واقفین باید در راستای نیازهای جامعه امروز، وقف کنند
کد خبر: 3764288
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹
معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی:

واقفین باید در راستای نیازهای جامعه امروز، وقف کنند

گروه فرهنگی - معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی گفت: واقفین باید در جهت نیازهایی که جامعه امروز با آن مواجه است، وقف کنند.

واقفین باید در راستای نیازهای جامعه امروز، وقف کنندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی حجت‌الاسلام دکتر رضا دانشور ثانی شب گذشته، 23 آبان ماه، در نشست وقف و رسانه که در موسسسه فرهنگی قدس برگزار شد، اظهار کرد: یکی از نیات واقف بر پایه این موضوع قرار می‌گیرد که نیت واقف مختص نیاز مردم و در جهت ارائه خدمات به آن‌ها باشد. در این میان می‌توان به مقوله دارالشفا اشاره کرد که برای برخی از زائرین و حتی مجاورین نیز در نظر گرفته شده است. همچنین فرش حرم و بسیاری از موارد دیگر در حرم وجود دارد که بر اساس نیات واقفین در حال ارائه خدمت است؛ بنابراین تمام این موقوفات نتیجه هزینه هایی است که در طول تاریخ به این امور اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: علاوه بر این امور نیز نیازهای جدیدی هم امروز به وجود آمده که جامعه به آن‌نیاز دارد و باید واقفین به آن‌ها توجه کنند؛ از میان این موقوفه‌ها می‌توان به اسکان زائرین اشاره کرد که یکی از اساسی ترین نیازهای این افراد بود و باید در این مسیر اقدامی صورت می‌گرفت که بر همین اساس به واقفین توصیه کردیم به این مباحث هم توجه داشته باشند.

معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی تاکید کرد: در همین راستا نیز زائرسرایی را با وسعت زیادی بنا کردیم و عده زیادی نیز در این امر شرکت کردند و این امر منجر به این موضوع شد که افرادی زیادی در این مسیر به صورت مشارکتی وقفی را انجام دهند.

حجت‌الاسلام دانشور ثانی افزود: همواره با این کار می‌توان در جهت ترویج وقف مشارکتی اقداماتی را انجام داد که در واقع یکی از دغدغه‌های اصلی و مهم این نهاد همین موضوع است که مردم می‌توانند وقف خود را به صورت مشارکتی انجام دهند. 

وی تاکید کرد: ما در نظر داریم که حرم را گسترش دهیم که در این راستا نیاز به چند هزار میلیارد تومان بایت این امر نیاز است. بنابراین فرصتی است که واقفین در این امر مهم شرکت کنند.  

وقف در همه جوامع بشری وجود داردمعاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی عنوان کرد: وقف می‌تواند یکی از دستورات اقتصادی باشد چرا که در جامعه نیز به آن تاکید شده که در همه ملل و جوامع بشری، مکاتب الهی و در دانشگاه‌های مختلف وجود دارد و یکی از مواجب ضروری نیز بشمار می‌رود و از این امر مهم نیز ممکن است در سیاست‎های مختلف استفاده شود.

حجت‌الاسلام دانشور ثانی اظهار کرد: اموری مشابه نهاد وقف وجود دارد که کارکردشان این است که افرادی که از منابع مالی بیشتری برخوردار هستند، به این سمت جذب شوند و بخشی از سرمایه خود را به آن دست از افراد نیازمند کمک کنند و در واقع با این کار به نوعی کمک به قشری در جامعه است که به دلیل کمبود منابع مالی نتوانسته‌اند نیازهای خود را تامین کنند که این نیازها در قالب‌های مختلفی از جمله صدقه، زکات و... انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: هر یک از این عوامل به صورت جداگانه کارکردهای خود را دارند که می‌تواند در قالب پرداخت صدقه باشد که این نوع پرداخت برای افراد نیازمندی است که در تامین نیازهای روزانه خود دچار مشکل هستند و توان تامین نیازهای روزانه خود را ندارند. همچنین پرداخت زکات نیز برای تهیه نیازهای افرادی است که در طی یک سال توانایی انجام برخی امور ضروری زندگی خود را ندارند.

معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی کارکردهای وقف را در قالب فرهنگی، علمی و اقتصادی دانست و افزود: شخصی که تصمیم دارد در قالب وقف گامی بردارد، به موضوعاتی چون مشکل فرهنگی، علمی و مشکلی که مربوط به جامعه است و افراد جامعه نمی‌توانند با توجه به توانایی خود نیازهایشان را برطرف کنند، توجه داشته باشد.

