وی افزود: در واقع امام توصیه میکند که خوب عمل کنید تا دنیا بفهد شیعه چیست و دل آنها به سوی امامان کشیده شود. امام حسن عسکری (ع) و امام عصر(عج) میخواهند دلهای بشریت به سمت آنها کشیده شود و این با تقوا شدنی است. اعمال مان و زندگیمان را با دستورات آنها تطبیق بدهیم. نباید در جمهوری اسلامی ایران اینقدر در مسائل اقتصادی، سودجویی وجود داشته باشد. این سودجوییها، کلاهبرداریها، خیانتها، احتکارها و گرانفروشیها در سکه و ارز و ... کار مؤمن و شیعه نیست.
امامی کاشانی اظهار کرد: امام میخواهد که امین باشیم و مودت را به سویش جلب کنیم و جامعه را حساب کنیم و اخلال در مسائل اقتصادی صورت نگیرد، احتکار انجام نشود و تولید درست باشد و کالا به مردم عرضه شود تا بدانند جنس زیاد است و گران نشود. احتکار، «شین» است و محتکر «شین» امیرالمومنین علی(ع) و ائمه اطهار(ع) است.
خطیب جمعه تهران ابراز کرد: خوشبختانه قوه قضائیه مبارزه با مفسدان را دنبال میکند و در رأس این قوه، فقیه عادل قرار دارد و با دقت و برمبنای موازین فقهی و شرعی کارها انجام میشود. از طرفی نیروی انتطامی نیز در این باره زحمات زیادی میکشد و باید از همه آنها تشکر و قدردانی کرد. تلاشها باید به شدت انجام شود و مسئولان در مسائل اقتصادی باید بسیار ریزبین و جدی باشند. همان طور که رهبر معظم انقلاب کرارا توصیه فرمودند.
امامی کاشانی با بیان بخشی از آیه 33 سوره مائده؛ «إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا»، گفت: اکثر تفاسیر را که ببینید مسئله محاربه منحصر به جنگ و شمشیر و اسلحه کشیدن نیست بلکه یکی از مصادیق محاربه است اما در روایات مسائلی مانند غارت اموال و اختلال در نظام اقتصادی نیز از مصادیق محاربه برشمرده شده است.
وی بیان کرد: دشمنان ما مانند آمریکا با دروغ افکنی، تهمت و جنگ رسانهای میخواهند خود را موفق جلوه دهند در حالی که دنیا میداند ناموفق است. گرچه امریکا تاکنون ظالم بوده است اما هیچ زمانی چهره هیچ رئیسجمهوری کریهتر از چهره رئیسجمهور فعلی آمریکا نبوده است. این را باید به قضاوت دنیا گذاشت که 7 میلیارد انسان چه میگویند نه اینکه در مقابل دنیا بایستی که به تو بخندند.
خطیب جمعه تهران افزود: امریکا امروز در کجاست؟ فسادها، جنگها و خونریزیهای دنیا از چیست؟ جنایات آل سعود و صهیونیستها از کجاست؟ رژیم امریکا با همه همراهان و متحدانش در این جنایات و خیانتها بدترین چهره را در دنیا دارند، چگونه میخواهید خود را با تبلیغات بالا ببرید و بزرگ کنید. فکر میکنید این دروغ گفتن و تهمت زدن نشانه بزرگی است.
امامی کاشانی اظهار کرد: البته شما امتحان خود را در دنیا پس دادید وقتی در سازمان ملل همه به ترامپ خندیدند زمانی که گفت بهترین رئیسجمهور هستم. آن وقت نسبت به جمهوری اسلامی جنگ رسانهای و دروغافکنی راه میاندازید و میخواهید با این حرف ها، بر جنایات خودتان سرپوش بگذارید.
