افکار مردم را نسبت به امر به معروف و نهی از منکر تغییر دهیم
کد خبر: 3764712
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴

افکار مردم را نسبت به امر به معروف و نهی از منکر تغییر دهیم

گروه اجتماعی ـ دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منكر فارس با تأكید بر اینكه باید افکار مردم را نسبت به امر به معروف و نهی از منکر تغییر دهیم، گفت: ‌امر به معروف و نهی از منکر احیا نمی‌شود، مگر با ایجاد گفتمان عمومی به‌ویژه در نخبگان و همگانی کردن تذکر لسانی.

به گزارش ایكنا از فارس، سلیمان مهدوی، دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منكر فارس امروز، 26 آبان‌ماه در نشست با روحانیان و طلاب حوزه علمیه مولی‌الموحدین(ع) شیراز گفت: ما در ستاد در وهله اول به دنبال معرفی معروف امر به معروف و نهی از منکر هستیم و طبق قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر مصوب مجلس شورای اسلامی، 21 ماموریت برای ستاد تعریف شده است.
دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منكر فارس افزود:‌ در گستردگی امر به معروف و نهی از منکر همین بس که عالم بزرگوار حضرت امام خمینی(ره)، انقلاب اسلامی را به عنوان یک امر به معروف و نهی از منکر سیاسی معرفی کردند. در دین مبین اسلام نیز امر به معروف و نهی از منکر جایگاه بسیار عظیمی دارد، آن طور که تمام فرائض به آن بستگی دارد و طبق آیه 12 سوره حج تشکیل یک حکومت اسلامی چهار پایه دارد که دو پایه آن امر به معروف و نهی از منکر است و دو پایه دیگر آن نماز و زکات است که وابسته به دو پایه فریضتین است و بنابراین در احیا و اجرا و ترویج نیاز شدید به متخصصین دین است.
وی با بیان اینكه به معروف و نهی از منکر سه مرحله دارد، گفت: مرحله اول قلبی، مرحله دوم تذکر لسانی و کتبی و مرحله سوم یدی است، که برعهده حاکمیت است؛ مرحله اول و دوم برعهده آحاد مردم به ویژه روحانیان و طلاب حوزه‌های علمیه است به طوری که باید ایمان را در میان آحاد مردم افزایش دهند. این تقویت ایمان مقدمه اصلی حرکت امر به معروف و نهی از منکر است.
مهدوی همچنین در رابطه با حمایت قضایی از آمران و ناهیان گفت: قانون دادگستری‌ها را موظف کرده است تا در تمام مراکز شهرستان‌ها، یک شعبه جهت رسیدگی به پرونده‌های امر به معروف و نهی از منکر اختصاص یابد و از آن مرکز حمایت کنند.
دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منكر فارس ادامه داد:‌در شیراز نیز شعبه 11 دادگاه اطلسی، از سوی رئیس دادگستری استان جهت رسیدگی به پرونده‌های امر به معروف و نهی از منکر تعیین شده است. بر اساس قانون دستگاه قضایی یک شعبه در بازرسی، یک شعبه در دادگاه و یک شعبه در دادگاه تجدید نظر داریم و این مراحل کاملاً طی شده و هیچ مشکلی در این خصوص در دادگستری استان فارس وجود نداریم.
وی تأكید كرد: تا زمانی که در مملکت ما امر به معروف و نهی از منکر معروف نشود، مفاسد اجتماعی ظاهری و باطنی از بین نخواهند رفت و باید افکار مردم را نسبت به امر به معروف و نهی از منکر تغییر دهیم.
مهدوی یادآور شد: هر وقت نیروی انتظامی اقدامی می‌کند یک کلیپ ثابت بر علیه امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی منتشر می‌شود که سبب تشویش اذهان عمومی برای تخطئه امر به معروف و نهی از منکر می‌شود.
دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منكر فارس تأكید كرد: ‌امر به معروف و نهی از منکر احیا نمی‌شود، مگر با ایجاد گفتمان عمومی به‌ویژه در نخبگان و همگانی کردن تذکر لسانی.
وی در توضیح ای که امر به معروف و نهی از منکر صرفاً پرداختن به حجاب و چند ناهنجاری اجتماعی نیست،‌ نیز گفت:‌ اولویت اول همه ما و مهم‌ترین معروف حفظ نظام است و بعد از آن امید دادن به مردم و حفظ وحدت عمومی و از بین بردن شکاف‌های اجتماعی وظیفه آحاد مردم است.
مهدوی افزود:‌متاسفانه بعضی‌ها در سطح جامعه امر به معروف و نهی از منکر را مزاحم م‌ دانند، در حالی که در دین مبین اسلام ناجی و فریض‌ ای حکومت ساز و پایه تشکیل حکومت است و باید افکار عمومی را نسبت به امر به معروف و نهی از منکر تغییر داد.
وی گفت: در مکاتب غربی می‌گویند همه باید مطیع محض قانون باشند به طوری که اگر قانون هم اشتباه باشد کسی حق اعتراض ندارد، اما در دین مبین اسلام این چنین نیست، به طوری که حسین‌بن علی(ع) بر علیه قانون معاویه قد علم کرد.
انتهای پیام

captcha