نخستین کنگره ملی امام‌زاده غیاث‌الدین محمد(ع) در مشهد برگزار شد
کد خبر: 3764413
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳
همزمان با دهه وقف؛

نخستین کنگره ملی امام‌زاده غیاث‌الدین محمد(ع) در مشهد برگزار شد

گروه معارف ـ در راستای آشنایی بیشتر با ابعاد شخصیتی امام‌زاده سیدمحمد(ع) (گنبد خشتی) نخستین کنگره ملی امام‌زاده غیاث‌الدین محمد(ع) جاری در مشهد برگزار شد.

نخستین کنگره ملی امام زاده غیاث الدین محمد(ع) در مشهد برگزار شدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی روز گذشته، 24 آبان‌ماه در نخستین کنگره ملی امام‌زاده غیاث‌الدین محمد(ع) در بقعه متبرکه امام‌زاده سیدمحمد(ع) (گنبد خشتی) بیان کرد: با توجه به هجمه شبکه‌های وهابی که اخبار دروغین زیادی درباره امام‌زادگان منتشر می‌کنند و می‌گویند امامزادگان ساختگی هستند، به ارزش چنین اماکنی از لحاظ فرهنگی، دینی و... واقف هستیم. آنان که این اخبار را منتشر می‌کنند، باید بدانند که هیچگاه به دنبال امام‌زاده‌سازی نبوده و نیستیم و نخواهیم بود.
وی افزود: حقیقتا خدمت به آستان مقدس امام‌زادگان خدمت به سوره کوثر است چرا که این اماکن متبرکه پایگاه‌های نشر معارف قرآن و عترت هستند.
وی راه‌اندازی غرفه‌های متعدد در زمینه مشاوره، سبک زندگی، خیمه معرفت، پاسخ به شبهات، برنامه‌های قرآنی و تبلیغی در بقاع متبرکه را نمونه ای از تبدیل شدن این اماکن به قطب فرهنگی برشمرد و گفت: در طول ایام سال مناسبت هایی چون ماه مبارک رمضان در قالب طرح ضیافت الهی، تابستان طرح نشاط معنوی، آرامش بهاری در نوروز، بصیرت عاشورایی در محرم و صفر، ولایت علوی در دهه ولایت، سوگواره یاس نبوی در ایام فاطمیه و... از جمله برنامه هایی است که در این بقاع متبرکه برگزار می شود.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه خداوند کریم به این بزرگواران رفعت بخشیده، ادامه داد: مردم ایران دوستدار ولایت و اهل بیت(ع) بوده و هستند و بدون دلیل به سوی این بزرگواران رجوع نمی کنند بلکه مغناطیسی از سوی امامزادگان به عنوان فرزندان اهل بیت(ع) دل مومنان را به سمت خود جذب می کند.
در ادامه حجت‌الاسلام جمال ایزدی، معاون فرهنگی و اجتماعی ادارهکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی و دبیر کنگره ملی امامزاده غیاث‌الدین محمد(ع)، هدف از برگزاری این کنگره را معرفی شخصیت، زندگانی، خاندان و مبارزات سیاسی این امامزاده و الگو گیری از سیره شخصیتی ایشان برشمرد و افزود: فراخوان آثار کنگره در قالب علمی، بقاع متبرکه، زیارت، هنری و ادبی بود و از تیرماه با تشکیل 9 کمیته برنامه ریزی در زمینه اطلاع‌رسانی، چاپ و توزیع چکیده مقالات، برپایی نمایشگاه، ارزیابی و مراسم اختتامیه صورت گرفت.
وی اظهار کرد: بخش علمی شامل مقاله، قالب هنری شامل عکاسی، گرافیک و فیلم کوتاه، قالب ادبی شامل شعر، داستان کوتاه، خاطره، دلنوشته و قطعه ادبی، قالب مجازی شامل طراحی سایت و اپلیکیشن و در چهار محور شخصیت فردی، بقعه متبرکه امام زاده غیاث الدین محمد، زیارت و زائر و بقاع متبرکه بود.
ایزدی اضافه کرد: محور شخصیت فردی شامل معرفی شخصیت زندگانی، خاندان، مبارزات سیاسی، بیانات علما در خصوص امام زاده غیاث الدین محمد(ع) و سفر تاریخی فرزندان موسی بن جعفر(ع) به خراسان تعریف شد.
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ارزیابی کمی و کیفی خدمت رسانی در بقعه متبرکه امامزاده غیاث الدین محمد(ع)، ایده پردازی های توسعه کمی و کیفی و روش های جدید موقوفات منفعتی برای این بقعه متبرکه را از دیگر موضوعات در بخش محوریت بقعه عنوان کرد.
ایزدی در خصوص محور زیارت کنگره گفت: محور زیارت شامل گونه شناسی زائران بقعه متبرکه، بررسی فرهنگ زیارت در تعمیق باورهای اعتقادی مردم، تکریم و بزرگداشت امامزادگان، سوغات فرهنگی زائر وارتباط زیارت امام زاده غیاث الدین محمد با زیارت امام رضا(ع) بود.
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی عنوان کرد: محور بقاع متبرکه شامل عرصه های خدمت رسانی، توسعه اقتصادی، بقاع متبرکه و تاثیر آن بر جنبش های سیاسی، نقش بقاع متبرکه در کاهش آسیب های اجتماعی و ایجاد آرامش معنوی و تبدیل بقاع به قطب فرهنگی و کارکردهای آن بر اساس مبانی امام و رهبری تعیین شد.
وی اظهار کرد: بخش هنری شامل عکس، گرافیک، تایپوگرافی، طراحی لوگو و فیلم کوتاه است که موضوعات بخش عکاسی شامل عکس های مربوط به بقعه متبرکه، برنامه ها، فعالیت های مرتبط با امامزاده و ثبت لحظه های ناب زیارت زائران در این بقعه متبرکه  تعریف شد.
ایزدی با اشاره به اینکه از 28 استان در این کنگره شرکت کرده اند، بیان کرد: آثار ارسالی در بخش ادبی در هر یک از قالب های بیان شده از شخصیت، کرامات، زیارت، شفاعت و فرزندان موسی ابن جعفر(ع) در حوزه امام زاده غیاث الدین محمد است که ارسال آثار در بخش مجازی در قالب سایت و اپلیکیشن بود.
در پایان مراسم از برگزیدگان کنگره در بخش های علمی و هنری تجلیل شد.
انتهای پیام

captcha