ادبیات؛ مهم‌ترین ثروت جامعه ایرانی
کد خبر: 3764796
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
رئیس پژوهشکده گیلان شناسی عنوان کرد:

ادبیات؛ مهم‌ترین ثروت جامعه ایرانی

گروه اجتماعی ــ موسوی، با بیان اینکه ادبیات مهمترین ثروت جامعه ایرانی است، یادآور شد: ادبیات معبری برای آموزش و پرورش انسان و فضیلت یافتن جامعه بوده و ایران به فرهیختگی و شاعرانگی در جهان مشهور است.

ادبیات؛ مهمترین ثروت جامعه ایرانی

به گزارش ایکنا از گیلان، سید هاشم موسوی، رئیس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان امروز، 26 آبان ماه در آیین نکوداشت محمد شمس لنگرودی، شاعر و ادب پژوه گیلانی که با حضور شعرا، ادبا، نویسندگان، فرهیختگان و اهالی فرهنگ و ادب استان در پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان برگزار شد، جایگاه والای بزرگان و مفاخر فرهنگ و هنر در نزد مردم را نشانه خوبی دانست و اظهار کرد: هنر پناهگاه انسانیت است.

وی با بیان اینکه ما وام دار شاعران هستیم، افزود: شاعران به زندگی ما عظمت و معنا بخشیدند و خوش وقتی را برای ما به ارمغان آوردند لذا نباید جامعه خواندن را فراموش کند؛ البته نه اینکه همه شاعر و نویسنده شوند، اما خواندن مهم است و زندگی فردی و اجتماعی ما ارتقا پیدا می کند.

رئیس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان، محمد شمس لنگرودی را یک معلم و یک پژوهشگر توانا دانست و اضافه کرد: استاد شمس لنگرودی در خانواده ای فرزانه، فرهیخته، مومن و پارسا رشد یافته و ما مدیون ایشان هستیم.

موسوی، با بیان اینکه ادبیات مهمترین ثروت جامعه ایرانی است، یادآور شد: ادبیات معبری برای آموزش و پرورش انسان و فضیلت یافتن جامعه بوده و ایران به فرهیختگی و شاعرانگی در جهان مشهور است. در واقع وطن خاکی ما در معرض آفات قرار دارد، اما وطن معنوی ما به برکت ادبیات در امان است.

وی ادبیات را آفتابی زنده و پایدار در ایران دانست و متذکر شد: فرهیختگانی همچون شمس لنگرودی این وطن را تابناک تر کردند. استاد لنگرودی عاشق فرهنگ مردم گیلان است و این فرهنگ همواره برای ایشان الهام بخش بوده و لذا امروز نمی توانیم نسبت به تعهد شمس لنگرودی در آثارش به مولفه های زندگی گیلانی بی توجه باشیم.

مدرس دانشگاه، با اشاره به اثرگذاری مردم شناسی در حوزه فرهنگ و دانش، خاطرنشان کرد: مردم شناسی زیربنای علوم انسانی و راه نجات ایران است و کشور ما بدون مردم شناسی به جایی نخواهد رسید لذا فرصتی ایجاد شده تا رجوعی به آثار شمس لنگرودی داشته باشیم و از هنر در لحظات دشوار استفاده کنیم.

علیرضا رئیس دانایی، مدیرمسئول انتشارات نگاه، با اشاره به سابقه همکاری خود با استاد محمد شمس لنگرودی، خاطرنشان کرد: معنا و سادگی اشعار شمس لنگرودی مرا جذب خود کرد و علاقمند به انتشار آثارش شدم.

وی با بیان اینکه شمس لنگرودی ذاتا شاعر است، یادآور شد: در افکار، گفتار، منش و روش زندگی شمس نیز شاعرانگی موج می زند و فخرفروشی انسان های به شهرت رسیده را ندارد و پس از رسیدن به قله های ادبی خود را گم نکرده است.

مدیرمسئول انتشارات نگاه، شمس را یک پژوهشگر درجه یک دانست و خاطرنشان کرد: طنزگویی و طنزپردازی یکی دیگر از هنرهای شمس لنگرودی است و به زودی شعرهای عاشقانه خواهد سرود و افتخار می کنم ناشر آثارش باشم.

انتهای پیام

captcha