عملیات بازگشت آوارگان روهینگیا شکست خورد
کد خبر: 3764378
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱

عملیات بازگشت آوارگان روهینگیا شکست خورد

گروه بین‌الملل ـ عملیات بازگشت آوارگان روهینگیا به میانمار، به دلیل عدم حضور هیچ یک از درخواست‌کنندگان بازگشت داوطلبانه در روز نخست با شکست مواجه شد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری آراکان؛ عملیات بازگشت آوارگان روهینگیا به میانمار که قرار بود از دیروز(24 آبان‌ماه) آغاز شود، به دلیل عدم حضور هیچ از درخواست‌کنندگان بازگشت داوطلبانه در مرزها با شکست مواجه شد.

این در حالی است که چندین دستگاه اتوبوس در مرز میان بنگلادش و میانمار آماده انتقال افرادی بود که داوطلب بازگشت به خانه خود در میانمار شده بودند و محمد ابوالکلام، رئیس کمیسیون بنگلادش در امور پناهجویان نیز در مرز حاضر شده بود، اما به دلیل عدم حضور هیچ یک از افراد، عملیات بازگشت منتفی شد.

در همین راستا، هزاران تظاهرکننده روهینگیایی دیروز با تجمع در کوکس بازار(منطقه مرزی میانمار و بنگلادش) با سردادن شعارهایی اعلام کردند که «ما خواهان عدالت هستیم».

قرار بود نخستین گروه از آوارگان روهینگیایی، دیروز به میانمار منتقل شوند. این در حالی است که فعالان حقوقی هشدار داده بود که شرایط در میانمار برای بازگشت مسلمانان روهینگیایی که به دلیل اقدامات خشونت‌آمیز دولت میانمار به  بنگلادش گریخته‌اند، مهیا نیست.

مائونگ زارنی، هماهنگ‌کننده روابط استراتژیک یک تشکل مردم‌نهاد موسوم به «ائتلاف روهینگیای آزاد» نیز طی یک گزارش تحلیلی هشدار داد: بازگرداندن اجباری مسلمانان روهینگیا از بنگلادش به میانمار که نسل‌کشی در این کشور در حال وقوع است، «جنایت علیه بشریت» خواهد بود.

وی در این گزارش که برای خبرگزاری آناتولی نوشته، استرداد اجباری مسلمانان آراکان به میهن‌شان بدون ارائه هیچ گونه تضمین امنیتی را مغایر با قوانین بین‌المللی اعلام و افزود: نمی‌توان مسولیت تامین امنیت جانی این افراد را به عهده دولت میانمار سپرد.

زارنی در ادامه یادآوری کرد: روبرت ماردینی، یکی از مسئولان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در میانمار چندی پیش به روزنامه‌نگاران گفت که شرایط لازم برای بازگشت داوطلبانه، سالم و محترمانه پناهندگان مسلمان آراکان به میانمار هنوز فراهم نشده است. 
 
گفتنی است؛ ارتش میانمار در تاریخ 25 آگوست سال گذشته(سوم مردادماه) حملات خود به اقلیت مسلمان ساکن در ایالت راخین را آغاز کرد. در این حملات هزاران غیرنظامی روهینگیایی جان خود را از دست دادند و حدود 350 روستا توسط ارتش و بوداییان افراطی به آتش کشیده شد.

طبق آخرین گزارش سازمان ملل، شمار مسلمانانی که از 25 آگوست به این سو از خشونت‌های ارتش میانمار و بودائیان افراطی گریخته و به اردوگاه‌ها و اقامتگاه‌های موقت در حومه کاکس بازار بنگلادش پناه برده‌اند به حدود 700 هزار نفر می‌رسد.
 
انتهای پیام
captcha