دانشگاه‌ها برنامه‌ای برای تربیت قاری یا حافظ ندارند/ ناهماهنگی میان هزینه و بودجه
کد خبر: 3764708
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴

دانشگاه‌ها برنامه‌ای برای تربیت قاری یا حافظ ندارند/ ناهماهنگی میان هزینه و بودجه

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ رئیس اداره فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های آزاد اسلامی ایجاد عوامل انگیزشی برای ورود دانشجویان به عرصه‌های قرآنی را یک ضرورت دانست و گفت: دانشگاه‌ها برنامه مبنایی برای تربیت قاری یا حافظ ندارند چون این برنامه‌ها هزینه‌بردار بوده و با بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها هماهنگی ندارد.

دانشگاه‌ها برنامه‌ای برای تربیت قاری یا حافظ ندارند/ ناهماهنگی میان هزینه و بودجه
علی عزتی، رئیس اداره فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های آزاد اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، بیان کرد: برگزاری مسابقات قرآنی تأثیرات قابل توجهی بین اجتماع، دانشگاه و جوانان می‌گذارد.
وی با بیان اینکه هر حرکت قرآنی مانند یک مانور فرهنگی قوی و تأثیرگذار است، اظهار کرد: آنچه در تأثیرگذاری برنامه‌های فرهنگی و قرآنی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، بنیان، خانواده‌ای است که در آن جوان رشد یافته چرا که خانواده بزرگترین منبع فکری و فرهنگی جوانان را تشکیل می‌دهد.
عزتی ادامه داد: تا زمانی که خانواده‌ها با برخی از مباحث در حوزه فرهنگ بیگانه باشند، از آنجا که شکل‌گیری ترکیب فرهنگی و فکری از بطن خانواده شکل می‌گیرد، لذا ایجاد بستر مناسب در این حوزه برای جوانان سخت‌تر خواهد بود.

تأثیر قرآن در پیشبرد مطالعات دانشجویان
رئیس اداره فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های آزاد اسلامی در‌ خصوص تأثیر قرآن در پیشبرد مطالعات دانشجویان و سبک زندگی آنان بیان کرد: تجربه نشان داده راه کسانی که در وادی قرآن هستند، بیشتر به موفقیت می‌انجامد اما این یک بحث کلی نیست و استثنا هم وجود دارد ولی در مجموع فرهنگ قرآنی تأثیرات خود را بر سبک زندگی، اخلاق و تحصیل دانشجو خواهد گذاشت.
وی با اشاره به اینکه کمبود بودجه فرهنگی اجازه اجرای برنامه‌های مبنایی در حوزه فرهنگی و قرآن را نمی‌دهد، تصریح کرد: ایجاد عوامل انگیزشی برای ورود دانشجویان به عرصه‌های قرآنی یک ضرورت است در حالی که اکثر دانشجویان شرکت‌کننده در جشنواره بر اساس علاقه خود و یادگیری فردی در مراکز قرآنی در مسابقات دانشگاه حضور می‌یابند و دانشگاه‌ها برنامه مبنایی برای تربیت قاری یا حافظ ندارند چون این برنامه‌ها هزینه‌بردار بوده و با بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها هماهنگی ندارد.
عزتی اظهار کرد: سعی شده بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته کرسی تلاوت در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد برگزار شود. از طرفی کلاس حفظ قرآن نیز در دستور کار است که در چند واحد دانشگاهی از ابتدای امسال در حال اجراست و درصددیم در دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور عملی کنیم.

اجرای برنامه مستمر فرهنگی با محوریت قرآن
رئیس اداره فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های آزاد اسلامی گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته و در راستای اجرای برنامه مستمر فرهنگی با محوریت قرآن، برگزاری کرسی تلاوت و برپایی کلاس آموزشی حفظ قرآن کریم با حضور دانشجویان منتخب و برگزیدگان جشنواره قرآن و عترت دانشجویی برنامه‌ای است که مستمر در دانشگاه اجرا خواهد شد.
عزتی با بیان اینکه با وجود کمبود بودجه در اجرای برنامه های قرآنی ناامید نیستیم، اضافه کرد: در زمینه حفظ قرآن کریم دانشگاه آزاد واحد همدان نیز کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کند که حافظانی نیز از آنجا در جشنواره شرکت کرده‌اند و تاکنون در 10 واحد دانشگاه آزاد از جمله تبریز و نجف‌آباد کرسی تلاوت و آموزش حفظ قرآن کریم اجرایی شده که امیدواریم این طرح در دانشگاه‌های آزاد کشور عملی شود.
انتهای پیام

captcha