تقوا و ورع؛ لازمه شیعه واقعی/ راستگویی را نهادینه كنیم
کد خبر: 3764419
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
آیت‌الله دژكام اظهار کرد:‌

تقوا و ورع؛ لازمه شیعه واقعی/ راستگویی را نهادینه كنیم

گروه سياست و اقتصاد ـ نماینده ولی فقیه در استان فارس با یادآوری احادیثی از ائمه معصومین(ع) تأكید كرد: مسلمان خصوصاً شیعه باید تقوا و ورع داشته باشد.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 25 آبان‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز، با یادآوری روایاتی و احادیثی از ائمه به‌خصوص امام حسن عسکری(ع) و حضرت امام صادق(ع)، گفت: مسلمان خصوصاً شیعه باید تقوا و ورع داشته باشد زیرا بخش اعظمی از مشکلاتی که برای انسان‌ها ایجاد می‌شود از حرام‌خواری و گرفتار شدن به این معضل است.

وی افزود: چقدر خوب است که انسان تقوا و ورع داشته باشد، انسان‌های با تقوا در این دنیا گرسنه نماندند، اما آخرت خود را به نیکی گره زدند.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه بسیاری از اوقات تلاش‌های ما برای خودمان است و تلاش برای خدا انجام نمی‌دهیم، گفت: آیا در همین فضایی که متدینین هستند، در کشوری که جمهوری اسلامی است، تلاش‌هایی که برای رسیدن به مقام انجام می‌شود تلاش برای خدا هست یا برای خودمان؟ اینکه آنقدر دعوا می‌شود، فرد خودش را می‌کشد که به مقامی دست پیدا کند، فکر می‌کنید برای خدا کار می‌کند؟

آیت‌الله دژكام گفت: برخی رفتارها وقتی از حد اخلاق خارج شد باید اطمینان داشت که برای خدا نیست؛ وقتی مردم نان ندارند، زندگیشان به هم ریخته است و تو به کار دیگری مشغولشان کرده‌ای این درست نیست.

سیاست‌مداران راستگو باشند
وی با تاسی به فرمایشات معصومین مبنی بر اینکه نجات در راستی است، گفت: باید در دنیا و آخرت بر راستی گفتار و رفتار پایبند بود. سیاست‌مداران راستگو باشند؛ ما مدعی مسلمانی و پیروی اهل بیت(ع) هستیم بنابراین باید برای ترویج راستگویی تلاش کنیم.
آیت‌الله دژکام با تاکید براینکه بنا نیست همه مسائل گفته شود، بیان كرد: اگر قرار بر گفتن موضوعی باشد باید راست گفت؛ حفظ اسرار عیب ندارد اما اگر بنا شد حرفی بزنیم باید راست بگوییم.

راست گفتن را نهادینه کنیم
وی با تصریح اینکه امروز هم ما باید راست گفتن را به عنوان یک رفتار عمومی در کشور نهادینه کنیم، گفت: امروز که دشمن در حال سیاه‌نمایی است و دروغگویی می‌کند، ما هم بهانه‌ای به دست آنان می‌دهیم.
آیت‌الله دژکام همچنین بر لزوم امانت‌داری به‌عنوان یک رفتار انسانی تأكید كرد و گفت: کسی که امانت‌دار نباشد، انسان نیست، نه اینکه مسلمان یا مومن نباشد، بلکه اصلا انسان نیست؛ اگر امانتی از کسی نزد ما هست، ولو اینکه صاحب آن امانت بد باشد، باید امانت را سالم بازگرداند.
وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی پیش ما امانتی است که 300 هزار شهید آن را تحویل ما داده‌اند، گفت: امروز مدیرانی که پشت میزها نشسته و ریاست می‌کنند، حواسشان باشد که آنچه به آنان سپرده شده، امانت است، باید امانت را سالم برگردانید، کاری نکنید که حیثیت این نظام لطمه بخورد؛ شما امانت دار شهدایی هستید که خیلی‌هایشان سر نداشتند.
نماینده ولی فقیه در استان فارس تاکید کرد که شهدا برای اسلام و خدا تلاش کردند و راست می‌گفتند، لذا من و شما هم امروز اگر راست نگوییم و کارهایمان برای خدا نباشد، فردا پیش خدا بی آبرو می‌شویم.

امام جمعه شیراز همچنین با بیان اینکه توصیه‌ ائمه این است که همسایه‌های خوبی باشیم، گفت: در تمدنی که بر پایه اهل بیت(ع) می‌خواهیم بنا کنیم، برای اینکه پیروان سایر ادیان الهی هم در کنار ما از حسن جوار برخوردار باشند، وجود دارد، در گذشته تاریخ شیراز و قدس نشانه‌هایی از این حسن همجواری داریم، تا زمانی که پای صهیونیست‌ها به قدس باز نشده بود، پیروان تمام ادیان الهی در کنار هم با صلح و آرامش زندگی می‌کردند اما امروز به مسلمانان اجازه نمی‌دهند که برای اقامه نماز به مسجدشان بروند.

