مختارپور: کتابخانه‌های عمومی به مراکز فرهنگی اجتماعی مؤثر تبدیل می‌شوند
کد خبر: 3764238
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶
حال خوش خواندن؛

مختارپور: کتابخانه‌های عمومی به مراکز فرهنگی اجتماعی مؤثر تبدیل می‌شوند

گروه ادب ــ دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: کتابخانه‌های عمومی در آینده نزدیک به مراکز فرهنگی اجتماعی مؤثر در راستای ارتقای سلامت اجتماعی تبدیل خواهند شد.

کتابخانه‌های عمومی به مراکز فرهنگی اجتماعی مؤثر تبدیل می‌شوندبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور صبح امروز، 24 آبان‌ماه در آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابدار و کتابخوانی که در تالار وحدت برگزار شد، به مناسبت سالروز بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) اشاره کرد و گفت: این نامگذاری برای کتابداران بسیار ارزشمند بوده و افتخاری بزرگ برای فعالان حوزه کتاب است، اگرچه دست ما از رسیدن به فضائل و کرامات این بزرگوار و شاگردان ایشان و حتی شاگردان شاگردانشان کوتاه است.
وی در ادامه درباره چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: در سال 57، انقلاب اسلامی، طفلی لاغر، نحیف و ضعیف بود، اما اکنون به پهلوانی قوی تبدیل شده و قدرت‌نمایی می‌کند. طی این سال‌ها تهدیدهای متعددی از ترورهای وحشیانه، تا جنگ تحمیلی و تحریم‌های اقتصادی وجود داشته و امروز با وجود این تهدیدها به بلوغ و چهل‌سالگی خود رسیده است.
مختارپور با بیان اینکه انقلاب اسلامی ثمرات و برکات بسیاری داشته، گفت: در سال ۵۷ جمعیت کشور ۳۵ میلیون نفر بوده و امروز این جمعیت به 85 میلیون نفر رسیده است؛ یعنی حدود بیش از دو برابر شده است. از سوی دیگر در سال ۵۷ کشور فقط ۳۷۳ کتابخانه عمومی در ایران وجود داشت که این تعداد اکنون به ۳۴۰۰ کتابخانه عمومی رسیده است، در واقع این رقم 9 برابر شده است، البته تا رسیدن به وضعیت ایده‌آل فاصله داریم.
وی در ادامه به برخی از اقدامات این نهاد در سال‌های اخیر اشاره و بیان کرد: از سال 93 تاکنون اقداماتی مانند حل مسائل قانونی الزام وصول مطالبات ماده ۶ مربوط به درآمدها، قانون تأسیس و اداره کتابخانه‌های عمومی، ارتقاء و بهبود وضعیت معیشتی کتابداران، تدوین و تصویب ساختار سازمانی و تشکیلاتی نهاد و برخی فعالیت‌های پژوهشی مانند تدوین استانداردهای کتابخانه‌ای که اولین سند آن رونمایی شد، تدوین سند اخلاق حرفه‌ای کتابخانه‌های عمومی که هفته گذشته رونمایی شد، انجام شده و تدوین طرح نظام جامع آماری، نظام جامع خدماتی و نظام آمایش سرزمینی کتابخانه‌های عمومی نیز در دست انجام است.
مختارپور تصریح کرد: اگر قرار باشد، فعالیتی انجام شود باید مبتنی بر فعالیت‌های علمی و پژوهشی باشد تا از فعالیت‌های سلیقه‌ای، کور و بی‌اثر جلوگیری شود. از این رو در دو حوزه فعالیت‌های خوبی را انجام داده‌ایم، یکی از آن‌ها تبدیل کتابخانه‌ها از یک مرکز امانت‌دهی کتاب به یک مرکز کانون فرهنگی و اجتماعی فعال است که اخیراً در افتتاح کتابخانه مرکزی بجنورد در نظر گرفته شد، حوزه دوم، ورود به حوزه ارتقای سلامت اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی است که طی ۹ ماه گذشته با برگزاری جلسات شورای معاونین در هفت شهر دارای اولویت، به اجرای برنامه‌ها و اقداماتی مؤثر در این شهرها منجر شده و تا پایان سال جاری در هشت شهر دیگر انجام می‌شود.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یادآور شد: کتابخانه‌های عمومی در آینده‌ای نزدیک در کنار فعالیت‌های خود، مراکز رشد و ارتقای سلامت اجتماعی و فرهنگی مؤثر خواهند بود.
انتهای پیام

captcha