حجت‌الاسلام دانشور ثانی عنوان کرد: در گذشته این وقف‌ها به اندازه‌ای که امروز گسترش و رواج پیدا کرده، نبود بلکه اغلب در قالب ساخت مدارس علمیه بود که برای افرادی ساخته می‌شد که نمی‌توانستند هزینه‌های تحصیل خود را تامین کنند و در این مدارس مشغول تحصیل می‌شدند.
وی تصریح کرد: در زمینه سلامت نیز باید اشاره داشت که مراکز زیادی به امر سلامت اختصاص یافته است. اگر خود مردم بخواهند هزینه‌های درمان خود را تامین کنند، قطعا امکان پذیر نخواهد بود چرا که نمی‌توانند این هزینه‌های گزاف را پرداخت کنند.

معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی با اشاره به فعالیت‌های وقف در زمینه فرهنگی نیز عنوان کرد: در زمان‌های گذشته مانند امروز رسانه‌های مختلف، متنوع و با این حجم بسیار زیاد وجود نداشت و تنها مرجع کسب اطلاع مردم در قالب سخنرانی‌هایی بود که در محافل و مجالس مختلف به ویژه ایام محرم و صفر برگزار می‌شد و مردم از این طریق اطلاعات و مطالب دنیوی و اخروی خود را کسب می‌کردند و از آن‌ها آگاه می‌شدند. 

وی اظهار کرد: در آستان قدس رضوی رویکرد واقف در واقع با محوریت حرم، زیارت و زائر صورت می‌گرفته است و همچنان نیز این روند ادامه دارد و اغلب این موقوفه‌ها در همین راستا انجام می‌شوند، در این میان می‌توان گفت که قدیمی ترین و بزرگ ترین نیت واقف که در حرم اجرا می‌شود؛ روشنایی حرم است که در 513 سال گذشته واقف این روشنایی را وقف کرد که امروزه همچنان ماندگار و مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد، همچنین بحث گرمایشی و سرمایشی آن نیز از بهترین وضعیت برخوردار است.

 حجت‌الاسلام دانشور ثانی اظهار کرد: تمام اموال آستان قدس رضوی درآمد موقوفات و نذوراتی است که در این مکان وقف می‌شود.
معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تا چند سال اخیر به وقف رسانه‌ای شده توجه داشت و همایش‌هایی را هم در این راستا برگزار می‌کرد اما امسال اینگونه نبود، عنوان کرد: همه امور ما باید رسانه‌ای شود و سیاست آستان قدس رضوی نیز با تاکید تولیت آستان قدس نیز شفاف سازی در جهت اینکه هزینه‌ها تا چه میزان است که این امر وظیفه رسانه‌ها است و خیرین زیادی داریم که هنگامیکه به طرف حرم ‌می‌آیند، سعی می‌کند در این زمینه ما را کمک کنند.

موقوفات باید نیاز سنجی شوند
وی خاطرنشان کرد: ما موقوفاتی را داریم که واقف نیت ندارد و وقف عمومی به شمار می‌رود و آستان قدس نیز می‌تواند در این صورت در جهت ارائه خدمات به زائرین آن را صرف این امور کند. در این میان یکی از موضوعاتی که جالب است بدانید این است که نیاز سنجی واقف است و چند صد سال گذشته در آن زمان نیاز سنجی شده بود و بر اساس آن نیازها وقف خود را انجام می‌دادند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دانشور ثانی گفت: در واقع پیشنهاد ما این است که واقف نیت خود را مشخص نکند چرا که ممکن است در مسیری نیازی به آن وقف نباشد و تولیت آستان قدس نیاز دیگری را در نظر داشته باشند که در این صورت اگر نیت واقف مشخص نباشد می‌توان آن هزینه را در هر جهتی که صلا‌ح‌دید ما باشد صرف می‌شود. 

معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه با توجه به شرایط فعلی اقتصادی کشور موقوفات آستان قدس کاهش یا افزایش داشته است یا خیر؟ تاکید کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی روند موقوفات نسبت به قبل از پیروزی انقلاب وضعیت بهتری را به خود دید به گونه‌ای که می‌توان گفت 90 درصد این موقوفات افزایش یافته است و امسال نیز از اوایل امسال تاکنون حدود 30 درصد موقوفه غیر منقول بوده مانند زمین که همه آن‌ها به ثبت رسیده است و غیر منقول غیر نقدی نیز که مستقیما وارد موزه می‌شود و ارزشمند است، البته در کنار این‌ها نیز موقوفات منقولی مانند پول و... هم زیاد است.

انتهای پیام

captcha