عرض‌اندام جبهه مقاومت در منطقه امریکا را وادار به خروج از فاز نظامی کرده است
کد خبر: 3764405
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی در پاسخ ایکنا:

عرض‌اندام جبهه مقاومت در منطقه امریکا را وادار به خروج از فاز نظامی کرده است

گروه سیاسی ــ رئیس هیئت مؤسس اتحادیه جهانی تقریب نهاد فعالان سیاسی امروز در نشستی خبری درباره تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با اعراب بعد از شکست طرح‌های امریکا در منطقه تصریح کرد: امروز مقاومت زنده و سرافراز است و در سوریه، لبنان، عراق، یمن، بحرین و ... عرض‌اندام می‌کند لذا برای درهم شکستن مقاومت می‌خواهند راه نظامی را کنار بگذارند.

وحدت شعار راهبردی و همیشگی جمهوری اسلامی است

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدرضا تقوی، رئیس هیئت مؤسس اتحادیه جهانی تقریب نهاد فعالان سیاسی پیش از ظهر امروز، سه شنبه ۲۹ آبان‌ماه، در نشست خبری همایش «نقش احزاب و فعالان سیاسی در کاهش اختلافات مذهبی و حمایت از آرمان فلسطین» که از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار می‌شود، در پاسخ به سؤال خبرنگار این خبرگزاری درباره امکان نقش‌آفرینی احزاب و فعالان سیاسی تقریبی در تقویت وحدت جهان اسلام با وجود تشدید سیاست‌های بی‌ثبات‌ساز منطقه‌ای آمریکا از یکسو و اقدامات رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی گفت: عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای اسلامی روند خاصی پیدا کرده است و همین روند هم موجب شده منطقه با چالش‌های جدیدی روبرو شود. همین فضا و وضعیت حرکت‌هایی مانند کنفرانس بین‌المللی وحدت ‌و گردهم آوردن چهره‌های سیاسی و فعالان حزبی جهان اسلام را در این کنفرانس از اهمیت بیشتری برخوردار می‌سازد.

وی درباره امکان‌سنجی موفقیت این حرکات گفت: به عقیده من امریکا در اجرای طرح‌های خود در منطقه با شکست مواجه شده است؛ روزگاری بحث خاورمیانه بزرگ را مطرح کردند که به جایی نرسیدند و سپس درهم شکستن حکومت سوریه را طراحی کردند که موفق نشدند. در ادامه گروه‌های تروریستی مانند داعش را ایجاد کردند و عده‌ای از مسلمانان کم‌اطلاع و جاهل را که ذهن‌شان با افکار وهابی و تکفیری آلوده شده بود، جمع کردند و با دلارهای نفتی عربستان و برخی دیگر از کشورهای عربی برای این گروه‌ها هزینه کردند.

تقوی افزود: در ادامه این گروه‌ها آموزش داده شدند و سپس به منطقه سرازیر شدند و این گروه‌ها فجایع و جنایات زیادی در منطقه مرتکب شدند. هدف این بود که کشورهای منطقه با یک تنش گسترده مواجه شوند و منابع مالی و مادی آنها را تخریب کنند و منطقه را درگیر یک جنگ خانمان‌سوز کنند تا حصار امنی برای رژیم غاصب صهیونیستی فراهم شود که الحمدلله به نتیجه نرسیدند و به برکت انقلاب اسلامی، افکار بلند امام(ره) و رهبر معظم انقلاب، همت مدافعان حرم و فرماندهی افسر شجاع و رشیدی مانند سردار قاسم سلیمانی همه این توطئه‌ها در هم شکسته شد و بساط داعش فعلا جمع شد.

وی اظهار کرد: در کنار این اقدام، جنگ یمن را به پیش کشیدند و در اینجا رژیم قبیله‌ای و وهابی تکفیری سعودی را جلو انداختند و با دادن اسلحه به عربستان چرخ‌های کارخانه‌های اسلحه‌سازی خود را به قیمت خون مردم مظلوم یمن به راه انداختند و مشکلات داخلی خود را حل کردند و این جنگ همچنان ادامه دارد اما هنوز نتوانسته‌اند مقاومت مردم یمن را بشکنند. می‌توان گفت امروز مقاومت زنده و سرافراز است و در سوریه، لبنان، عراق، یمن، بحرین و ... مقاومت عرض‌اندام می‌کند لذا امروز برای درهم شکستن مقاومت می‌خواهند راه نظامی را کنار بگذارند.

