غفلت از بازار ۱۰ میلیارد دلاری محصولات اسلامی/ راه‌اندازی دورهمی کسب‌وکار‌های نوپای قرآنی در «کافه محفل»
کد خبر: 3764765
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۰
‌‌خاکی بیان کرد:

غفلت از بازار ۱۰ میلیارد دلاری محصولات اسلامی/ راه‌اندازی دورهمی کسب‌وکار‌های نوپای قرآنی در «کافه محفل»

گروه اقتصاد ــ سرپرست مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی ضمن اشاره به راه‌اندازی دورهمی کسب‌وکار‌های نوپای قرآنی با عنوان «کافه محفل» گفت: گردش مالی محصولات دینی و اسلامی تنها در کشور‌های عراق، عربستان و ایران چیزی بین ۷ تا ۱۰ میلیارد دلار است و متاسفانه بالای ۹۰ درصد از این محصولات در اختیار چین قرار دارد که ما از آن غافل هستیم.

به گزارش ایکنا؛ رحیم خاکی، سرپرست مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی وابسته به سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، بعد از ظهر امروز شنبه ۲۶ آبان‌ماه، با حضور در برنامه رادیویی افق که با هدف بررسی نحوه برگزاری رویداد استارتاپی قرآنی در جهاددانشگاهی پخش می‌شد، ضمن تشریح فعالیت‌های مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی گفت: این مرکز در یک دوره‏ محدود برای کارآفرینان و واحد‌های خرد و کوچکی که دارای ایده‌های قابل تجاری‌شدن هستند، خدمات و تجهیزات مناسب جهت آماده‌شدن برای حضور مستقل و موثر در عرصه جامعه را فراهم می‌کند.
غفلت از بازار ۱۰ میلیارد دلاری محصولات اسلامی/ راه‌اندازی دورهمی کسب‌وکار‌های نوپای قرآنی در «کافه محفل»
وی افزود: مراکز رشد براى فراهم‌سازی شرایط مناسب جهت ایجاد، توسعه و رشد کسب و کارهاى خرد و کوچک تأسیس مى‌‏شوند و این مراکز فضایی ادارى و فنى همراه با خدمات حمایتى با حداقل هزینه را براى شرکت‌هاى نوپا فراهم مى‌کنند، همچنین زمینه شبکه‌سازى و برخى خدمات جانبى را برای استارتاپ‌های حوزه قرآنی تامین می‌کند. در واقع مراکز رشد با فراهم‏‌سازی شرایط مناسب‏‌تر برای رشد و باروری ایده‏‌های نو، روند شکل‏‌گیری و رشد کسب‏ و کار‌های جدید در این حوزه را تسریع می‏‌کنند. 
سرپرست مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی ادامه داد: مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی، یک مرکز رشد تخصصی با تمرکز بر توسعه کسب‏ و کار‌های قرآنی، دینی و فرهنگی است. این مرکز به همت سازمان فعالیت‏‌های قرآنی دانشگاهیان جهاد دانشگاهی ایجاد شده که به عنوان سازمانی پیشرو و پژوهش‌محور، توسعه و ترویج فرهنگ و علوم قرآنی در بین دانشگاهیان کشور را وظیفه اصلی خویش تعریف کرده است.‌‌‌
وی تصریح کرد: این مرکز با گردهم‏‌آوری استعداد‌های نوآور و خلاق و همچنین فناوری مورد نیاز در جهت تحقیق و توسعه مبتنی بر قابلیت‏‌های قرآنی و فرهنگی، پیشروترین مرکزی است که بستری مناسب برای برخورداری و بهره‌بردن از فوائد این حوزه را فراهم کرده است. استقرار در این مرکز، یکی از مزیت‌های اصلی مخاطبین مرکز رشد در راه رسیدن به موفقیت است، چراکه جایگاه ممتازی در میان مراکز رشد فرهنگی و هنری منطقه دارد. در واقع این مرکز، بزرگترین شبکه متخصصان فعال در حوزه‏ کسب‏ و کار‌های مرتبط با قرآن کریم در کشور را داراست و دارای شرایط مناسب جهت عرضه محصولات واحد‌های حمایت شده در حوزه کشور‌های مسلمان است.
خاکی در پاسخ به سؤال مجری مبنی روند تجاری‌سازی ایده‌های استارتاپی و تولید و خلق این آثار در مرکز رشد، گفت: قطعا ما این توانایی را در کشور داریم که بتوانیم ایده‌های استارتاپی در حوزه قرآن را به محصول تبدیل کنیم؛ امروز در بحث تامین منابع استارتاپ‌های دینی و قرآنی تلاش خود را انجام می‌دهیم تا به نتیجه برسد؛ هرچند که کشور‌های زیادی امروز به صورت موفق در این حوزه فعال شده‌اند که ازجمله آن‌ها می‌توان به مالزی، امارات و روسیه اشاره کرد؛ در داخل کشور هم با راه‌اندازی رویداد طلوع برکت در این حوزه اقداماتی را شروع کرده‌ایم.
این قاری بین‌‌المللی کشورمان با اشاره به جزئیات رویداد طلوع برکت گفت: این مرکز پیوسته در جهت کمک به شکل‌گیری استارتاپ‌های اسلامی قرآنی با راه‌انداختن رویداد‌های استارتاپی با عنوان «طلوع برکت» در دانشگاه‌ها و مراکز تخصصی از‌ جمله نمایشگاه قرآن یا اربعین و برخی مراکز دینی اسلامی قرآنی زمینه‌ای را برای کشف ایده‌های برتر مهیا کرده است.‌
