منجی می‌آید...
کد خبر: 3764580
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷

منجی می‌آید...

گروه معارف - در ادیان مختلف همواره وعده ظهور منجی برای نجات بشریت از ظلم و جور حاکم داده شده است، این مسئله در ادیان الهی همچون اسلام، یهود و مسیحیت و همچنین ادیان غیرالهی مطرح شده است.

منجی می‌آید...به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، ظهور و اعتقاد به نجات بشر توسط شخصیتی الهی مسئله ای است که در همه ادیان الهی به نوعی به آن پرداخته شده است.
به عنوان نمونه در دین یهود و در کتاب تورات وعده ظهور «مسیح» یا «ماشیح» نوید داده شده است. به عقیده آنان مسیح یا ماشیح تاکنون متولد نشده است و فرزندی از نسل داوود پیامبر(ص) است؛ عدل را گسترش خواهد داد و یهودیان مالک گستره زمین خواهند بود. در آیین مسیحیت ظهور دوم عیسی مسیح(ع) به عنوان منجی بشارت داده شده است. با وجود مخالفت میان مسلمانان و مسیحیان در سرانجام کار حضرت عیسی(ع) بازخواهد گشت اما در اینکه آن حضرت مجدد ظهور خواهد کرد میان آنان اتفاق نظر وجود دارد. در انجیل لوقا در خصوص ظهور منجی آمده است: کمرهاى خود را بسته، چراغ‌هاى خود را افروخته بدارید و شما مانند کسانى باشید که انتظار آقاى خود را مى کشند... پس شما نیز مستعد باشید زیرا در ساعتى که گمان نمى برید «پسر انسان» مى‌آید».
در اسلام نیز به عنوان آخرین و کامل‌ترین دین در میان تمام ادیان الهی به مساله مهدویت و منجی اهمیت فراوانی داده شده و اعتقاد بر این است که در آخرالزمان حضرت مهدی(عج) ظهور خواهد کرد و ایشان از نسل حضرت علی(ع) و فاطمه(س) بوده و هم نام پیامبر(ص) است. اسلام به دو فرقه شیعه و سنی تقسیم شده و میان این دو فرقه در باب ظهور منجی اختلاف نظر وجود دارد.

در میان اهل سنت احادیث زیادی در خصوص ظهور منجی وجود دارد و بالغ بر 6000 حدیث در کتب آنان همچون صحیح بخارى، سنن ابن ماجه، سنن ابن داود، سنن ترمذى، منتخب کنز العمّال ، مسند احمد بن حنبل، ینابیع المودة، الصواعق المحرقه در این باب نقل شده است.

با توجه به اینکه در فرقه اهل سنت به اصل امامت، همچون شیعه، اعتقادی ندارند اما به دلیل کثرت احادیث درباره این مساله اعتقاد به ظهور منجی از اعتقادات ضروری اهل سنت است.

در مذهب تشیع مسئله مهدویت دارای اهمیت زیادی است. نخست به این دلیل که در مذهب شیعه مساله امامت دارای جایگاهی بالایی است و دوم اینکه در این مذهب به طور جامع به مساله مهدویت پرداخته شده است و هیچ ابهامی در آن وجود ندارد. در این باب احادیثی نیز وجود دارد. در این خصوص پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید «پس از من 12 امام خواهد آمد. اولِ آن‌ها تو هستى اى على و آخر ایشان «قائم» همان کسى که به لطف خداى متعال بر همه شرق و غرب جهان پیروز مى‌شود».
همچنین در باره حتمی بودن ظهور این حضرت نیز می‌فرماید «اگر از عمر دنیا جز یک روز باقى نمانده باشد، خداوند آن روز را آن قدر طولانى کند تا مردى از اهل بیتم که نامش نام من است بیاید و زمین را پس از آن که از ستمگرى و بیداد پر شده بود، از عدل و داد پر کند».