تقوی درباره راه جایگزین نظامی گفت: آنها در این راستا یک سری رژیم‌های سست‌عنصر منطقه را که نمی‌توانند در مقابل موج بیداری بایستند به سمت ایجاد رابطه با صهیوینست‌ها سوق دهند تا یک عادی‌سازی در روابط اعراب و رژیم صهیونیستی شکل بگیرد. براین اساس نتانیاهو به عمان سفر کرد و با مقامات این کشور دیدار کرد که البته بازتاب منفی بسیار وسیعی داشت.

وی تأکید کرد: به اعتقاد من این رژیم‌های وابسته فقط از ملت‌ها می‌ترسند و اگر مردم بیدار شوند و مقاومت کنند نمی‌توانند در پیشبرد این طرح موفق شوند. در این میان نقش رسانه‌ها بسیار مهم است؛ رسانه‌ها باید از مظلوم دفاع کنند و اخبار مردم قحطی‌زده و محاصره‌شده یمن و مردم مظلوم فلسطین و بحرین را به گوش جهانیان برسانند. رسانه‌ها در خط مقدم روشنگری جهانیان هستند؛ اگر رسانه‌ها در صحنه به طور جدی حضور پیدا کنند دشمن در اجرای این توطئه هم ناموفق خواهد ماند.

بنابر این گزارش حجت‌الاسلام و المسلمین تقوی در آغاز این نشست با تبریک فرارسیدن هفته وحدت و میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) گفت: کنفرانس وحدت سال‌های سال است که برگزار می‌شود و شخصیت‌هایی از جهان اسلام در آن حضور می‌یابند؛ وحدت شعار راهبردی و همیشگی و یکی از شعارهای بنیادین و اساسی نظام اسلامی است و از طریق وحدت می‌توان به بخشی از اهداف انقلاب رسید.

وی درباره چرایی اهمیت شعار وحدت و برگزاری کنفرانس وحدت گفت: این شعار ریشه قرآنی و مکتبی دارد؛ «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا». از طرفی وحدت به اخوت اسلامی کمک می‌کند؛ «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ » لذا یکی از اصول فکری و عملی انقلاب اسلامی اصل وحدت مسلمانان است.

تقوی با بیان اینکه راه‌های دستیابی به وحدت اسلامی مختلف و متنوع است، گفت: در برخی موارد گاهی مناسبات اقتصادی و حتی ورزشی هم به تحقق وحدت و یکپارچگی کمک می‌کند و مناسبات سیاسی هم به طریق اولی می‌‌تواند کمک خوبی به دستیابی به باشد.

رئیس هیئت مؤسس اتحادیه جهانی تقریب نهاد فعالان سیاسی بیان کرد: امام راحل(ره) ازهمان آغاز بر وحدت توجه داشت و یکی از محورهای وحدت امت اسلامی را مسئله قدس و آزادی آن معرفی کرد، چرا که قدس ظرفیت بالایی در تحقق وحدت دارد زیرا قبله اول مسلمانان بوده است؛ قدس ظرفیت بسیار بالایی برای وحدت امت اسلامی دارد لذا ما از این محور استفاده می‌کنیم تا به وحدت مدنظر دست پیدا کنیم.

تقوی با بیان اینکه یکی از راه‌های دستیابی به وحدت، نزدیک کردن احزاب و فعالان سیاسی در جهان اسلام است، گفت: این گروه‌ها و افراد مؤثر هستند؛ کسانی که وارد کار تنشکیلاتی می‌شوند معمولا از فرهیختگان آن جامعه هستند و وقتی کنار هم قرار می‌گیرند قدرت سیاسی و اثرگذاری آنها بیشتر می‌شود لذا در مجمع جهانی تقریب بر روی ظرفیت احزاب و فعالان سیاسی حساب ویژه‌ای باز شده است.

