ضرورت بزرگداشت ۹ ربیع برای شناساندن امام عصر(عج) به جهانیان/ بیعت با حضرت مهدی(عج) به زندگی جهت می‌دهد
کد خبر: 3764631
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶

ضرورت بزرگداشت ۹ ربیع برای شناساندن امام عصر(عج) به جهانیان/ بیعت با حضرت مهدی(عج) به زندگی جهت می‌دهد

کارشناسان مهدوی با بیان اینکه بیعت با امام زمان(عج) در روز ۹ ربیع به زندگی انسان جهت می‌دهد، درباره چرایی بزرگداشت این روز نسبت به نیمه شعبان سخن گفتند.

به گزارش ایکنا،‌ فارس نوشت: نهم ربیع یادآور این است که بدانیم امام عصر (عج) مصداق وعده الهی است، بازمانده خاندان وحی و رسالت، علم سرافراز خداوند در زمین، حجت خدا در بین مردم زنده است. با مردم زندگی می‌کند، مردم را می‌بیند، با آن‌ها است، دردهای آنان آلامشان را حس می‌کند، یک انسان واقعی، مشخص، نام معین با پدر و مادر مشخص و در میان مردم است. نهم ربیع الاول یادآوری مجدد این معارف حقه است. همچنین نهم ربیع الاول یادآور این است که روزی خواهد رسید که خداوند با قدرت لایزال حق، همه قله‌های ظلم و فساد را برخواهد چید و چشم‌انداز زندگی بشر با نور عدالت منور خواهد گشت. به مناسبت این روز فرخنده پای سخن کارشناسان مهدوی درباره چرایی بزرگداشت روز نهم ربیع‌الاول نشستیم که در ادامه می‌آید:

حجت‌الاسلام کلباسی: بزرگداشت نهم ربیع مهم‌تر از روز نیمه شعبان است

حجت‌الاسلام مجتبی کلباسی رئیس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه حضرت مهدی(عج) امام حی و زنده ما هستند، ابراز داشت: بنابراین آغاز امامت حضرت حجت (عج)  یک تمایزی با آغاز ولایت دیگر اولیای الهی دارد و ما با بزرگداشت این روز، توجه و وظیفه خودمان را نسبت به امر امامت آن حضرت ابراز می‌کنیم. در واقع در چنین روزی ما بیعت و اوج اعتقادمان را به صاحب عصرمان اعلام می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه نهم‌ ربیع‌الاول از دیرباز مورد تکریم بوده است، خاطرنشان کرد: این روز فرصت و ظرفیتی است که بیشتر به موضوع مهدویت توجه داشته باشیم، بزرگداشت این روز حتی مهم‌تر از روز نیمه شعبان که سالروز ولادت حضرت ولیعصر(عج) است و سزاوار است که هر ساله این روز باشکو‌ه‌تر از سال قبل گرامی داشته شود تا فضا و بستری برای شناساندن حضرت(عج) به جهان فراهم شود.

حجت‌الاسلام فؤادیان: ذکر ۸۰ ویژگی برای منتظران/ یکی از وظایف ما در نهم ربیع شاد بودن است

حجت‌الاسلام محمدرضا فؤادیان نویسنده کتاب «وقف مهدوی» با تأکید بر اینکه نهم ربیع آغاز امامت امام عصر (عج) روز فرخنده‌ای است و شایسته است که همان حالتی در طول تاریخ برای آغاز امامت امامان اتفاق افتاده نسبت به امام عصر داشته باشیم، گفت:  مثلًا امام علی (ع) وقتی که امامتشان اعلام شد، مردم وظیفه پیدا کردند که با ایشان عهد و پیمان ببندند و همین طور امامان دیگر وقتی امامی به شهادت می‌رسیدند، مردم تسلیت می‌گفتند و عهد خود را با امام جدید اعلام می‌کردند.

وی یکی از مهمترین وظایف ما در برابر امام عصر (عج) را تجدید عهد و پیمان دانست و افزود: در کتاب «مکیال‌المکارم» ۸۰ وظیفه برای منتظر بیان شده از آن جمله که شیعیان ما کسانی‌اند که در ایام شادی ما شاد باشند و در ایام ناراحتی ما ناراحت. بنابراین برای ما در این نقطه تاریخی این حقیقت که در دولت امام عصر (عج) هستیم، بسیار منحصر به فرد است. چرا که در هستی هیچ کس چون او نبوده و نیست. بنابراین یکی از وظایف ما شاد بودن است تا قلب امام خوشنود شود.

حجت‌الاسلام فؤادیان با بیان اینکه این مجالس که از روی عشق برگزار می‌کنیم باید عارفانه و عاشقانه باشد، تصریح کرد: چرا که باید بتواند معرفت ما را بیشتر کرده و ما را یک پله به امام عصر (عج) نزدیک کند، باید عهد و پیمان ببندیم که هر کس بنا به وظیفه خود سعی کند تا سال بعد مثلاً یک کتاب در رابطه با امام مهدی (عج) بخواند و معارف مهدویت فرا بگیرد یا برای حجت خدا قرآن خوانده یا صدقه دهد، در نهایت این عهدها را که می‌بندیم به آن‌ها نیز وفا کنیم.

حجت‌الاسلام جعفری:بیعت با امام زمان (عج) به زندگی جهت می‌دهد

حجت‌الاسلام محمدصابر جعفری قائم مقام سابق بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) با بیان اینکه دو نوع شادمانی برای به امامت رسیدن امام داریم، اظهار داشت: یک نوع وقتی است که پیامبر (ص)، حضرت علی (ع) را به عنوان امام معرفی می‌کند. برای این امر، مراسم داشتیم و امامان هم بر آن و بزرگداشت آن تأکید کرده‌اند، البته جشنی متناسب با عرف زمانه خودش؛ یعنی وقتی پیامبر (ص)، حضرت علی (ع) را به عنوان امام در غدیر مطرح می‌کنند که یک حالت عمومی دارد، این همراه خودش جشن دارد؛ تا چند روز افراد به امیرالمؤمنین(ع) تبریک می‌گفتند.

وی با اشاره به اینکه جشن و شادمانی برای آغاز امامت امام عصر (عج) پیش از انقلاب اسلامی هم بوده است و اصلاً حادثه دیگری در نهم ربیع نبوده است، ادامه داد: البته دست‌هایی در کار است؛ دست‌هایی که می‌خواهند وحدت را برهم بزنند؛ وگرنه کسانی که در نظام ما دم از وحدت زدند، از همه بیشتر تبیین‌گر ولایت بوده‌اند. مثل امام راحل، این همه از وحدت صحبت کرد. مقام معظم رهبری هم از وحدت صحبت می‌کنند.

حجت‌الاسلام جعفری با اشاره به اینکه تجدید عهد و بیعت با امام سابقه داشته است، ابراز داشت: با نزدیک شدن به ایام نهم ربیع‌الاول، آغاز امامت یگانه منجی عالم بشریت و سخن از بیعت با امام زمان(عج) برای کسی احساس غریبی پیش نیاید، زیرا تجدید عهد و بیعت برای جریان امامت امام (عج) چیز عجیبی نیست. اگر انسان در معامله و سود و زیان است. دین، بیع او را جهت می‌دهد و جهت‌دهی آن، بیعت با امام است. در واقع کار دین جهت‌دهی به معاملات انسان است. بیعت این ثمره را هم دارد که وقتی فهمیدی طرف حسابت امام حسین (ع) یا امام عصر(عج) است، رفتارت، زندگی‌ات، برخوردت، همه به او بیشتر متمایل می‌شود.

انتهای پیام

captcha