به گزارش ایکنا؛ بیست و دومین شماره فصلنامه علمی پژوهشی فرهنگ رضوی به صاحبامتیازی بنیاد بینالمللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) و مدیرمسئولی اکبر شیخ با هدف کمک به گسترش فرهنگ رضویپژوهی در مراکز علمی وپژوهشی و ترویج و تعمیق فرهنگ و معارف رضوی منتشر شد.
عناوین مقالاتی که در این شماره انتشار یافته بدین قرار است: «نماز باران و کارکردهای آن در سیره رضوی»، «بن مایه عدالت در کلام امامرضا (ع)»، «تاملی بر جایگاه حقوق بشر در پرتو سیره و اندیشه رضوی»، «جایگاه معیاری امام جواد (ع) در تفکر اعتقادی شیعه»، «تدوین راهبردهای احیای جاده ولایت با هدف توسعه فرهنگ زیارت به روش SWOT»، «مولفههای مناظره های علمی امام رضا (ع): الگویی برتر برای آزاداندیشی دینی و نشر اسلام در دنیای معاصر»، «مطالعه تطبیقی «کرامت انسان» از منظر سیره رضوی و مبانی اومانیسم»، «بررسی سندی و محتوایی نامه امام رضا (ع) به حاکم طبس».
در چکیده مقاله «بنمایه عدالت در کلام امامرضا (ع)» اثر رحمتالله کریمزاده میخوانیم: «حقیقت و مفهوم عدالت از مباحث مهمی است که درباره خداوند و افعال او، نظام هستی و از همه مهمتر انسان و افعال فردی و اجتماعی او مطرح است. تاکنون بحثهای مهمی درباره عدالت شده است؛ اما آنچه در این نوشتار بدان پرداخته شده، بررسی بنمایه و حقیقت عدالت در کلام امامرضا (ع) است. این پژوهش به روش توصیفیتحلیلی این پرسش اصلی را بررسی کرده است که «ریشه و بنیان عدالت در نگاه امامرضا (ع) چیست؟
متفرع بر این پرسش اصلی، این پرسش را مطرح کرده است: عدالت امری اعتباری و قراردادی است یا امری اصیل و حقیقتی واقعی؟ راه تحقق عدالت در فرد و اجتماع چیست؟ فرضیه مورد نظر این است که بن مایه عدالت در نگاه امامرضا (ع) عبارت است از حقیقت توحیدی و وحدت عدالت با این حقیقت محضه. بنابراین، عدالت امری واقعی و نفسالامری است، هرچند در امور قراردادی نیز جریان دارد. تنها راه تحقق عدالت در امور فردی، تهذیب نفس و مزینشدن انسان به تقواست. تحقق عدالت در حوزه اجتماعی نیز به پیادهکردن احکام و دستورهای الهی و پایبندبودن به آن در جامعه وابسته است.»
در طلیعه مقاله «تاملی بر جایگاه حقوق بشر در پرتو سیره و اندیشه رضوی» اثر مسعود خدیمی آمده است: «مفهوم حقوق بشر به عنوان مجموعهای از حقوق و آزادیهایی که انسان در حیات فردی و اجتماعی برای صیانت از کرامت ذاتی از آنها برخوردار است، در گفتار و کردار امامرضا (ع) شایسته تامل است؛ چنانکه به استناد آن میتوان نسبت به ارتباط حقوق بشر و اسلام، به درک صحیح رسید. حضرت در کنار تبیین احکام و دستورات دین مبین اسلام، به تشریح اصول و مبانی حقوق بشر، بهمنظور ایجاد جامعهای وارسته و وفادار به حقوق مردم پرداختهاند تا در نهایت طریق هدایت و سعادت را به همگان بنمایانند. بررسی دقیق و روشمند اصول اساسی و گزارههای مهم حقوق بشری مدنظر امامرضا (ع) با روش تحلیل مفادی و اسنادی از طریق گردآوری اسناد و منابع کتابخانهای در این پژوهش مد نظر قرار گرفته و تلاش شده است با واکاوی محتوایی بینش رضوی در این باره، تصویری از سیره و اندیشه امامرضا (ع) نسبت به حقوق بشر و مرتبت آن در اسلام ترسیم شود.
در تعالیم امام (ع) کرامت انسان، پایه و اساس واقع میشود و تمامی قواعد حقوق بشری با توجه به این اصل و نیز مساوات و آزادی، تدوین میشوند. اهتمام امامرضا (ع) نسبت به حقوق بشر تنها در حقوق مالی و قضایی و اجتماعی مشاهده نمیشود، بلکه حقوق موجود در حوزه فکر و اندیشه انسان جایگاه والاتری در تفکر ایشان دارد که عدم تحمیل دین و آزادی مباحثات علمی، از مصادیق تام آنهاست.»
همچنین در مقاله «مطالعه تطبیقی «کرامت انسان» از منظر سیره رضوی و مبانی اومانیسم» که در این شماره انتشار یافته است چنین میخوانیم: «یکی از مسائل اساسی در حوزه انسانشناسی که بهنوبه خود آزمونی در نشاندادن برتریهای یک مکتب فلسفی اجتماعی بر سایر مکاتب و اندیشههای رقیب است، تبیین ماهیت «کرامت انسان» و خاستگاه، اهمیت و دستاوردهای انسانی، دینی، اخلاقی، حقوقی، اجتماعی و… آن است. مقاله حاضر به روش توصیفیتحلیلی و تطبیقی به بررسی تطبیقی مولفههای نظری و عملی «کرامت انسان» از منظر انسانشناسی دینی امامرضا (ع) با مبانی انسانشناسی اومانیسم پرداخته است.
توسعه افق اندیشه و حقیقیطلبی یک مسلمان بر حقایق عینی و باطنی، منحصر نبودن منابع معرفتی در حس و تجربه و توسعه آن بر منابع وحیانی در راستای تشخیص عمیقتر مصداقهای حق و باطل و خیر و شر، اشتمال «کرامت انسان» بر دو حوزه «ذاتی» و «اکتسابی و ارزشی»، نشاتگرفتن کرامت ذاتی و اکتسابی انسان از خداوند، قابلیت سلب اختیاری کرامت ذاتی انسان از سوی خویش، اشتمال کرامت انسان افزون بر حوزه معنوی، فردی و اخروی بر ساحتهای مادی، دنیوی، اجتماعی و حکومتی؛ زیربنا بودن انسانیت انسان و روبنا بودن نیازهای مادی، نفسانی و غریزیاش؛ منافات نداشتن مجازاتهای اسلامی با کرامت انسان و… از اساسیترین برتریهای نظری و کاربستی کرامت انسان از منظر انسانشناسی دینی آن امام همام و دستاورد و نوآوری ویژه مقاله حاضر شمرده میشود.».
انتهای پیام