عضو جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: چهره‌‌های مؤثر این تشکل‌ها به کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی دعوت شده‌اند که بیش از 40 نفر هستند. به اعتقاد من این افراد در جامعه خود تأثیرگذارند و ما می‌خواهیم آن‌ها را به هم نزدیک کرده و در سطح جهان اسلام یک جریان هماهنگ به وجود بیاوریم تا در برابر توطئه‌ها بایستیم و از این طریق عزت مسلمانان را تا حدودی تضمین کنیم.

تقوی تأکید کرد: در واقع هدف این است که از طریق این افراد مؤثر، دامن اختلافات را در جوامع اسلامی برچینیم و امت اسلامی را به فکر تقریبی بیش از پیش نزدیک کنیم لذا در کنفرانس وحدت امسال چهره‌های حزبی و تشکیلاتی جهان اسلام دعوت شده‌اند تا نسبت به هم تقارب فکری پیدا کنند و گزارشی از فعالیت‌های خود ارائه دهند.

رئیس هیئت مؤسس اتحادیه جهانی تقریب نهاد فعالان سیاسی با تأکید بر اینکه اختلاف‌افکنی دشمن در جوامع اسلامی یکی از نقشه‌های همیشگی است، گفت: ما باید برای مقابله با این نقشه برنامه داشته باشیم و یکی از برنامه‌ها این است که با احزاب مؤثر سیاسی ارتباط برقرار کرده و برنامه‌های آن‌ها را مشاهده کنیم و این احزاب را به هم متصل کنیم تا بتوانند در جهت رفع اختلافات قدم بردارند.

تقوی در پاسخ به سؤالی درباره ارزیابی خود از عملکرد جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد وحدت در جهان اسلام گفت: عملکرد نظام را در این زمینه مؤثر می‌دانم. در سفر به کشورهای مختلف و دیدار و گفت‌وگو با مقامات و چهره‌های سیاسی می‌توان مشاهده کرد که دیگر کسی نیست که ادعا کند ایران فقط می‌خواهد تشیع را بر مسلمانان مسلط کند. امروز مسلمانان و جهان اسلام متوجه شده ایران به دنبال اسلام محمدی است.

رئیس هیئت مؤسس اتحادیه جهانی تقریب نهاد فعالان سیاسی افزود: آنها روزی تبلیغ می‌کردند که انقلاب اسلامی ایران، یک انقلاب شیعی است و نظام هم شیعه را تبلیغ و ترویج می‌کند، البته ما شیعه هستیم اما همه همت ما و یکی از اهداف انقلاب اسلامی این است که مسلمانان با هر مذهبی در کنار یکدیگر قرار بگیرند و هرگز به دنبال شیعه کردن اهل سنت نبوده و نیستیم و انقلاب را هم فقط مختص شیعیان نمی‌دانیم و این مسئله امروز کاملا جا افتاده است. آیا اگر به فلسطینی‌ها کمک می‌کنیم یا وقتی در جنگ علیه مردم بوسنی به مردم مسلمان این کشور کمک کردیم آنها شیعه بودند؟ اگر در سوریه و عراق حضور پیدا کردیم به خاطر این است که بخشی از مردم آنها شیعه هستند یا اینکه از مسلمانان دفاع می‌کنیم؟

عضو جامعه روحانیت مبارز اضافه کرد: ایران با تشکیل کنفرانس وحدت توانسته چهره‌های مؤثر امت اسلامی را کنار خود داشته باشد. امروز مسلمانان دنیا نظام اسلامی را متعلق به خود می‌دانند و دیگر تبلیغات سوء علیه نظام جمهوری اسلامی کارآیی ندارد. نظام اسلامی امروز از حمایت برادران اهل سنت هم برخوردار است و این دلیل موفقیت ماست. امروز از مسلمانان مظلوم و تحت ستم نیجریه در مجامع بین‌المللی حمایت می‌کنیم و در فلسطین و سوریه علاوه بر این حمایت‌ها، کمک‌های عملی هم انجام می‌شود و نیروی مشورتی هم فرستاده‌ایم. به افغانستان همانطور کمک کردیم و می‌کنیم که به عراق و سرویه کمک کردیم و همه اینها باعث شده ایران در زمینه ایجاد، تقویت، انسجام و استحکام وحدت نقش مؤثری ایفا کند.