در همین خصوص حجت الاسلام مهدی عدالتیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از خراسان رضوی در خصوص اختلاف مذهب شیعه و سنی در بحث ظهور امام زمان(عج) اظهار کرد: اصل مساله ظهور حضرت مهدی(عج) مورد اتفاق نظر تمام شیعیان و اهل سنت است و علمای بزرگ اهل سنت همچون سیوطی، عالم معروف اهل سنت که دارای کتاب تفسیر و در ادبیات نیز بوده، معروف است.

وی افزود: سیوطی کتابی مستقل در مورد حضرت مهدی(عج) نوشته و بزرگان اهل سنت نیز حدود 30 کتاب در این خصوص دارند.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: سیوطی در کتاب خود حدیثی از پیامبر(ص) خطاب به حضرت زهرا(س) آورده که پیامبر(ص) در آن می‌فرماید «ای فاطمه بر تو بشارت می‌دهم که مهدی(عج) از نسل تو است. بنابراین اصل ظهور امام زمان(عج) مورد اتفاق شیعه و اهل سنت و مساله مورد اختلاف میان آنان بحث ولادت حضرت مهدی (عج) است».

عدالتیان در خصوص بحث مورد اختلاف شیعه و سنی خاطرنشان کرد: شیعیان معتقد هستند که حضرت مهدی(عج) فرزند امام حسن عسکری (ع) است و در حال حاضر زنده اما غایب هستند اما اهل سنت معتقدند که حضرت در سال‌های قبل از ظهور متولد شده و بعد از اینکه به سن مورد نظر خداوند رسید، به اذن خدا ظهور خواهند کرد.
وی اضافه کرد: بنابراین در اصل ظهور حضرت و اینکه عالم به دست آن حضرت پر از عدل و داد خواهد شد، اختلافی وجود ندارد.

عضو هیئت مدیره مؤسسه فرهنگ بیان معرفت گفت: براساس اصل ظهور در مکتب شیعه، در هیچ زمانی جهان از حضور حجت خدا خالی نیست و در هر زمان باید حضور داشته باشند و در این باره پیامبر(ص) می‌فرماید «اگر حجت خدا نباشد، زمین عدل خود را فرو می‌برد». عدالتیان عنوان کرد: به همین جهت شیعیان معتقدند که همیشه امام زمان(عج) حضور دارد و در زمان حضور خود براساس وظایف و تکالیف الهی خود همچون هدایت عمومی جامعه، پیشگیری از ظلم ستمگران زمانی که ظلم آنان از حد خارج شود، راهنمایی عالمان بزرگ برای هدایت جامعه، زمینه‌سازی برای رشد افراد مستعد و فریادرسی به نیازمندان از مسئولیت‌هایی است که آن حضرت انجام می‌دهند.وی ادامه داد: درست است که مردم ظاهرا امام را مشاهده نمی‌کنند و این موضوع درست مشابه زمانی است که در زمان ائمه(ع) کسانی که در مناطق دیگر حضور داشتند، امام را نمی‌دیدند اما ائمه(ع) مسئولیت الهی خود را انجام می‌دادند.این استاد حوزه علمیه بیان کرد: عالم به سوی کمال در حرکت است و خداوند متعال مقدر کرده که انسان‌ها در پایان زندگی خود در عالم شاهد شکوفایی عدل، علم و فضیلت باشند و ظلم و ستم پایان یابد.عدالتیان عنوان کرد کرد: این حقیقت وجود دارد و انسان باید به کمال نهایی برسد و عالم نیز خاتمه یابد و در شریعت نیز تاکید شده که امام زمان (عج) حتما ظهور خواهد کرد.
وی در ادامه گفت: همین باور به ظهور امام زمان(عج) باعث انگیزه مستضعفین برای استقامت در برابر ظالمان و مبارزه با ظلم در طول تاریخ بوده است و امروزه نیز مسلمانان در کشورهای مختلف و از جمله ایران اسلامی با قاطعیت در برابر ستمگران ایستادگی کرده و مدافع مظلومین هستند و این اقدامات به جهت ایمان، عشق و علاقه به مهدویت ظهور آن حضرت است.
انتهای پیام

captcha