نیاز به سلامت اجتماعی داریم
وی در ادامه سخنان خود به موضوع سلامت اجتماعی پرداخت و گفت: ما نیاز داریم به سلامت و سلامت اجتماعی به این معنی است که ما بتوانیم با هم دیگر ارتباط سالم، اخلاقی و مفید داشته باشیم؛ اجتماع سالم اجتماعی است که مردم در آن روابط سالمی با هم داشته باشند.
آیت‌الله دژکام تأكید كرد: اگر سلامت اجتماعی به هم بخورد، مسلما یک ملت نمی‌تواند خود را در دنیا به عنوان ملتی سربلند و موفق نشان دهد.
وی با تاکید بر اینکه باید آنچه سلامت اجتماعی را بر هم می‌زند، شناسایی کرد و نسبت به آن‌ها حساس بود، تاکیدات امیرالمومنین علی(ع) در خطبه‌های مختلف نهج‌البلاغه پیرامون این موضوع را یادآور شد و گفت: یکی از مسائل تاثیرگذار در این موضوع، توجه به حقوق افراد نسبت به یکدیگر است.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه در هر جامعه‌ای مسلما عده‌ای مدیر و عده‌ای مدیریت شونده وجود دارد، گفت: مدیر یک حقی بر گردن مردم و مردم حقی بر گردن مدیر دارند.
وی بر لزوم رعایت احترام نسبت به مدیر و توجه به توصیه‌های مدیریتی تأكید كرد و گفت: یکی از حقوق مسلم افراد حقوق انسانی است، حیثیت و آبروی فرد باید محفوظ بماند؛ اما متاسفانه گاهی تخریب‌هایی انجام می‌دهیم و وقتی نگاه کنیم می‌بینیم گناه ما هم که موضوعی را نشر داده‌ و عنوان کرده‌ایم، کمتر از کسی که رفتار غلطی را انجام داده، نیست، امکان دارد فردی یک رفتاری انجام داده که غلط بوده اما تخریب کردن فرد خطاکار هم درست نیست.

انتقاد از تخریب شخصیت افراد در رسانه‌ها
نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس گفت: متاسفانه بعضی رسانه‌ها که قصد ندارم به رسانه خاصی از این میان اشاره کنم، گاهی انگار نقشی جز تخریب بر عهده ندارند، همین فضای مجازی که رسانه‌های مکتوب هم در آن فعال شده‌اند، ببینید چه می‌کنند؛ برخی از این‌ها دلشان می‌خواهد که ما سلام و علیک هم با هم نداشته باشیم؛ دشمن همین را دنبال می‌کند و بعضی از رسانه‌های داخلی نیز نادانسته و ناآگاهانه این رفتار را دنبال کرده و گل به خودی می‌زنند.
وی با اشاره به آیات و روایاتی در خصوص اینکه اگر انسان می‌دانست در نامه عمل افراد دیگر چه نوشته شده، هیچ کس حاضر نبود دیگری را حتی دفن کند، گفت: بنا نیست پرده برداری و آبرو ریزی کنیم.

لزوم پایبندی به اخلاق رسانه‌ای
آیت‌الله دژکام بیان كرد: در ضمن اینکه آزادی در بیان و انتقاد کردن رسانه‌ها باید حفظ شود، باید که پایبندی به اخلاق رسانه داشته باشند و کاری نکنند که حیثیت یک فرد خصوصا فرد مومن از بین برود؛ مسلما افراد بدی در جامعه داریم، بعضی جاها خدای متعال اجازه داده که اگر شخصی بدی را از حد گذرانده باشد، آبرویش برود، قانون هم دارد؛ اما خارج از قانون و اخلاق اگر کاری کنیم که آبروی فردی برود، بسیار بد است؛ چرا باید یکدیگر را تخریب کرد و آبروی افراد را ببریم.
امام جمعه شیراز گفت: احترام به دیگران و احساس مسئولیت در قبال جامعه باید تقویت شود، نباید فرض کنیم که تنها خودمان هستیم.

امکانات دسترسی به حرم کم است
آیت‌الله دژکام در ادامه با اشاره به لزوم تسهیل دسترسی‌ها به حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، گفت: بارها گفته‌ام باز هم می‌گویم که امکانات دسترسی به حرم کم است، این مسئولیت بر عهده افرادی است که رای می‌آورند و انتخاب می‌شوند برای مسئولیتی، آن‌ها وظیفه دارند که ببینند در شهر چه خبر است برای رفع مشکلات طراحی مناسب داشته باشند، البته طراحی شهری یک تخصص و رشته تحصیلی محسوب می‌شود.
نماینده ولی فقیه در استان فارس تاکید کرد که از جنوب تا شمال یک محدوده شهری، جزو شهر محسوب می‌شود و باید برای همه این محدوده، برنامه‌ریزی داشت.
آیت‌الله دژکام در عین‌حال گفت: اگر جایی کار خوب می‌شود باید آن را مطرح کرد، نه اینکه کار خوب را کسی تعریف نکند و کار بد را همه در بوق کنند. باید به سلامت اجتماعی کمک کرد تا قادر باشیم اهداف بزرگ را محقق کنیم.
انتهای پیام

captcha