استغاثه به امام زمان(عج) دارای شروطی است/ از اصلاح قلب تا یقین ثابت و اعتقاد راسخ
کد خبر: 3764534
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴

استغاثه به امام زمان(عج) دارای شروطی است/ از اصلاح قلب تا یقین ثابت و اعتقاد راسخ

گروه معارف – حجت‌الاسلام صابری اراکی گفت: استغاثه و توسل به حضرت مهدی(عج)، دارای شرایطی است. اینطور نیست که هر کسی که به مسجد مقدس جمکران یا مسجد مقدس سهله برود موفق بشود، بلکه باید آن شروط را رعایت کند.

استغاثه به امام زمان(عج) دارای شروطی است/ از اصلاح قلب تا یقین ثابت و اعتقاد راسخ

حجت‌الاسلام ابوالفضل صابری اراکی در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی با تبریک فرارسیدن آغاز امامت حضرت ولی‌عصر(عج) گفت: استغاثه و توسل به حضرت مهدی(عج)، دارای شرایطی است. اینطور نیست که هر کسی که به مسجد مقدس جمکران یا مسجد مقدس سهله برود موفق بشود، بلکه باید شروط را رعایت کند.

اصلاح دل و قلب
وی افزود: اولین شرط استغاثه، اصلاح دل و قلب است؛ کسانی که قلب‌هایشان مشتاق گناه است و به عبارتی همچنان از گناه کردن لذت می‌برند؛ این‌گونه قلوب باید اصلاح بشوند. افرادی که حسود هستند و آرزو دارند نفر مقابل‌شان نابود بشود، اینها با حجت‌بن‌الحسن(ع) هیچ ارتباطی ندارند.
خطیب دربار حسینی(ع) ادامه داد: کسانی که می‌خواهند راهی به امام زمان(عج) پیدا کنند، اصلاح دل را باید در اولویت قرار دهند و کینه‌ها، حسادت‌ها، قهرها و ... را کنار بگذارند. مبادا میان افرادی قهر رخ بدهد، اگر هم‌چنین شد ما باید به عبارتی پیش‌دستی کنیم و موضوع را حل و فصل کنیم. بالاترینِ عبادات اصلاح ذات‌البین است. یعنی وقتی شما ببینید دو نفر با هم مشکل دارند، مقدمه‌ای بچینید و این دو نفر را به هم نزدیک کنید. این‌گونه امور بسیار ارزشمند است.

ادب حضور داشته باشیم
صابری اراکی تصریح کرد: دومین شرط استغاثه، توجه کامل به آن است یعنی بعبارتی ادب حضور داشته باشیم. متاسفانه شاهد هستیم عده‌ای در مشاهد مشرفه که وارد می‌شوند، توجه‌شان به آئینه‌کاری‌ها و ... است، این‌ها اصل نیست.

توبه نصوح
وی گفت: انسان جایزالخطا نیست و این حرف از اشتباهات بزرگ است بلکه انسان «ممکن‌الخطا» است. هیچ‌گاه خدای متعال به ما اجازه و اذن خطا نداده است. «توبه» سومین شرط استغاثه به وجود مبارک ولی‌عصر(ع) است. البته توبه باید واقعی باشد نه مثل بعضی افراد که در شب قدر توبه می‌کنند ولی فردای عید فطر مجددا به همان کارهای قبل از توبه باز می‌گردند. توبه واقعی توبةً نصوحا می‌باشد. «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحًا»؛ توبه‌ای که شکست‌ناپذیر باشد، مثل رسول ترک که یک «یا حسین» گفت و تا آخر عمر آن را حفظ کرد.
خطیب برجسته اراکی ادامه داد: شخصی محضر امام صادق(ع) وارد شد، حضرت از وی پرسید حال برادرت چطور است؟ گفت آقا خوب است ولی امامت شما را نپذیرفته، حضرت پرسید چرا؟ گفت: ورع کرده که مبادا فردای قیامت مسئول باشد که چرا امام صادق را بعنوان امام خود انتخاب کرده است. بلافاصله حضرت فرمود: اگر اهل ورع است از وی سوال کن چرا فلان شب در کنار نهر بلخ ورع نکردی؟ شخص پرسید؛ آقا داستان نهر بلخ چیست؟ حضرت فرمود از خودش سوال کن. آن شخص وقتی برگشت به برادرش گفت: جریان نهر بلخ چیست؟ به مجرد اینکه این کلمه به گوشش رسید بدون هیچ سوالی شهادت به ولایت و امامت حضرت جعفربن محمد(ع) داد. زیرا امام(ع) به همه امور آگاه است و اعمال همه ما به امام معصوم ع) عرضه می‌شود.
صابری اراکی افزود: در حقیقت حضرت ولی‌عصر(ع) از همه اسرار زندگی افراد آگاه است، پس کسی که می‌خواهد توسل و استغاثه به وجود نازنین امام زمان(عج) داشته باشد باید از همه اعمال ناپسند گذشته توبه واقعی بکند وگرنه استغاثه‌اش نتیجه‌بخش نخواهد بود. اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) دودمان کرم هستند و گناهکاران را تحویل می‌گیرند، منتهی بشرطها و شروطها، شرط مهم این تحویل گرفتن، توبه واقعی است.

یقین ثابت و اعتقاد راسخ
چهارمین شرط توسل و استغاثه، «یقین ثابت و اعتقاد راسخ» است. یعنی «شک» نباید در دل متوسل راه داشته باشد. بعبارتی شخص استغاثه‌کننده باید یقین داشته باشد که با توسل قطعا و یقینا حاجت‌روا خواهد شد. یکی از راه‌های توسل به امام زمان(عج) عریضه‌نویسی است که انواع مختلفی دارد ولی مرجع عالیقدر آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی که خودشان مهدی‌پژوه بزرگ تشیع هستند می‌فرمایند: عریضه را بنویسید سپس در لابلای گِل قرار بدهید و داخل یک نهر آب جاری بیندازید. البته یکی دیگر از راه‌های ارتباط با حضرت حجت(ع)، نوشتن نامه و قرار دادن در ضریح اعتاب مقدسه است و یقینا به دست حضرت خواهد رسید.
انتهای پیام

captcha