تبلیغ با سوژه‌های قرآن جذاب و آرامش‌بخش است/ جدال احسن و توأم با خیرخواهی
کد خبر: 3764360
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳
نماینده ولی فقیه در عراق:

تبلیغ با سوژه‌های قرآن جذاب و آرامش‌بخش است/ جدال احسن و توأم با خیرخواهی

گروه حوزه‌های علمیه ــ آیت‌الله حسینی تاکید کرد: مبلغان به جای اینکه از خودشان سوژه اختراع کنند موضوعات قرآن و نهج‌البلاغه را محور کار خود قرار دهند.

مبلغان آموزه‌های قرآن را سوژه تبلیغ قرار دهندبه گزارش ایکنا؛ آیت‌الله سیدمجتبی حسینی، نماینده ولی فقیه در عراق شب گذشته، 24 آبان ماه، در ششمین گردهمایی انجمن تبلیغ و ارتباطات حوزه در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) گفت: مبلغان باید به جای اختراع سوژه‌های تبلیغی از خودشان به قرآن و نهج‌البلاغه رجوع کنند و در این صورت موفق‌تر خواهند بود.

وی افزود: بنده وقتی مسئولیت خطبه‌های نماز جمعه در سوریه را برعهده گرفتم به مدت هشت سال بر دو محور «یا ایها الذین آمنوا» و«یا ایها الناس» شروع به بحث کردم. در طول این مدت محتوای خطبه‌ها تامین شد و برای مردم هم جذاب و آرامش‌بخش بود، زیرا مستند به قرآن و روایات می دیدند.

وی اظهار کرد: در این مدت تقریبا صد مرتبه «یا ایهاالذین آمنوا» و 20 مرتبه «یا ایهاالناس» مورد بحث قرار گرفته و تنوع موضوعی خوبی هم داشت، لذا دغدغه‌ای در بحث نداشتیم؛ از خصوصیات قرآن این است که انسان با هر بار تعمق و تأمل در آیات آفاق جدید باز شده و هم بر علم و آرامش و معنویت افزوده می‌شود.

حسینی بیان کرد: نهج‌البلاغه هم کتابی گرانقدر و پرمحتواست؛ اگر انسان در این کتاب ممتاز تأمل نکند قدر آن را نخواهد فهمید، در تبلیغ باید از آن بهره برد.

نماینده ولی فقیه در عراق بیان کرد: در تبلیغ باید مبنا دعوت به جدال احسن و توأم با نصح و خیرخواهی باشد، زیرا کار ما دفع نیست بلکه جذب است و مخاطب باید متوجه شود که ما خیر او را می‌خواهیم.

وی افزود: میان جدال و مراء در قرآن تفاوت وجود دارد و مراد از آن یکی نیست؛ لذا قرآن کریم فرموده است که با نرمی، مهربانی و جدال حسن با مردم سخن بگو؛ بنابراین در جایی ممکن است بحث و جدل به معنای مراء اصلا جایی نداشته باشد.

حسینی تصریح کرد: امام علی(ع) فرصت دشمنی را تبدیل به فرصت تبلیغی می‌کردند؛ در صفین ایشان در پاسخ کسانی که به ایشان فحش و دشنام می‌دادند فرمودند به جای عمل متقابل سخن آنان را باید شنید و مشکلات را برطرف کرد. در دفاع مقدس نیز رزمندگان ما برادرانه با اسرای عراقی رفتار می‌کردند و بهترین غذا و نوشیدنی به آنان می‌دادند و همین سبب شد تا بسیاری از این افراد جزء بهترین مبارزین در دوره صدام و بعد از آن قرار گرفتند.

حسینی تصریح کرد: حتی شرایط جنگی را باید به فرصت تبلیغی تبدیل کنیم، همان طور که در آیه نَفَر خداوند بر آن تأکید فرموده و بحث تفقه در دین را بیان فرموده است، در جنگ هشت ساله هم شاهد این موضوع بودیم. امروز در عراق و حشدالشعبی هم شاهد کسب معارف از سوی آنان هستیم و طرح‌هایی هست که در کنار آموزش نظامی آموزش معارف دینی هم باشد.

وی افزود: در عراق که دشمن سال‌ها سعی کرد میان شیعه و سنی بدبینی ایجاد و آنان را نسبت به انقلاب اسلامی بدبین کند، موفق نشدند. امروز حتی تفکر ولایت فقیه در میان مردم عراق قابل احترام و اصل است و تعبیر سیدالولی را به کار می‌برند. مردم این کشور نیز رشد انقلابی و دینی داشته‌اند.

وی افزود: پیامبر گرامی(ص) وقتی از جنگ که پیروز شده بودند برگشتند، از آنجا محتمل بود که مسلمین مغرور شوند، مردم را به جهاد اکبر گوشزد کردند تا بدانند جهاد اکبر از جهاد اصغر مهم‌تر است؛ امروز در جنگ اقتصادی هم باید مشکلات را به فرصت برای ساختن جوانان و مردم تبدیل کنیم و صرفاً راجع به مشکلات نگوئیم و در مورد اهمیت صبر و پرهیز از حرص، ولع و لزوم زهد حرف بزنیم و به مردم امید بدهیم.

انتهای پیام

captcha