تولید علم؛ اولین مبنای شکل‌دهی تمدن اسلامی
کد خبر: 3764391
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۸

تولید علم؛ اولین مبنای شکل‌دهی تمدن اسلامی

گروه معارف - تمدن‌سازی نیازمند برخورداری از مبانی و اصول مهمی است که مهم‌ترین آن علم و دانش است؛ لذا اگر به دنبال شکل‌دهی تمدن جدید اسلامی هستیم باید ابتدا به تولید علم توجه ویژه داشت و اقدامات مهمی را در این راستا انجام داد.

تولید علم؛ اولین مبنای شکل دهی تمدن اسلامی

حجت‌الاسلام علی مراد کیانی، فعال فرهنگی و سیاسی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: در طول تاریخ بشریت همواره 3 تمدن بزرگ جهانی بروز و ظهور کرده‌اند.
وی افزود: هرچند تمدن‌هایی در سطح کشور‌ها و یا منطقه‌ای در تاریخ بشریت در جهان شکل گرفته‌اند، اما همواره 3 تمدن بزرگ در جهان قدرت ظهور یافته‌اند که از این میان می‌توان به تمدن «هلنی، اسلامی و غرب» اشاره کرد.
حجت‌الاسلام کیانی اضافه کرد: تمدن بزرگ هلنی اولین تمدن جهانی بشریت در عصر باستان بود که در کشور‌های یونان و روم ظهور یافت. از دانشمندان مؤثر در این تمدن که در ظهور مکتب‌های علمی آن دوران نیز نقش مهمی داشتند می‌توان به ارسطو، افلاطون، سقراط و ... اشاره کرد.
این فعال فرهنگی ادامه کرد: با ظهور اسلام و گسترش افکار و اندیشه‌های غنی برگرفته از قرآن و سنت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در جهان، تمدن بزرگی به نام تمدن اسلامی شکل گرفت. تمدن اسلامی با گسترش تفکر و اندیشه ناب اسلامی در دوران ائمه اطهار و پس از آنان بیش از 6 قرن به طول انجامید و رفته رفته این تمدن نیز به دلیل محوریت عباسیان در مسند رهبری جامعه اسلامی و ضعف آنان در حوزه‌های علم و دین به مرور رو به ضعف گذاشت تا اینکه در غرب جریان رنسانس شکل گرفت.

شکل‌گیری تمدن غرب با حذف دین از سیاست
حجت‌الاسلام کیانی ابراز کرد: با شکل‌گیری جریان رنسانس یا همان عصر اصلاحات در اروپا، نظام فئودالیته یا ارباب - رعیتی بر مردم حاکم بود و ظلم و ستم اربابان کلیسا به طبقه پایین جامعه و شکل‌گیری طبقه بورژوا مذهب دیگری در دین مسیحیت به نام پروتستان شکل گرفت که در مقابل کاتولیک قرار گرفت و متفکران پروتستانیزم مثل مارتین لوتر خواهان جدایی دین از سیاست شدند.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه مذهب کاتولیک در جایگاه مذهب رایج آن دوران با تفکری بسته اجازه عرض‌اندام در حوزه علم و پژوهش به دانشمندان خود نمی‌داد گفت: مقابله با نظریات دانشمندانی همچون نیوتن و گالیله درباره نیروی جاذبه زمین و گردش زمین به دور خورشید نمونه‌ای از رفتار نا‌مناسب با صاحبان علم در آن مذهب بود.
وی ابراز کرد: با شکل‌گیری نظام پروتستانیزم و جنگ‌های سی‌ساله آن‌ها با کاتولیک‌ها سرانجام دین مسیحیت را منحصر به کلیسا کرده و مانع دخالت آن در عرصه سیاسی شد. البته باید توجه داشت که دین تحریف شده مسیحیت برای اداره حکومت چیزی در چنته نداشت و نباید این تفکر در جامعه اسلامی مطرح شود، زیرا دین مقدس اسلام برای عرصه حکومت و سیاست مبانی بسیار قوی دارد که اعمال آن منجر به شکوفایی حکومت و سیاست می‌شود و دین اسلام دینی است آمیخته به سیاست و جدایی آن دو از هم معنا ندارد.
این مدرس دانشگاه اظهار کرد: متأسفانه اگر در نظام جمهوری اسلامی در عرصه عمل با مواردی از ضعف‌ و خلأ روبه‌رو هستیم. به دلیل آنکه در آن امور از مبانی غرب به صورت ناقص تبعیت کرده و از مبانی اسلامی کمتر استفاده شده است.
حجت‌الاسلام کیانی با بیان اینکه 3 نظریه «لیبرالیست، رئالیست و مارکسیست» بر مکتب غرب حاکم است گفت: تمدن غرب بر مبنای مادی‌گرایی است و از مبانی معرفت‌شناختی این مکتب، علم‌گرایی مبتنی بر تجربه و عقل بشری است و مبانی الهی و وحیانی در این مکتب جایگاهی ندارد.

