایان بهمن باید حدود 19 هزار دانش آموز تحت پوشش قرار بگیرند، اظهار کرد: سال گذشته 18 هزار و 433 دانش آموز تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره‌کل بهزیستی خراسان‌جنوبی یادآور شد: پس از این آموزش‌ها، همکاران پرسشگر برای غربالگری دانش‌آموزان ورود پیدا کرده و در صورت نیاز به مراکز مشاوره ژنتیک ارجاع داده می‌شوند.

احمدی شادمهری از مراجعه تنها 29 دانش‌آموز طی 6 ماهه ابتدای سال خبر داد و خاطرنشان کرد: این بخش و ترغیب خانواده‌ها به ارجاع دانش‌آموزان هنوز نیاز به فرهنگ سازی دارد.

انتهای پیام

captcha