تحلیل پیام‌های رسانه در گرو داشتن سواد رسانه‌ای است
کد خبر: 3764484
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۴

تحلیل پیام‌های رسانه در گرو داشتن سواد رسانه‌ای است

گروه اجتماعی - طبق تعریف یونسکو یکی از معیارهای باسواد بودن افراد در قرن ۲۱ و عصر ارتباطات داشتن سواد رسانه‌ای است و دیگر خواندن و نوشتن به تنهایی معیاری برای باسواد بودن افراد محسوب نمی‌شود.

تحلیل پیام‌های رسانه در گرو داشتن سواد رسانه‌ای

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، «رسانه‌ها ذائقه انسان‌ها را تغییر می‌دهند» این عبارتی است که کارشناسان ارتباطات و رسانه بر آن تأکید کرده و معتقدند سبک زندگی در دنیای امروز متأثر از رسانه است و بسیاری از انسان‌ها که از سواد رسانه‌ای مطلوبی برخوردار نیستند به راحتی با جریان رسانه‌ای همسو شده و شاهد تغییرات مهمی در زندگی فردی، اجتماعی، شهرنشینی، گسترش آداب و رسوم غربی، پشت پا زدن به فرهنگ دینی و اسلامی بوده و بدین جهت مشاهده می‌شود رسانه‌ها بخش مهمی از زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

توانایی و قدرت دسترسی، درک، تحلیل، ارزیابی و انتقال اطلاعات و پیام‌های رسانه‌ای (مکتوب، دیداری و شنیداری) را که می‌توان در چارچوب‌های مختلف چاپی و غیرچاپی عرضه کرد، سواد رسانه‌ای می‌گویند.

علی احمدی، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا، از گسترش و رواج افسارگسیخته رسانه‌ها به عنوان مهم‌ترین دستاورد جهان صنعتی و فناوری‌های فرهنگی و ارتباطی یاد کرد و گفت: شخصی شدن رسانه‌ها و علاوه برآن تاسیس شرکت‌ها و کمپانی‌ها، و کارتل‌های بزرگ رسانه‌ای باعث شده است همواره کشورهای دارای ثروت، قدرت و سرمایه کشورهای پیرامون را تحت مرکزیت خود داشته و برای تحت کنترل درآوردن آنها از طریق رسانه‌ها سبک زندگی آنها را دستخوش تغییر کنند تا بتوانند به راحتی بر آنها چیره شوند.

وی افزود: بنابراین در چنین اوضاعی داشتن سواد رسانه‌ای به شهروندان کمک می‌کند تا پیام‌های رسانه‌ای را تحلیل کرده ‌و ضمن پی بردن به ماهیت آن توانایی خنثی کردن پیام‌های رسانه ای نامطلوب را داشته باشند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: رسانه ابزاری برای آگاهی یافتن است ولی در شرایط فعلی این ابزار در مقابل علم، آگاهی و بینش قرار می‌گیرد و به جای آنکه آگاهی مطلوبی به انسان بدهد خودش مانعی برای کسب آگاهی مفید می شود.

احمدی ادامه داد: وقتی رسانه‌ها گسترش یافت تحلیل اولیه این بود که دسترسی آزاد به اطلاعات ایجاد شده است و می‌توان از رسانه به عنوان یک مرجع و منبع بسیار مفیدتعبیر کرد ولی اکنون نظریات کارشناسان و تحلیل‌ها نشان می‌دهد نداشتن قدرت تفکر منطقی و تحلیل‌ها باعث شده همه امورات زندگی تحت تاثیر رسانه ها قرار گیرد و افرا هر حرفی را بدون داشتن پایه درست و منطقی بپذیرند.

معصومه آفتابی، کارشناس ارشد رسانه و ارتباطات نیز با اشاره به تعریف یونسکو از با سواد بودن افراد در قرن ۲۱به ایکنا می‌گوید: طبق تعریف یونسکو یکی از معیارهای باسواد بودن افراد در قرن ۲۱ و عصر ارتباطات داشتن سواد رسانه‌ای است، دیگر مثل گذشته نیست که هر فرد با داشتن قدرت خواندن و نوشتن باسواد محسوب شود بلکه معیار و حداقل باسواد بودن انسان در عصر ارتباطات سواد رسانه ای است.

وی افزود: از این رو آموزش سواد رسانه‌ای برای تمامی سنین از کودکی تا بزرگسالی امری واجب و ضروری است و از آن جایی که رسانه‌های نوین و رسانه های شخصی نیازهای جدیدی برای انسان به وجود آورده‌اند بنابراین برای دستیابی و پاسخگویی به این نیازها داشتن سواد رسانه‌ای که مجموعه‌ای از توانایی ها برای درک و تحلیل پیام‌های رسانه‌ای، قدرت ارزیابی و تفکیک اخبار از همدیگر و انتقال اطلاعات در چهارچوب های مختلف رسانه های مکتوب و غیر مکتوب است ضروری به نظر می‌رسد.

آفتابی تصریح کرد: رسانه‌ها با تغییر تفکر افراد سبک زندگی او را عوض می‌کنند به عنوان مثال وقتی رسانه‌ها مصرف گرایی و انتخاب اجناس شیک و لوکس را به عنوان منزلت اجتماعی نشان می‌دهند در نتیجه فرد نیز تصمیم می‌گیرد برای اینکه از دیگران عقب نماند به مصرف گرایی و تجمل‌‌گرایی روی آورده و نحوه زندگی خود را تغییر دهد یا زمانی که یک رسانه تبلیغات وسیعی در مورد دکوراسیون منزل انجام می‌دهد افراد بدون اینکه توانایی مالی خوبی داشته باشند فقط به خاطراینکه در رسانه دیده است چیدمان منزل خود را به سبک و سیاق رسانه تغییر می‌دهد و این گونه افراد با جریان رسانه‌ای همسو می‌شوند بدون اینکه قدرت تجزیه و تحلیل آن را داشته باشند.

بدون شک اگر هر کدام از ما شهروندان متوجه و اگاه باشیم که بیشتر پیام‌های رسانه‌ای برای کسب قدرت یا سود تنظیم شده‌اند با داشتن سواد رسانه‌ای و ارزیابی ماهیت این نوع پیام‌ها می‌توانیم در برابر هجم انبوهی از رسانه‌هایی که در صدد تغییر سبک زندگی ما هستند مقاومت کنیم.

انتهای پیام

captcha