تمدن غرب با تفکر مادی‌گرایی خود اقدام به استثمار ملت‌ها کرد
وی با بیان اینکه 200 سال از شکل‌گیری تمدن غرب می‌گذرد تأکید کرد: با توجه به تفکر مادی‌گرایی در این تمدن و برخورداری از ابزار و تکنولوژی اقدام به استثمار ملت‌ها در جهان کردند و بیش از چند قرن سرمایه‌های آن‌ها را به یغما برده و پس از استقلال کشور‌های مستعمره از زیر یوغ استکبار این بار با روش‌های استعمار جدید بار دیگر آن‌ها را به کشور‌های پیرامون و وابسته تبدیل کردند و امروزه شاهد فاصله و شکاف بسیار عمیقی بین طبقه کارگر و سرمایه‌دار هستیم که جامعه بشری از این روند خوشحال نیست.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه جامعه جهانی امروز به معنویت‌گرایی گرایش یافته و از تمدن مادی غرب بیزار است گفت: چنین وضعیتی مقدمات زوال تمدن غرب را فراهم خواهد آورد و بشریت به دنبال تمدن جدیدی پیش خواهد رفت.
وی افزود: همان گونه که مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند، اکنون در یک پیچ تاریخی قرار گرفته‌ایم که می‌توان به مقتضای زمان کنونی تمدن جدیدی را بنا کرد که قرن‌ها بر جهان حاکم باشد.
حجت‌الاسلام کیانی در ادامه گفت: کسی می‌تواند در شکل‌گیری تمدن جدید محور باشد که تمدن‌ساز باشد؛ لذا همان گونه که رهبری معظم انقلاب نیز فرمودند باید به سمت تمدن‌سازی پیش رفت.
این مدرس حوزه اظهار کرد: تشکیل تمدن اسلامی منوط به شکل گیری 5 مرحله مهم انقلاب اسلامی، دولت اسلامی، حکومت اسلامی، جامعه اسلامی و در پایان تمدن اسلامی است. 

اربعین حسینی در فرهنگ اسلام تمدن‌ساز است
وی گفت: تمدن‌سازی نیازمند برخورداری از مبانی و اصول مهمی است که مهم‌ترین علم و دانش است؛ لذا اگر به دنبال شکل‌گیری تمدن جدید اسلامی هستیم، باید ابتدا به تولید علم توجه ویژه داشت و اقدامات مهمی را در این راستا انجام داد.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه کنگره اربعین حسینی تمدن‌ساز است ادامه داد: اربعین حسینی چند سالی است که با حضور عاشقانی از سایر ادیان و مذاهب از مرحله کشوری و منطقه‌ای فراتر رفته و اکنون به یک پدیده جهانی تبدیل شده است که امسال شاهد حضور بیش از 50 کشور در مراسم پیاده‌روی اربعین بودیم. اگر بتوان زمینه‌های لازم را برای این مهم فراهم آورد و به بعد علمی این پیاده‌روی عظیم توجه ویژه کرد، کنگره اربعین حسینی می‌تواند مقدمه شکل‌گیری تمدن بزرگ اسلامی شود.
این فعال سیاسی در خاتمه گفت: کنگره حج با مبانی مهمی از قبیل وحدت امت اسلام، برائت از مشرکان یا همان استکبارستیزی و... نیز می‌تواند به این امر مهم کمک کند.

انتهای پیام

 

captcha