جشنواره علامه حلی(ره) در بوشهر به کار خود پایان داد
کد خبر: 3764268
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۸

جشنواره علامه حلی(ره) در بوشهر به کار خود پایان داد

کانون خبرنگاران نبأ ــ آئین اختتامیه سومین جشنواره استانی علامه حلی(ره) در دانشگاه پردیس علامه طباطبایی استان بوشهر با تجلیل از 22 نفر از برگزیدگان برگزار شد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام حسین دشتی، عضو شورای عالی حوزه علمیه و امام جمعه موقت بوشهر چهارشنبه 23 آبان، در آیین اختتامیه سومین جشنواره استانی علامه حلی(ره) بوشهر که در سالن اجتماعات دانشگاه پردیس علامه طباطبایی برگزار شد، با بیان اینکه اهل علم می‌دانند که ریشه همه مباحث در باب پژوهش رابطه آن با حقیقت علم نهفته است، اظهار کرد: آن چیزی که علما به آن رسیدند، این است که حقیقت علم یک حقیقتی نورانی است، حقیقت علم یک نقشه ای در جان نفسانی ما است. بزرگان به این نتیجه رسیدند که علم با تحصیل ما نتیجه مستقیم ندارد و نهایت این است که ما فکر می کنیم و می اندیشیم.

عضو شورای عالی حوزه علمیه استان بوشهر با بیان اینکه معلومات انسانی محدود است، افزود: این معلومات به واسطه حواس پنج گانه بدست آمده است ولی این همه علوم و دانش ها در ذهن ما می گنجید؟ زمانی علم در یک کتاب می گنجید ولی امروز ده ها کتاب درباره همان علم نوشته و منتشر می شود، آیا این همه علم در ذهن ما وجود داشته است؟ خیر بلکه این علم الهام گرفته از جای دیگری است.

حجت الاسلام دشتی با بیان اینکه فکر و اندیشه زمینه ساز الهامات است، گفت: هر علمی در برابر جهل نور می باشد و خداوند است که به واسطه زحمات ما این علم را ارائه می دهد و به علم نورانیت می بخشد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان بوشهر، ریشه بحث پژوهش را تفکر و اندیشه دانست و گفت: استعدادهای درونی ما که خددادی است بدون کاربرد فعال نمی شود؛ در حقیقیت ما یک زمین مستعدی در درون وجود خود داریم که این استعدادها در درونش نهفته است. اندیشیدن هم یک استعداد وآمادگی است. انسانی که زحمت می کشد و می اندیشد مانند زمینی است که آب از چاه آن بیرون می آورند.

وی بیان کرد: برخی ها با مطالعه کتاب میانه خوبی ندارند، کسی که در فکر کردن خود را به زحمت انداخته است آمادگی تفکر و اندیشه دارد و باید بنشیند و فکر کند؛ انسان از درون وقتی که جوشش گرفت آن وقت تفکر زلال از درونش جوشش پیدا می کند و انگیزه فکر کردن در درون آن قوی است و حافظه انسان هم به همین صورت است؛ انسان استعداد حفظ را در درون خود دارد اما اگر بکارگیری نکند حافظه او کور خواهد شد.

حجت الاسلام حسین فقیه، دبیر جشنواره استانی علامه حلی(ره) در بوشهر در این آئین به ارائه گزارشی از این جشنواره پرداخت و گفت: در مجموع 228 مقاله به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که از این تعداد 122 مقاله از حوزه علمیه برادران و 106 مقاله از حوزه علمیه خواهران بود.

دبیر جشنواره استانی علامه حلی(ره) در بوشهر افزود: از تعداد مقالات ارسال شده پس از ارزیابی صورت گرفته تعداد 22 نفر برگزیده و شایسته تقدیر شدند که از این تعداد 13 نفر از حوزه علمیه برادران و 9 نفر از حوزه علمیه خواهران می باشند.

وی با بیان اینکه ارزیابان هر دو حوزه علمیه خواهران و برادران برای بررسی دقیق مقالات وقت زیدای را صرف کردند، ابراز کرد: جلسات متعددی در کمیته علمی این جشنواره برای بررسی و ارزیابی آثار ارسال برگزار شد که پس از بررسی ها این 22 مقاله به عنوان مقالات برگزیده و شایسته تقدیر مشخص شدند.

حجت الاسلام فقیه همچنین از ارزیابی مقالات تابستانه اساتید حوزه علمیه استان خبر داد و گفت: بحث مقالات تابستانه اساتید را سال گذشته شروع کردیم و هر کدام از اساتید دو مقاله برای تابستان ارائه می دهند و الحمدلله مشاهده می کنیم که نتایج خوبی به دست آمده که بسیاری از مقالات در نشریات کشوری چاپ شده که این نوید افق خوبی برای آینده پژوهش استان در حوزه علمیه می دهد.

دبیر جشنواره استانی علامه حلی(ره) در بوشهر افزود: آنچه که سالیان سال آرزو داشتیم است داشتن نشریه پژوهشی مختص اساتید و طلاب و برای چاپ این مقالات است که با این روند رو به رو رشد می توان در آینده نزدیک شاهد این کار بود؛ این کار خود یک انگیزه معنوی برای داغ کردن تنور پژوهش در حوزه علمیه باشد.

حجت الاسلام فقیه گفت: اگر همراهی این اساتید و طلاب را داشته باشیم می توانیم این نشریه را برای سال بعد محقق کنیم و این آمادگی وجود دارد که قدم خوبی در عرصه پژوهش برداشته شود.

یادآور می شود، در پایان این مراسم با حضور امام جمعه موقت شهر بوشهر از 22 نفر از برگزیدگان این جشنواره با اهدای لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد.

امیرحسین مؤمنی

captcha