اولویتی که دیگر اولویت نیست
کد خبر: 3764527
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷

اولویتی که دیگر اولویت نیست

گروه اجتماعی - حجاب، یک اولویت اجتماعی برای زن و مرد است که گاهی در پستوی فراموشی خاک می‌خورد.

اولویتی که نیست

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، در قرآن مجید بیش از ده آیه در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرم وجود دارد. 
حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می‎دهد که پرده، وسیله‎ی پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده می‎شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت ‎گیرد.
هدف اصلی تشریع احکام در اسلام، قرب به خداوند است که به وسیله‌ تزکیه‌ نفس و تقوا به دست می‎آید. از آموزه های قرآنی این معنا به دست می‌آید که عفت و پاکدامنی، به معنای چیرگی عقل و مدیریت مهار قوای شهوانی به دست آن است. این حالت اگر به شکل ملکه‌ای در نفس انسانی درآید، شخص در حالتی قرار می‌گیرد که به سادگی تهییج نمی‌شود و قوای شهوانی نمی‌تواند سرکشی کند و او را به سوی گناه سوق دهد.
به سخن دیگر، هدف آن است که آدمی در یک فرآیندی به جایی برسد که قوای نفسانی بر او حکومت نکند، بلکه عقل و آموزه‌های عقلانی و وحیانی بر جان او مسلط شود که همان معنای تقوا و پرهیزگاری واقعی است.
رعایت مسایل اخلاقی در حوزه عفاف و حجاب امنیت را به دنبال دارد که این امنیت ابتدا متوجه خود فرد و سپس متوجه جامعه می‌شود.
آیه ی 32 سوره احزاب خطاب به زنان مسلمان می‌فرماید:《ای زنان پیامبر شما مانند زنان دیگر نیستید، اگر خداترس و پرهیزکار باشید پس زنهار نازک و نرم با مردان سخن نگویید مبادا آنکه دلش بیمار باشد به طمع افتد، بلکه متین و درست سخن گویید》.
خداوند در آیه 30 سوره نور می‌فرماید: 《 بگو مومنین چشمهایتان را از نگاه ناروا بپوشانند و از فروج و اندامشان را محفوظ دارند که این بر پاکیزگی شما بهتر است و البته خداوند به هر چه انجام دهید کاملا آگاه است》.
آیه 31 سوره نور نیز می‌فرماید: 《بگو به زنان مومن تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشانند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند و زینت و آرایش خود را جز آنچه قهراً ظاهر می شود آشکار نسازند و باید خود را بپوشانند و جمال خود را آشکار نسازند جز برای شوهران خود و پدران شوهر و پسران و پسران شوهر و برادران خود و پسران برادر و پسران خواهر خود و زنان و کنیزان ملکی و اتباع و اطفالی که هنوز بر مسائل زنان آگاه نیستند و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود》.
حجت الاسلام والمسلمین سید حسن سیدی، یک کارشناس مسائل دینی در گفت‌وگو با ایکنا گفت: متاسفانه امروز نقش مدارس به عنوان نخستین نهاد آموزشی و تربیتی بعد از خانواده در خصوص ترویج فرهنگ عفاف و حجاب کمرنگ شده است.
وی با بیان اینکه خانواده مهم‌ترین رکن ترویج فرهنگ عفاف است، افزود: نهادينه كردن حجاب و عفاف مستلزم زمينه‌سازی صحيح در ابعاد اجتماعی و فردی و اقدامات همه جانبه، فراگیر، منسجم و نظام‌مند فرهنگی است.
این کارشناس مسائل دینی اظهارکرد: عفت در جامعه چه از ناحیه مرد و چه زن باید مراعات شود و رعایت مسایل اخلاقی در حوزه عفاف و حجاب امنیت را به دنبال دارد.

بهترین الگوی عفاف و حجاب
سیدی با اشاره به لزوم بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان در ترویج عفاف و حجاب،‌ گفت: نخبه اول در این خصوص پدر و مادر بوده که الگوی موثر برای فرزندان هستند، اما باید گفت نخبگان چه نخبگان سینمایی و چه نخبگان فرهنگی و علمی نیز باید رسالت خود را به درستی انجام نداده‌اند.
وی با اشاره به اینکه حجاب و عفاف در ادیان گذشته هم بوده و در حال حاضر هم دشمنان برای همین حجاب و عفاف بانوان ما برنامه‌ریزی کرده‌اند، اظهار کرد: انسان، انسانیتش به سیرت و فطرت و دینش است و شیاطین به هر نیتی می‌خواهند انسان را از فطرتش دور کنند.
این کارشناس مسائل دینی با اشاره به زنانی که اسامی آنها در قرآن آمده است، گفت: انسان به دنبال الگو می‌چرخد و چه بهتر که الگویش الگوی قرآنی باشد و باید از الگوهای قرآنی درس بگیریم.
سیدی گفت: در قرآن کریم بنت عمران برای زنان و مردان الگو است، آسیه زن فرعون نیز از دیگر بانوانی است که خداوند در قران از او به عنوان الگوی زنان نام برده است که در کاخ فرعون، دین و خدا را فراموش نکرد.
وی افزود: حضرت خدیجه(س) به عنوان همسر پیامبر(ص) که با همه ثروت و قدرتی که داشت حضرت محمد(ص) را که در آن زمان هنوز به پیامبری مبعوث نشده بود برگزید و در راه اسلام از هر کوششی دریغ نکرد و باید از زندگی این افراد درس گرفت.

برنامه‌ریزی دشمن برای از بین بردن عفاف و حجاب
حجت الاسلام احمد رضایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به فتوای آیت الله میرزای شیرازی در حرام بودن استعمال تنباکو در دوران مشروطیت، اظهار کرد: ایراد این جمله راه را برای مردم روشن کرد و بر اندام حکومت شاهنشاهی آن روز و استعمار پیر لرزه انداخت.
وی با بیان اینکه دشمن همیشه به دنبال نقشه و حرکت جدید است، افزود: هدف روی کار آوردن آتاتورک در ترکیه و رضاخان در ایران مبارزه با روحانیون و امامت، مبارزه با روضه و حجاب بود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: روحانیون در طول تاریخ در دفاع از دین و براندازی نظام شاهنشاهی زحمات بسیار کشیدند که شاهکار آن از سال ۴۲ با فعالیت امام راحل بود که با همه تهدیدها حرکت امام تداوم یافت و در ۲۲ بهمن ۵۷ باعث تغییر نظام شد.
رضایی بیان کرد: خدشه وارد کردن بر عوامل نظام، سوء استفاده از اعتقادات مردم، اعمال تحریم‌های همه جانبه، کاهش اقتدار نظام، سست کردن بنیان خانواده‌ها و طلاق و رواج بی‌بند و بدحجابی از برنامه‌های دشمن در ضربه زدن به کشور و نظام اسلامی است.
وی خاطرنشان کرد: اگر امروز به طور جهادی وارد عرصه نشویم باید بسیاری از سنگرها را تحویل دهیم چرا که امروز دشمن به زیبایی آیه یس می‌خواند و از سویی دیگر به دنبال ناامیدی مردم است، لذا وظیفه ما امید دادن به جامعه و خنثی کردن نقشه‌های شوم دشمن است.
لازم است به مقوله حجاب بیشتر فکر کنیم تا با نهادینه کردن آن در جامعه از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کنیم.
سپیده قلندری اسفدن
انتهای پیام

captcha