گسترش كتابخوانی بسیاری از ناهنجاری‌ها را برطرف می‌كند
کد خبر: 3764723
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱
حسنی:

گسترش كتابخوانی بسیاری از ناهنجاری‌ها را برطرف می‌كند

گروه فرهنگی ـ فرماندار ویژه لارستان معتقد است كه با گسترش کتابخوانی، بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی در جامعه برطرف خواهد شد.

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی فرمانداری لارستان، جلیل حسنی، فرماندار ویژه لارستان در جمع کتابداران، کتابخوانان و نویسندگان لارستانی که به‌مناسبت روز کتاب و کتابخوانی در سالن دانشکده پرستاری حضرت زینب(س) این شهرستان برگزار شد، گفت: نویسندگان در بسیاری از موارد منشأ اثر بوده‌اند و برای آیندگان اندوخته‌های با ارزشی را به‌جا گذاشته‌اند.
وی گفت: اگر کتاب و کتابخوانی گسترش یابد و ارتباط تنگاتنگ با علم و دانش از طریق کتاب استمرار پیدا کند، بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی در جامعه برطرف خواهد شد، کما اینکه به‌صورت تجربی و تاریخی اگر نگاه کنیم به سیر تکاملی جامعه بشری، می‌بینیم که همین کتاب و کتابخوانی بوده است که جامعه را متحول کرده است.
فرماندار ویژه لارستان با تأکید بر اینکه کتاب و کتاب خواندن منشأ اثر، پیشرفت و مسیر توسعه را برای ما هموار می‌کند، گفت: متأسفانه در جامعه ما هنوز بحث کتاب و کتابخوانی آنچنان رشد پیدا نکرده است و این شاید به‌خاطر کم کاری برخی از مجریان و یا مسئولان و یا کسانی که در این عرصه صاحب نظر و اندیشه و علم هستند، باشد و یا خود افراد جامعه هم شاید مقصر باشند که نتوانسته‌اند آنچنان که باید و شاید در سبد کالای زندگی خود جایی را برای مطالعه کتاب و هم طراز با سایر نیازمندی‌های روزانه لحاظ كنند، کما اینکه به همان اندازه که از نظر جسمانی و از نظر احتیاجات مادی نیاز به اقلام روزانه داریم، به همان اندازه و شاید بیشتر و از نظر روحی و فکری و روانی نیاز به کتاب داریم.
حسنی اظهار کرد: کتاب در تغذیه روح انسان‌ها نقش اساسی و محوری دارد، چرا که تاریخ برای ما مشخص کرده است در سیر مراحل تکامل زندگی بشری، علم و دانش‌محور توسعه بوده است.
وی اضافه کرد: یقین می‌دانیم اگر مطالعه و علم و دانش بر تمامی ابعاد زندگی ما سایه بگستراند، همه ابعاد زندگی ما را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و ما با بسیاری از مشکلاتی که امروز داریم، مواجه نخواهیم بود و یقیناً ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی برطرف خواهد شد و فرهنگ بهینه‌ای را در جامعه شاهد خواهیم بود.
معاون استاندار فارس ادامه داد: در حوزه سیاسی نیز فعالیت‌های سیاسی قاعده‌مندی را خواهیم داشت و تنش‌های ناشی از فعالیت‌های سیاسی گریبانگر جامعه نخواهد شد، چون هر کس به حق و حقوق و ارزش‌های اجتماعی خودش از طریق کتاب خواندن آگاه خواهد بود و رقابت‌های سیاسی قاعده‌مند خواهد شد و طرفداران جریان‌های سیاسی و افکار و شخصیت‌های سیاسی هم در جامعه به قوانین و حق و حقوق خودشان آشنا خواهند بود و به حریم دیگران تجاوز نخواهند کرد و همین باعث می‌شود که فعالیت سیاسی قاعده‌مند شود.
فرماندار لارستان با تأکید بر اینکه در حوزه امنیتی هم کتاب می‌تواند بسیاری از هزینه‌ها و ناامنی‌ها و تهدیدهایی که امروز جامعه را گریبانگر خودش کرده است، برطرف کند؛ یادآور شد: در تمامی ابعاد زندگی اجتماعی اگر می‌خواهیم از این وضعیتی که داریم ارتقا پیدا کنیم، راهی جز روی آوردن به کتاب و کتابخوانی نخواهیم داشت.
حسنی گفت: در جامعه‌ای که ارزش‌های اسلامی و انسانی حکم‌فرماست و قرآن محور و منبع تمامی علوم هست ارزش‌های دینی و هنجارهایی که بر چنین جامعه‌ای حاکم است از اولویت اول برخوردار خواهد بود و در کنار آن سایر فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و غیره متأثر از این کتاب و کتابخوانی است و می‌تواند جامعه ما را به اهداف عالیه که برای آن پیش‌بینی شده است، برساند.
وی افزود: یکی از وظایف اساسی اندیشمندان و بزرگان جامعه این است که شیوه‌های نوین انتقال یادگیری و یا شیوه‌هایی نوینی که می‌تواند نسل جدید و آینده را با کتاب و کتابخوانی آشنا کنند، ترویج و فعالیت کنند که امیدواریم این مهم روز به روز رونق پیدا کند و شاهد رشد سرانه مطالبه کتاب در جامعه باشیم.
حسنی در پایان سخنانش گفت: به دلیل اهمیت و جایگاه کتاب و کتاب خوانی و تأثیری که در تحولات اجتماعی و بهینه کردن تمامی فعالیت‌ها در ابعاد مختلف دارد لازم است که بسترها و زمینه‌ها و الزامات آن در نظر گرفته شود که ما در این راستا در شهرستان لارستان با توجه به استقبالی که مردم از کتاب و کتابخوانی دارند و از تمامی منابع شهرستانی، استانی و ملی، توانسته‌ایم 16 میلیارد ریال جهت توسعه فضای کتابخانه‌های مستقر در مرکزشهرستان، بخشها و روستاها تخصیص بدهیم.
یادآور می‌شود، در پایان این مراسم از 10 كتاب نویسندگان این شهرستان رونمایی و از كتابداران نمونه و فعالان حوزه كتاب تجلیل به عمل آمد.
انتهای پیام

captcha