تقوی در پاسخ به این سؤال که احزاب و فعالان سیاسی تا چه حد در کاهش اختلافات در جهان اسلام مؤثر بودند، گفت: من در حال حاضر ارزیابی دقیقی از این مسئله ندارم اما می‌توانند مؤثر باشند. برای این کار باید راهکاریی پیدا کرد و جلسات هم‌اندیشی برگزار کرد تا این چهره‌های مؤثر سیاسی و حزبی وارد این میدان شوند و در جهت رفع اختلافات مذهبی و سیاسی موجود اقدام کنند. این تشکل‌ها مجموعه‌هایی منسجم هستند و ما هم برای این کار باید سراغ کسانی برویم که تشکیلات و برنامه دارند. این افراد قطعا بر جامعه خود مطالعه دارند که حزب تشکیل داد‌ه‌اند و ما باید از علاقه از آن‌ها استفاده کنیم و آن را به مثابه یک فرصت برای خود در نظر بگیریم لذا اتحادیه احزاب و فعالان سیاسی را در مجمع جهانی تقریب مذاهب تشکیل دادیم تا از انرژی، امکانات و نفوذ آن‌ها دررفع اختلافات استفاده کنیم. برخی از این چهره‌ها موقعیت‌های خوبی در جامعه خود دارند و به عنوان یکی از سرمایه‌های اجتماعی آن کشور شناخته شده و مورد اعتماد مسلمانان هستند. البته باید برای هر کشوری راهکارهای خاص خودش را طراحی کرد اما به هر حال یکی از این راهکارها که در مجمع تقریب اندیشیده شده استفاده از ظرفیت احزاب و فعالان سیاسی جهان اسلام است.

تقوی درباره تضعیف شورای همکاری خلیج فارس و استفاده از این فرصت برای تقویت وحدت با بهره بردن از نقش احزاب و فعالان سیاسی گفت: اینکه از احزاب دعوت شده به معنی این نیست که می‌توانیم همه اختلافات را رفع کنیم. حاکمیت هر کشوری یک مواضعی نسبت به این جریان‌ها و احزاب دارد و خود این حزب است که باید راهکارهایی را برای حل اختلافات در جامعه خودش طراحی کند. ما در واقع می‌خواهیم یک فکر را القا کنیم و جریاناتی را در کنار هم قرار دهیم تا به نتیجه مدنظر برسیم. ما سراغ این احزاب به مثابه یک فرصت رفتیم اما اینکه چقدر دست‌مان باز است بحث دیگری است. این احزاب هم در کشور خود کاملا آزاد نیستند که هر کاری خواستند بکنند. ما این فکر را مطرح کردیم و به آنها اعلام کردیم تا رفته رفته این فکر به نتیجه برسد. کنفرانس وحدت در سال‌های اول تأثیر امروز را نداشت و در همان اوایل عده‌ای با تردید در آن شرکت می‌کردند اما امروز همان افراد با اعتماد حضور می‌یابند. مثلا آیا با وجود شعار ما در زمینه محوریت قدس آیا عملا همه مسلمانان در این زمینه گام برداشته‌اند و به این هدف رسیده‌ایم!؟ ما با این شعار فرهنگ‌سازی می‌کنیم تا به مرور به هدف خود برسیم.

وی یادآور شد: اما درباره تضعیف شورای همکاری خلیج فارس و افزایش اختلافات میان اعضای این شورا باید گفت بیشتر دولت و دستگاه دیپلماسی باید از این فرصت استفاده کند. کار مجمع تقریب بیشتر در ارتباط با نخبگان و بدنه جامعه است و رویکرد آن به سمت مردم است هر چند چهره‌های سیاسی هم در آن حضور می‌یابند؛ موج بیداری که در منطقه بوجود آمده این رژیم‌های سست و غیر مردمی را به سمت افول سوق خواهد داد و الان هم با زور سر نیزه و حمایت غربی‌ها سر پا مانده‌اند.

انتهای پیام

captcha