نهادینه شدن فرهنگ مطالعه ‌از سنین کودکی آغاز شود
کد خبر: 3764699
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲

نهادینه شدن فرهنگ مطالعه ‌از سنین کودکی آغاز شود

گروه اجتماعی ـ مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نهادینه شدن فرهنگ مطالعه باید از سنین پایین شروع شود، تأکید کرد: باید «آموزش» و «پرورش» را تؤامان ببینیم و کتابخانه در کنار مدرسه و دانش‌آموز باشد.

مطالعه کتب غیر درستی با دانش آموزان عجین شود/ اجرای «کتابگردی» از آذر

به گزارش ایکنا از گیلان، علی غیاثی، مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز، 26 آبان ماه در آیین افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه کتاب گیلان که از امروز لغایت اول آذر‌ماه در محل دائمی نمایشگاه های استان واقع در جاده تهران برگزار خواهد شد، با بیان اینکه بعد از انقلاب سه پیمایش ملی فرهنگی ـ اجتماعی انجام شده است، اظهار کرد: پیمایش‌های فرهنگی  ـ اجتماعی ارزش ها و نگرش های مردم را در مناطق مختلف سراسر کشور سنجش می کند که در قالب کتاب منتشر می شود.

وی آخرین پیمایش را مربوط به سال 94 دانست که نتایج آن سال گذشته منتشر شد و تصریح کرد: گیلان جزو استان هایی است که نتایج نظرسنجی های آن در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادیف سیاسی، مذهبی و... نسبت به سایر استان ها مطلوب تر است.

مدیرکل امور استان‌های وزارت ارشاد‌ با اشاره به شاخص های کتاب و کتابخوانی در گیلان، افزود: مصرف کالاهای فرهنگی در زمینه رسانه و اینترنت در گیلان 148 دقیقه در شبانه روز است که این میزان برای کشور 170 دقیقه می باشد. همچنین گیلانیان 178 دقیقه در شبانه روز تلویزیون و حدود 47 دقیقه انواع شبکه های رادیویی و ماهواره ای را تماشا می کنند.

غیاثی‌ با بیان اینکه 6 درصد مردم گیلان در طول هفته 5 ساعت، 7.5 درصد بین 10 تا 15 ساعت و 6.2 درصد بین 15 تا 20 ساعت اوقات فراغت دارند، گفت: خوشبختانه 81 درصد مردم تمایل دارند اوقات فراغت خود را با خانواده بگذرانند که شاخص خوبی است. بودن در کنار دوستان و همکاران در رتبه بعدی قرار دارد.

این مقام مسئول‌ آمار مطالعه کتاب های غیر درستی در گیلان را 37 درصد دانست که چهار درصد از میانگین کشوری کمتر است و خاطرنشان کرد: گیلان در عرصه‌های علمی، آموزشی، تحصیلی، باسوادان و تحصیلکرده های دانشگاهی جایگاه بالایی دارد که نشان می دهد گرایش مردم گیلان به کتاب های درسی بیشتر است. این در حالی است که 59 درصد کل کشور کتاب های غیر درسی مطالعه نمی کنند.

وی زمان صرف شده برای مطالعه کتب غیر درسی در شبانه روز در کشور را 32 دقیقه و گیلان را 7 دقیقه دانست و عنوان کرد: مطالعه روزنامه و مجله در گیلان 32 دقیقه و کشور 80 دقیقه است لذا باید برای اوقات فراغت برنامه ریزی ویژه داشته باشیم.

مدیرکل امور استان های وزارت ارشاد‌ با بیان اینکه نهادینه کردن فرهنگ مطالعه باید از سنین پایین شروع شود، تاکید کرد: مطالعه کتب غیر درستی باید با آموزش و پرورش عجین شود. در واقع مطالعه کتب غیر درستی نباید فوق برنامه باشد، بلکه دانش آموزان در کنار کتب درسی و لا به لای متون آموزشی، باید عادت به مطالعه و کتاب و کتابخانه کنند.

غیاثی‌ با تاکید بر لزوم برقراری ارتباط بین دانش آموز و کتابدار، یادآور شد: باید «آموزش» و «پرورش» را توامان ببینیم و کتابخانه در کنار مدرسه و دانش آموز باشد.

وی با اشاره به طرح های ترویجی این وزارتخانه در امر کتاب و کتابخوانی، عنوان کرد: طرح پاییزه کتاب را از 24 آبان لغایت 4 آذر در کشور برگزار خواهیم کرد و 16 کتابفروشی گیلان در این طرح مشارکت دارند.

این مسئول فرهنگی، طرح بهاره، تابستانه، پاییزه و زمستانه کتاب را با هدف تقویت کتابفروشی ها دانست و گفت: طرح باشگاه کتابخوانی با همکاری آموزش و پرورش برگزار می شود. همچنین فعالیت های ترویجی خوبی را در روستاها آغاز کردیم.

غیاثی‌ معرفی سالانه پایتخت کتاب ایران را زمینه ساز ترویج فرهنگ کتابخوانی دانست و اضافه کرد: این ظرفیت در گیلان وجود دارد. البته امسال کاشان به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شده است.

مدیرکل امور استان های وزارت ارشاد، با بیان اینکه استان گیلان جزو 10 استانی است که اختیار صدور مجوز کتاب دارد، اظهار کرد: از اول آذر طرح «کتاب گردی» را با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و تقویت کتابفروشی ها اجرا خواهیم کرد.

انتهای پیام

captcha