امامزادگان ناشر مکتب اهل بیت(ع) هستند
کد خبر: 3764440
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱
آیت‌الله استادی:

امامزادگان ناشر مکتب اهل بیت(ع) هستند

گروه معارف - عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه دشمنان به دنبال تبلیغات سوء علیه امامزادگان هستند، گفت: امامزادگان در واقع ناشران مکتب اهل بیت(ع) هستند؛ از این رو دشمنان به دنبال انتشار اخبار دروغین در خصوص این بزرگواران هستند.

امامزادگان ناشر مکتب اهل بیت(ع) هستندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی آیت‌الله رضا استادی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  در نخستین کنگره ملی امامزاده غیاث الدین محمد(ع) که دیروز، 24 آبان‌ماه در آستان مقدس امامزاده سید محمد(ع) مشهد برگزار شد، گفت: امامزادگان به عنوان ذریه اهل بیت(ع) قابل احترام هستند و از طرفی فضای آستان مقدس این بزرگواران با عبادت و توسل مردم به ائمه هدی(ع) نیز متبرک تر شده است.

وی افزود: شاید برای مردم در صحت وجود برخی از امامزادگان به دلیل عدم وجود شجره نامه و یا وجود مشکل در شجره نامه جای سوال باشد اما سنگ نوشته مزار امامزاده غیاث الدین محمد(ع) مربوط به سال 832 یعنی 600 سال قبل است و طبق نوشته سنگ با 18 واسطه به امام موسی کاظم(ع) می رسد.

آیت‌الله استادی اظهار کرد: بر اساس اسناد تاریخی امام موسی کاظم(ع) فرزندی به نام حمزء داشته اند و ایشان فرزندی به نام قاسم و ایشان فرزندی به نام محمد داشته اند و نسب این امامزاده واجب التعظیم با 16 واسطه به ایشان باز می گردد.

عضو عالی شورای حوزه علمیه قم اظهار کرد: برای شجره نامه باید واسطه ها معقول باشد و معمولا هر شجره نامه طی 100 سال سه نفر می خواهد و اکنون پس از 600 سال این تعداد واسطه در خصوص امامزاده صدق می کند.

وی با اشاره به اینکه در زمان گذشته افرادی به نام نقیب که مورد احترام مردم بودند، در مناطق سادات نشین به عنوان حمایت گر این گروه فعالیت داشتند، افزود: امامزاده سید محمد(ع) نیز در منطقه نوغان سرزمین توس از نقیبان و مورد احترام مردم و حکام بودند.

آیت‌الله استادی با بیان اینکه امامزادگان مورد احترام بسیاری از حکام بودند، عنوان کرد: پیاده روی شاه عباس صفوی برای زیارت امام رضا(ع) با وجود اینکه رسانه ای برای انتشار این خبر نبود اما تاثیر زیادی در بین مردم داشت.

وی اضافه کرد: شاه سلیمان صفوی در سال 1086 قبه امام رضا(ع) را تعمیر و تهذیب کرد و اشعاری نیز بر روی آن نوشته شد که نشان از توجه برخی حکام  به ائمه هدی(ع) بوده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: بر اساس کتاب مطلع الشمس از اعتماد السلطنه نیز نشان می دهد که این بقعه در زمان قاجار نیز مورد توجه بوده و این سلسله نیز خدماتی داشته اند که امید است این روند ادامه یابد و هر روز شاهد خدمات بیشتر در این زمینه باشیم.

وی با بیان اینکه امامزادگان نیاز به اغراق ندارند، گفت: امامزادگان ناشران مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستند و لذا باید قدردان این بزرگواران باشیم و از بقاع متبرکه امامزادگان در راستای تبلیغ دین و فرهنگ قرآن و عترت استفاده کنیم .

تبلیغات سوء دشمن برای بی‌فروغ کردن امامزادگان
آیت‌الله استادی با اشاره به اینکه تبلیغات سوء در خصوص امامزادگان از سوی دشمنان عترت(ع) بسیار است، ادامه داد: بسیاری از علمای بزرگ با توسل به محضر امامزادگان نتیجه گرفته اند و از طرفی مردم نیز به این بزرگواران ارادت  و نسبت به زیارت ایشان تقید دارند و نذر می کنند و نتیجه می گیرند که این توجه قلبی از اهمیت بالایی برخوردار است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه تصریح کرد: خیلی از افراد به دنبال این هستند که بدانند علت حضور این تعداد امامزاده در ایران چیست که باید گفت دلیل اصلی حضور امامزادگان در ایران وجود قدسی امام رضا(ع) است.

ارسال 513 اثر به کنگره
در ادامه سیدمحمود  مرویان‌حسینی، رئیس بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی و دبیر علمی کنگره، بیان کرد: برگزاری چنین کنگره ای رویکرد عالمانه در راستای بازشناسی امامزاده سید محمد(ع) است و قطعا این رویکرد باعث توسعه فرهنگ اخلاق، معنویت و ترویج سیره اهل بیت(ع) خواهد شد که این امر کاهش آسیب های اجتماعی را در پی دارد.

وی با تبیین روند اجرای کنگره از ابتدای فراخوان تا مراحل پایانی و اختتامیه گفت: در بخش علمی 4 محور شامل شخصیت امامزاده غیاث الدین، زیارت و زائر، بقعه متبرکه و جایگاه فرهنگی و اجتماعی امامزاده پیش بینی شد.

رئیس بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه 513 اثر در دو بخش به دبیرخانه کنگره واصل شد، تصریح کرد: 400 اثر به کمیته علمی رسید که از این تعداد 16 مقاله حائز رتبه و پس از 4 مرحله ارزیابی 3 مقاله برتر معرفی شد که رتبه اول نداشتیم و دوم تا چهارم شدند.

مرویان حسینی اظهار کرد: فراخوان بخش ادبی در دو بخش خاص و عام بود که در بخش خاص آثار از شاعران برجسته آئینی بدون عبور از بخش مردمی مورد ارزیابی قرار گرفت و 6 اثر برتر در قالب کتاب منتشر خواهد شد.

وی با بیان اینکه چندین پیش نشست برای اجرای هرچه بهتر این کنگره با حضور اساتید برگزار شد، اظهار کرد: در بخش مجازی نیز آثاری به دبیرخانه واصل شد که آثار ممتاز شناسایی شدند.

رئیس بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی گفت:امید است برگزاری چنین برنامه هایی موجبات گسترش احلاق و معنویت را در جامعه فراهم آورده و با تبدیل شدن بقاع متبرکه به قطب فرهنگی کشور معارف اهل بیت(ع) هر چه بیشتر انتشار یابد.

انتهای پیام

captcha