وی یادآور شد: امروز امریکا کجاست و جمهوری اسلامی در کجاست؟ امروز جمهوری اسلامی ایران در دنیا عزت دارد و همه دنیا ایران را با صدق، امانتداری، دارای مردم بافضیلت نگاه می کنند. دنیا متوجه شده دکه جمهوری اسلامی نظامی صادق و امین است که خیانت نمیکند و در جایی خونریزی نمیکند و دنبال حق است. البته حق و باطل از ابتدا با هم در جنگ بودند ولی قرآن فرموده «ولینصرن الله من ینصره» (خدا همیشه از حق حمایت می کند).
خطیب جمعه تهران ابراز کرد: تاکنون هم جمهوری اسلامی ایران بر حق بوده و همین حمایت خداست. البته مسئله شهادت و ایثار و فداکاری در این مدت پس از انقلاب بسیار بر این جهت اثر داشته است. وقتی شهدا این چنین فداکاری کنند این نظام آفرینش است که میگوید وقتی در راه خدا کار کردید خدا کمک میکند. عزت ایران نص خداوند است. نص خداوند را نمیتوانید از بین ببرید و خودتان روز به روز منفورتر و منزویتر میشوید.
امامی کاشانی با گرامیداشت سالگرد در گذشت علامه طباطبایی و فرارسیدن هفته کتاب گفت: اینکه اینترنت را جستجو کنم و بخواهیم در حوزه و دانشگاه رساله بنویسیم و از روی مطالب آن بنویسیم دانش رابالا نمیبرد. البته فضای مجازی در جستجو خیلی موثر و خوب است اما کتاب است که افراد دانشمند را به سمت تالیف کتاب مانند علامه طباطبایی سوق میدهد؛ باید به کتاب اهمیت داد.
وی با اشاره به برگزاری مراسم نماز جمعه در های سرد در دانشگاه تهران گفت: من کاری به مشکلات مصلی ندارم اما مدیریت باید به گونهای باشد که تمام جهات معلوم باشد و روزی که گرم است یا روزی که مانند امروز سرد است صاحبان مصلی یعنی نمازگزاران به زحمت نیفتند. گروههای دیگر مستاجر هستند و جایی که نمازگزاران نیاز دارند مدیریت باید طوری باشد که آنها در گرما و سرما اذیت نشوند.
امامی کاشانی در پایان خطاب به مدیران کشور گفت: اگر کار را برای خودتان کنید یک معناست اما کار برای جامعه و اجتماع غیر از فکر و عمل، دلسوزی هم میخواهد. اگر دلسوز جامعه بودید خیلی از مدیریتها به نتیجه خودش میرسد ولی اگر دلسوزی وجود نداشت کارها به نتیجه نمیرسد و بعدا هم در کار انسان برکت هم نخواهد بود.
بنابراین گزارش، خطیب جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه ابتدا شهادت امام حسن عسکری(ع) را تسلیت و آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج) را تبریک گفت.
وی با اشاره به آیه 21 سوره احزاب؛ «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»، گفت: بحث از اسوه در 3 جا از قرآن آمده است و نکته این است که خداوند در این آیه نمی فرماید که «ان رسول الله اسوه حسنه لکم». تفاوت این است که اسوه، رهبر و راهنما و مقتداست و کسی است که انسان ها فکر و اخلاق و عمل را با او منطبق می کنند. اسوه را خدای متعال خلق میکند و تعیین میکند و این اسوه و مقتدا به نفع بشریت است لذا خداوند میفرماید که برای شما اسوه است؛ یعنی پیامبر خودش را فدای شما میکند تا شما سعادتمند و موفق باشید.
امامی کاشانی اظهار کرد: امام حسین(ع) و همه ائمه اطهار(ع) تلاش کردند و شهید شدند و این شهادت برای رشد انسانها و کستن درب زندانهای ظلم و فساد بود. اگر این اسوه نبود بشر چه می کرد؟
وی ادامه داد: نکته دوم این است که اسوه در ادبیات عرب نکره به کار رفته نه معرفه. این به معنای تعظیم است و نشان میدهد مقام پیامبر(ص) و حجت خدا تعظیم است. نکته سوم اینکه اسن اسوه، حسنه است. چون اسوه میتواند قبیحه هم باشد اما برخی دیگر نیز معتقدند چنین نیست؛ اسوهای که قرآن به کار میبرد در عمل و فکر اسوه حسنه است.
