مرحوم قاضی سرآمد ارزش‌های قرآنی بود
کد خبر: 3764446
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱
آیت‌الله صدیقی:

مرحوم قاضی سرآمد ارزش‌های قرآنی بود

گروه معارف - امام جمعه موقت تهران گفت: مرحوم قاضی، این بزرگمرد که هم در فقاهت جز نوادر است و هم یک شخصیت شهرت‌گریز که همه عمر در خلوت بوده، مورد عنایت حضرت حجت(عج) بود و در آنچه قرآن برای ما ارزش معرفی کرده، سرآمد بود.

مرحوم قاضی سرآمد ارزش‌های قرآنی بودبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی آیت‌الله کاظم صدیقی شامگاه گذشته، 24 آبان‌ماه در همایش بزرگداشت مرحوم آیت‌الله قاضی طباطبایی در حرم مطهر رضوی عنوان کرد: زبان قاصر است از اینکه در مورد شخصیت آیت‌الله قاضی بتوان صحبتی داشت اما از این جهت که خداوند از ما خواسته تا او را حمد کنیم و نامش را ببریم و این بنده نوازی خداست، در مورد رسول خدا(ص) و ائمه(ع) نیز ما مأموریم که عاشقشان باشیم و این مودت و محبت بدون معرفت نمی‌شود.

وی ادامه داد: مرحوم میرزاعلی قاضی احیاگر تفسیر قرآن و تربیت کننده مفسرین بزرگ قرآن بود؛ تفسیر المیزان که نوشته علامه طباطبایی است، جوشش تفسیرهای آیت‌الحق مرحوم آیت‌الله قاضی بود.

صدیقی گفت: ما مرحوم قاضی را ندیدیم اما مرحوم علامه طباطبایی و مرحوم آیت‌الله بهجت را دیدیم و با ایشان مأنوس بودیم. نکاتی که باید برای حوزه و فرهیختگان ما از اهمیت بالایی برخوردار باشد، نکاتی است که مرحوم علامه طباطبایی طی نامه به آیت‌الله بروجردی عنوان کردند که حوزه ما در مباحث عقلی و برهانی در پاسخ به شبهات، قرآن و تفسیر آن، اخلاق و معارف حدیثی خلاءهای جدی دارد و در حوزه‌های علمیه سفره‌ای برای این موارد پهن نشده است.

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: علامه طباطبایی این 4 بخش را جزو اولویت‌های کاری خود در برنامه‌‌ریزی حوزه‌ها قرار داد که این‌ها همه شعاع وجود مرحوم آیت‌الله قاضی بود.

وی افزود: در قرآن مسئله تهجد قبل از علم مطرح شده است و این یعنی تا سر شب برای کسی آشکار نشود، حرکت روز او را به جایی نرساند. آنگونه که معراج با حرکت شبانه هموار شد، آنگونه که قرآن فرمود «وَ اَلَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا» نتیجه مجاهدت رسیدن به هدایت است.

صدیقی ادامه داد: علم وقتی علم می‌شود که همراه مجاهدت باشد و اساس کار این است که درون انسان از غیر خدا پاک شود. جان پاک صعود می‌کند؛ آنجاست که در قرآن پس از 11 قسم می‌فرماید قد افلح من زکاها و تضمین می‌کند که این فلاح عبور از همه موانع است.

وی اظهار کرد: اگر ظلمت و غباری در وجود آدم باشد، این اعمال او بالا نمی‌رود. عمل بذر است؛ باید ابتدا زمین جان پاک باشد؛ اگر خواسته باشی به نور برسی باید عبد باشی و به حقیقت عبودیت برسی. مرحوم قاضی سرش را پایین می‌انداخت و می‌گفت «خود بین نباش، خدا بین باش». آدم خودش حجاب خود است تا خود را نشوید و کنار نگذارد، به خدا نمی‌رسد.

صدیقی گفت: آنچه مرحوم میرزاعلی قاضی را بزرگ می‌کند، همین است که او برای خودش حسابی باز نکرد و آنچنان مجذوب بود که وقتی به ایشان از وضع مالی بد شکوه می‌کردند، آن کوه زهد می‌فرمود ما اگر چیزی بخواهیم فراهم است اما بنا نیست ما خود را به این چیزها دلخوش کنیم.

وی بیان کرد: آیت‌الله قاضی در منظر نبود و همه چیز داشت. علم کیمیا می‌دانست اما دنبال توحید بود؛ به دنبال سرمایه فقر بود؛ به دنبال این بود که بت نشود و بت سازی نکند و این شهرت گریز شاگردانی نظیر علامه طباطبایی داشت که شاگردان ایشان ستون‌های انقلاب ما و یاران امام خمینی(ره) بودند.

صدیقی با اشاره به عنایت امام حسین(ع) به مرحوم قاضی گفت: یکی از ویژگی‌های خاص مرحوم قاضی و شاگردان ایشان سوز سیدالشهدا(ع) بوده است. خود مرحوم قاضی نسخه‌های اساتیدشان را اجرا کرده بودند اما به توحید نمی‌رسیدند. در حرم حضرت عباس(ع) پرتوی توحیدی به ایشان عنایت شده و در حرم سیدالشهدا(ع) تکمیل شد. 

انتهای پیام

captcha