وی ادامه داد: این فعالیت در جهت شناسایی گروه‌هایی است که بتوانند ایده‌های خلاقانه را تبدیل به محصول کنند. در واقع طلوع برکت یک رویداد برندمحور است که در آن افراد در ۱۵ دقیقه به معرفی ایده خود می‌پردازند و سعی می‌کنند، در این زمان توجیهات اقتصادی ایده خود را تشریح کنند. البته به تازگی این زمان را به ۵ دقیقه کاهش داده‌ایم تا افراد بیشتری در این رویداد حضور پیدا کنند.
خاکی افزود: ما در این مرکز امکان مجدد و شانس معرفی و توجیه دوباره ایده‌ها را به خالق آن‌ها دادیم تا اگر به هر دلیلی نتوانستند محصول خود را معرفی کنند، مجدداً در مرکز حاضر شده و ایده خود را بازتعریف کنند. این فرصت و شانس برای معرفی مجدد به همه کسانی که حتی در مرحله داوری رد می‌شوند نیز داده می‌شود.
سرپرست مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه مبنی بر جایگاه استارتاپ‌های قرآنی در کشور گفت: امروز نمی‌توانیم تصویر دقیقی را در این خصوص ارائه کنیم؛ امروز در بازار‌های بین‌المللی، سهم عمده‌ای از محصولات دینی و اسلامی را شامل می‌شود و اگر تنها بازار محصولات اسلامی در کشور‌هایی مانند عراق، عربستان و در کشور خودمان را بررسی کنیم، چیزی بین ۷ تا ۱۰ میلیارد دلار گردش مالی خواهد داشت که متاسفانه بالای ۹۰ درصد از این محصولات در اختیار چین، برخی در اختیار ترکیه و سایر کشور‌های اسلامی است؛ لذا ما می‌توانیم بخش عمده‌ای از این محصولات را در دست بگیریم. 
وی ادامه داد: هرساله میلیون‌ها مسلمان در بازار مکه و مدینه محصولات عمدتا چینی را خریداری می‌کنند. چین که بازار جهان اسلام را قبضه کرده و همه محصولات آن را با کیفیت‌های نازلی تولید و صادر می‌کند و مسلمانان در این حوزه غفلت‌های چند ده ساله دارند. محصولات ملموسی که هر روزه مصرف می‌شود، می‌تواند مد نظر این رویداد قرار بگیرد و در ادامه شرکت‌هایی شکل بگیرند که استاندارد‌های بهتر و ایجاد در آمد بیشتر بازار‌های جهان اسلام را تدارک بینند.
خاکی تصریح کرد: بر همین اساس، ما در مرکز رشد فناوری‌ها تلاش می‌کنیم ابتدا رویدا‌دها را پخته‌تر کنیم و بتوانیم با استفاده از اساتید متخصص، اطلاعات این حوزه و تکنیک ارائه آن را به‌روز کنیم و هم در کیفیت و نحوه برگزاری این رویداد‌ها، اطلاع‌رسانی و تبلیغات و جذب ایده‌های مناسب، تلاش مضاعف کنیم.
سرپرست مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی ادامه داد: در خصوص کیفیت تولیدات ایده‌های استارتاپی ما به لحاظ محتوایی کمک می‌کنیم تا این ایده‌ها به نحو احسن اجرا شوند، اما به لحاظ کیفیت خود محصول، سازندگان آن باید موارد لازم را مد نظر قرار دهند.
وی در مورد کمک‌های غیر معنوی از کسب‌وکار‌ها و ایده‌های قرآنی هم گفت: جهاد دانشگاهی با تمام ابزار‌ها از‌جمله ایکنا، تبلیغ در استودیو قرآنی مبین و مباحث طراحی و گرافیکی در حد توان کمک خواهد کرد. همچنین با همکاری سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران و شبکه‌های تخصصی مانند شبکه قرآن و توسعه همکاری‌ها با صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، بنیاد ملی نخبگان و همه مجموعه‌هایی که می‌توانند به شکل‌گیری جریان جدید و خلاقانه در موضوع اسلامی و قرآنی مدنظر جهاددانشگاهی کمک کنند، در جهت حمایت از این محصولات اقدام خواهیم کرد.
خاکی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی «کافه محفل» برای پردازش و دریافت ایده‌های نو در حوزه کسب‌و کار‌های نوپای قرآنی، گفت: کافه محفل ایده‌ای بود که از سوی کارکنان سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور مطرح شد و امروز اولین جمع آن برگزار می‌شود. در این جمع افراد به صورت بسیار خودمانی و رایگان میهمان کافه‌ای می‌شوند که در این محل به بحث و گفتگو درباره ایده‌های کسب و کار در حوزه‌های قرآنی می‌پردازند. بعد از پردازش اولیه ایده‌ها در کافه محفل، آن‌ها برای بررسی دقیق‌تر به مرکز رشد ارائه می‌شوند و در آنجا بررسی دقیق‌تری بر روی ایده‌ها انجام می‌شود.‌
انتهای پیام
captcha