خطیب جمعه تهران افزود: اما نکته این است که این اسوه را خدا تعیین کرده است و در هر عصر و زمانی انسانهایی هستند که خدواند آنها را اسوه قرار داده است. هر پیامبری 12 وصی داشته که هر کدام اسوه و مقتدا بودند تا زمان پیامبر(ص) و امروز همدر عصر غیبت امام زمان(عج) به سر می بریم.
وی یادآور شد: کسی اسوه است که از وحی با خبر باشد و سر تا پای نظام وجود را بفهمد تا بر آن اساس عمل کند و انسانها هم به دنبال او باشند لذا هر کسی اسوه و مقتدا نیست. حتی سلمانها هم مقتدا نیستند. بوعلی سیناها، مکاتب دنیوی و مکاتب علمی و اجتماعی نمیتوانند اسوه بشر باشند.
امامی کاشانی اظهار کرد: برخی علمای اهل سنت میگویند حضرت مهدی(ع) در سال 255 به دنیا آمده و روز شهادت امام حسن عسکری(ع) 5 ساله بوده و الان در غیبت به سر می برد ولی بعضی علمای اهل سنت اینجا گیر کردهاند و میگویند چه فایدهای دارد زیرا اسوه باید در منظر مردم باشد و مردم او را ببینند و این مطلب نیز مورد سؤال برخی بزرگان شیعه بوده است.
وی اضافه کرد: اسحاق بن یعقوب از محمد بن عثمان، نائب دوم امام زمان(عج) می پرسد مسائلی بر من مشکل شده درخواست من این است که نامه من را به امام زمان(عج) تقدیم کنید. در ان نامه چند سؤال است. یک سؤال این است که غیبت شما چه فایدهای برای مردم دارد؟ امام پاسخ میدهند که «همانطور که خورشید از پشت ابر نور دارد من هم نور دارم» ولی خورشید آنچنان آشکار نیست و ابرها امده و آن ابرها همان مشکلات اجتماعی دنیاست که ظهور حضرت را به تأخیر انداخته است.
امامی کاشانی ادامه داد: امام زمان(عج) در ادامه میفرمایند شما این سؤالها را نپرسید و خود را گرفتار مشکل نکنید. این مسئلهای است که خدا مقدر کرده و روزی حکمت غیبت معلوم خواهد شد.
خطیب جمعه تهران ابراز کرد: یک نکته این است که خدای متعال حجت خود را در هر عصر و زمانی تعیین کرده که اگر نباشد زمین اهلش را فرو میگیرد چون بساط تکامل برچیده میشود اما نکته اجتماعی این است که من آن را از هانری برگسون، فیلسوف معروف فرانسوی، بیان میکنم. وی در کتاب «دو سرچشمه اخلاق و دین» مطلبی دارد که به صورت خلاصه بیان میکنم.
وی اضافه کرد: او میگوید اینکه خداوند کسی را در هر عصر و زمان قرار دهد که بشریت را صلا لازم است و بعد میگوید ممکن است چنین انسانی را هیچ گاه ملاقات نکنیم و نبینیم ولی حکایت زندگی او را شنیده و در میدان تصور و سلوک راه او را بپیماییم و خود را در معرض قضاوت او قرار دهیم و از سرزنش وی بهراسیم و از تاییدش به خود ببالیم. همین اندازه برای ساختن ما کافی است.
امامی کاشانی اظهار کرد: برگسون می افزاید اگر چنین بود حالت شاگردی پیدا می کنیم و باید در آن صورت استاد را احترام کنیم و به او تأسی کنیم. آخرین نکته وی این است که اگر این اعتقاد بود سخنان و کلمات او را تصویر میکنیم و در گوش جان خود میشنویم. بنابراین فایده غیبت امام زمان(عج) تا حدی معلوم شد.
انتهای پیام